arkib

Isnin, 20 Oktober 2014

Askar anjing kerajaan??

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Disuatu hari ku dengar perbualan didalam sebuah teksi "abang nak pergi mana tadi? tanya pemandu teksi semacam mahu penumpangnya itu menyatakan semula arah tempat yang hendak pergi." saya nak pergi ke taman perumahan Wakaf Tapi" jawab penumpang itu. "Oh ya...maaflah ya, saya terlupalah pulak...abang tinggal ditaman itu ke? tanya pemandu teksi itu lagi. "Ya...saya tinggal disitu", "sudah berapa lama abang tinggal disana tu" "emmm...baru lagi, rasanya belum masuk setahun,kenapa? "tak adalah bang... cuma sebelum ini ada seorang saudara saya pun turut tinggal disana juga...tapi sekarang sudah pindah kelain tempat... katanya tak suka dan tak selesa dengan keadaan kehidupan dan pergaulan dengan masyarakat setempat" Tak suka macam mana tu? tanya penumpang kepada pemandu teksi tersebut."kebanyakkan yang tinggal disitu rata ratanya berbangsa cina, orang melayu hanya beberapa orang sahaja"jawab pemandu teksi."jadi apa masaallahnya"tanya penumpang. "ya...memang tak ada masaallah,cuma budaya dan amalan mereka yang agak kurang menyenangkan,bau asap colok tak kira masa meresap masuk kedalam rumah,anjing pulak menyalak memanjang dan berkeliaran dengan membuang najis merata rata,jadi faham fahamlah kita ni kan orang islam...agak sensitif dengan benda benda yang macam tu"jelas pemandu teksi dengan sedikit huraian.
bersambung....

Sambungan- Sementara penumpang tadi terdiam lalu pemandu teksi tersebut menyapa pula kepada penumpang ke2,semacam nak ditemuduga sorang soranglah pulak.

Pemandu teksi-adik ni tadi katanya nak pergi ke Kem Askar kan?
Penumpang ke2-Ya...pakcik.
Pemandu teksi-dah lama awak jadi askar?
penumpang ke2-Baru lagi jugak pak cik...baru nak masuk tahun ke5.
Pemandu teksi-ooo...begitu,sebenarnya pakcik jugak bekas askar,jadi pakcik rasa ada perkara yang pakcik nak bagitahu dan nasihatkan pada awak ni.
Penumpang ke2-oh ya ke? bekas askar rupanya pakcik ni....jadi pakcik nak cakap apa...silakan.
Pemandu teksi-kalau nak tahu...pakcik pernah hampir hampir nak bergaduh dengan orang yang celupar mulut mengata macam macam dengan askar ni.
Penumpang ke2- kata macam macam...kata apa tu?
Pemandu teksi-ya laa...sekarang dah dikira zaman aman sikit jika nak dibandingkan dengan zaman dharurat pada  sekitar tahun 60an dulu,jadi sebab itulah mereka kurang lagi nak "respec" dengan askar yang ada pada masa ini.Ada ke patut dikatakan askar sekarang punyalah relek,sampaikan bolih pergi enjoy enjoy,dapat keluar kem memancing ikan lagi,pada hal tidak buat cuti dan masih didalam masa waktu bertugas.
Penumpang ke2-mungkin itu satu dakyah yang sengaja direka untuk satu satu tujuan kot...pak cik?
Pemandu teksi-kalau ya pun nak kritik janganlah melampau...inikan sampai ada yang kata askar ni "anjing kerajaan",apa ke jadahnya....jadi pakcik nak nasihatkan supaya awak ni jangan mudah naik "fedup" (jemu) dengan perkhidmatan,kena mesti istiqamah (teguh pendirian) jangan dilayan sangat jika ada ejekan olih sesiapa.

sispan akhbar SH
moral of the story-dari cerita tadi mungkin ada yang berkata disebabkan pakcik pemandu teksi itu bekas askar jadi sudah tentu dia cuba sedaya upaya untuk 'defend" (pertahankan) kerjaya askar. Namun begitu secara peribadi saya juga rasa nak pertikaikan dimana kewajaranya dengan mengeluarkan kata kata cacian seperti itu,apakah kerana tindak tanduk askar dilihat mematuhi arahan dan mengikut telunjuk kerajaan memerintah? atau adakah kerana rakyat yang menyokong pembangkang tidak memperolihi apa apa manafaat?

Jika sekiranya begitulah persepsi pehak yang suka mencaci maki maka cubalah tengok sama akan peristiwa yang dok pernah jadi kecoh  diPulau Pinang dulu dimana terdapat juga diskriminasi dikalangan pehak  kerajaan negeri dengan media arus perdana termasuk juga dengan penubuhan pasukan PPS yang dikatakan bertindak sendiri seolah olah seperti tidak mempercayai serta meragui ketelusan akan pasukan keselamatan awam (polis) yang diujudkan olih kerajaan persekutuan. Disamping itu saya juga ingin bertanya,seandainya ditakdirkan kuasa memerintah negara Malaysia jatuh ketangan pehak
sispan akhbar SH
pembangkang (Pakatan Rakyat) jadi apakah pasukan keselamatan seperti Polis dan Tentera akan dibubar lalu akan diganti dengan pasukan unit AMAL ataupun PPS? sikap mempertahankan kelompok atau puak sendiri bukan benda baru,ia pernah berlaku sejak dizaman nabi lagi,walau apa pun terjadi,walau apa pun kebejatan mahupun kejahatan yang dilakukan olih puak sendiri pasti akan dipertahankan dan dilindungi, mereka sama sekali tidak akan biarkan (puak sendiri) akan menjadi mangsa kepada pehak lain,dalam istilah hari ini dipanggil bersikap rasis atau menyokong kepada perkauman.Kelakuan kepuakan sebeginilah telah menjadi salah satu perkara yang berjaya diubah olih Rasullalah.(Muqadimah-sejarah rengkas nabi Muhammad s.a.w dari kitab Alqur"an dan terjemahan/pentafsiran)

sisipan akhbar SH&koleksiku
Secara kebetulan apabila saya membelek belek kitab tadi lalu terjumpa pula dalam bab jenis jenis najis,dalam masa yang sama tatkala orang ramai membicarakan isu "sentuh anjing" maka dapatlah saya mengulangkaji sedikit miskipun ilmu ini pernah dipelajari sejak dizaman sekolah lagi akan tetapi bab kata orang, ilmu yang ada jika tidak diamal akan mudah jadi lupa atau seperti pokok yang hanya berbunga tetapi tidak menghasilkaan buah.

Sementara itu saya ingin berkongsi sedikit pengalaman,tatkala saya berumur 8 dan 9 tahun, seorang bapa saudara saya yang juga merupakan bapa angkat yang memelihara saya pada masa itu adalah juga merupakan seorang petani yang mengusahakan tanaman padi tugal,apa itu padi tugal? kalau nak tanya saya istilah orang kerja kelaut iaitu nelayan saya sememangnya buta laut akan tetapi kalau kerja sebagai petani insaallah saya bolih jawab dan agak tahu serba sedikit.Padi tugal bukan jenama padi tetapi olih kerana kerja itu perlu menugal terlebih dahulu jadi itulah sebabnya ia dipanggil padi tugal, masih belum faham? aaii susah bonar nak norangnya ehh...cara menanam padi tugal ialah dengan mencucuk cucuk batang kayu yang telah ditajamkan hujungnya ketanah untuk membuat lubang bagi tujuan mengisi benih padi, itulah 'tugal" namanya.Biasanya menanam cara ini dilakukan dikawasan tanah yang kering atau tanah yang tinggi berbukit bukit bukannya ditanah rendah atau berpaya atau berlembah seperti pada kelaziman kita lihat dikebanyakan tempat, tanaman padi tugal yang diusahakan olih bapa saudara saya ini terletak disatu tempat terpencil jauh ketengah pinggiran hutan tebal, disini juga terdapat beberapa orang keluarga orang asli, sudah menjadi kebiasaaan kepada orang asli dikawasan penempatan mereka pasti terdapat beberapa ekor anjing peliharaan.Entah bagaimana salah seekor dari anjing tersebut sering kali mahu mengikut bapa saudaraku balik kerumah disetiap kali beliau turun kehumur (panggilan kawasan tanaman padi) sebaliknya sering juga anjing itu menemankan bapa saudaraku tatakala hendak turun kehumur, lama kelamaan anjing tersebut semacam sudah jadi seperti anjing peliharaan kami.Sifat anjing ini adakalanya seolah seperti mahu bergurau gurau,lompat sana lompat sini,tetapi siang siang lagi bapa saudaraku berpesan jangan sengaja mahu pegang atau peluk peluk,aku tidak pula bertanya kenapa beliau berpesan begitu.Pada suatu hari tanpa dapat dielak tiba tiba anjing tersebut berlari laju dari belakang lalu terlanggar, aku jatuh terlentang.Bapa saudaraku yang melihat kejadian tersebut menyuruh aku segera mandi "samak".
Dari pengalaman ini barulah aku tahu bagaimana cara "samak".Sambil dia tolongkan mandi samak kan aku, dia turut menyatakan hukuman agama sebagai orang islam katanya "jika tersentuh dengan anjing dalam keadaan badan dua dua kering tidak mengapa,tetapi jika salah satu badannya basah hukumnya bertukar menjadi haram,perlu disamak,walaupun begitu jika was was (ragu) basah atau kering janganlah pula sengaja disentuh sentuh".Pesanan dan ajaran beliau itu sampai sekarang masih aku ingat untukku buat panduan. Jasa anjing ini padaku pun ada juga, pada setiap pagi aku kesekolah berjalan kaki sejauh 3km melalui jalan kecil berlorong iaitu laluan lembu kerbau,dalam keadaan pagi yang masih cerah gelap samar samar jadi anjing inilah yang menemankan aku maka kuranglah sikit perasaan takut. 

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan