arkib

Ahad, 12 Oktober 2014

Bajet: Gaji Saya Tinggi (GST)

Salam hormat!
"Jom pekena kopipas"  ajak Rohim "aik...ada ke kopipas? setahu aku kalu kopi jantan,kopi radik,dan lain lain jenama kopi gantung banyaklah tapi kalau kopipas itu agaknya kopi jenama baru kot? aku cuba bertanya lebih lanjut pada Rohim.Sesampai saja diwarung dia memesan minuman kopi tetapi bukanya kopi yang dimaksudkan."tadi kau kata nak minum kopipas tapi kenapa kau order lain pulak?tanya ku lagi. 'ahh...tadi itu saja aku nak pekena kau aje...kopipas tu tak ada pun....cuma sebenarnya aku nak tunjukkan satu risalah yang aku "copypaste" mengenai butiran pembentangan bajet lama iaitu dalam tahun 2011 dahulu.

"apa hal...dan apa yang tak kena dengan bajet lama tu" tanya aku sambil menghirup kopi yang dipesan. "itulah kau...langsung tak peka...kau tengok ni, diperengan 81,poinnya kenaikan pelarasan pencen 2% setahun tanpa perlu semakan atau sistem pelarasan gaji,maksudnya akan dinaikan secara automatik....apakah sudah terlaksana atau sudah bolih dinikmatai olih pesara? tup...tup...tup....cukup 3 tahun masuk tahun 2015 pesara pula yang perlu  membayar 6% cukai GST...kau tahu GST tu apa?

SAMBUNGAN...

Rumusan moral of the story- macam macam vesi dilebelkan terhadap penjenamaan cukai lama yang telah baru dijenamakan semula yakni GST itu.Jika dahulu cukai SST digelar "semua saya telan" kini GST juga dikatakan sebagai cukai 'gila sorong tarik" (GST).Tafsirannya kerana suka tarik duit (cukai) kemudian disorong pula dengan pemberian bantuan "BR1M"itulah sinifikannya ia dipanggil
"gila sorong tarik" atu GST,macam gambar rajah sebelah.

Namun begitu sejak kebelakangan ini apabila 2 buah negeri iaitu Selangor dan P.Pinang telah menaikkan elaun wakil rakyatnya kemudian diikuti atau ditiru pula olih kerajaan pusat dengan menaikkan elaun (gred) dikalangan 222 orang ahli Parlimen sebagaimana dinyatakan didalam pembentangan bajet maka terserlahlah secara lebih terang lagi bersuluh bahawa cukai GST itu bolih ditakrifkan dengan makna "GAJI SAYA TINGGI" bertepatan dengan dasar tranfermasi kearah rakyat berpendapatan tinggi menjelang 2020".Tetapi gaji siapa? kalau nak tahu siapa, tengoklah siapa yang meraikannya dengan cara berfesta festaan serta bermabuk mabukan.
sisipan akbar SH dan gambar hiasan

Olih sebab itu tidak hairanlah jika dirujuk kepada penjelasan DSAI didalam perbahasan bajet,beliau mengambarkan bahawa cukai GST disifatkan lebih mesra orang kaya,minyak petrol yang dinaikan harga pun seperti RON95 sedangkan orang kaya pakai RON97,dengan kenaikan elaun dikalangan orang kaya maknanya mereka sudah pun ada perisai untuk menangkis serangan GST manakala untuk rakyat yang berpendapatan rendah/sederhana hanya diberi alat pelindungan sekadar payung kertas yang bernama BR1M, selamatkah jika hujan yang berserta dengan ribut (gst) sekali itu datang melanda? sebagai alternatifnya DSAI telah mencadangkan satu kaedah cukai lain yang diberi nama CGT,miskipun begitu masih ada juga suara nakal mengatakan CGT itu "cukai gila talak".Buat lawak sangatlah konon....
apa apa pun masih ada yang kurang jelas dengan GST,nadi rakyat bertiup kencang manantinya tetamu yang disifatkan tidak diundang itu.Jika sunami ori digeruni maka GST adalah juga satu sunami buatan.



Teringat pada tahun 2012 dahulu,katanya didalam bajet yuran persekolahan dimansuhkan namun apabila tiba masa guru atau pehak sekolah meminta juga,apabila ditanya kenapa dah mansuh tetapi diminta juga? lalu dijawabnya bukan yuran yang diminta tetapi sumbangan,alahai...tidakkah dua duanya sama iaitu pakai fulus jugak,malahan jika sumbangan maknanya jumlahnya tidak ditetapkan,sedangkan sumbangan yang dimaksudkan itu ditentukan jumlahnya"putar alamlah itu namanya"runggut ibubapa.

tok ayah su-nak minta naik pencen....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan