arkib

Isnin, 15 September 2014

Dikale Kubor lahirnya cinta....

Salam hormat!

"kamu kena bawa senjata....drow pistol untuk saya sekali" perintah Tuan Nordin,."Tak kan nak pergi bayar gaji pun kena bawa bedil jugak tuan" aku cuba persoalkan. Jangan banyak cakap...kita nak keBank ambil duit dulu lepas tu sekali jalan pergi kePkalan Kubor" sergah Tuan Nordin.Pada hari itu tuan Nordin selaku Pegawai Bertugas telah diamanahkan olih pasukan untuk pergi membayar gaji kepada beberapa orang anggota yang sakit (OKU) di Pasir Pekan, Pasir Tumboh dan lain lain tempat sehinggalah kePengkalan Kubor.Ada yang sakit terlantar dan ada yang berkerusi roda.

Begitulah rutin tugas aku tatkala semasa diawal awal baru setahun jagong merasa berkhidmat didalam pasukan tentera. Aku bermula dengan hanya menjadi seorang pemandu sekaligus menjadi orang suruhan, mengikut sahaja apa yang diperintahkan.Bermula dari bawah dengan hanya berpangkat Prebet.Tapi sedikit demi sedikit aku menjadi seronok dengan tugasan dek kerana sesuai dengan jiwa aku yang suka merantau atau suka melihat lihat tempat orang,tidaklah hanya terperap didalam kem sepanjang masa macam kerani pejabat.Apa malu ke jadi pilot? pen jenama Pilot mahal harganya....kah...kah...kah....

Setelah selesai urusan diBank,kami bertolak dari satu lokasi kesatu lokasi kemudian sampailah disalah sebuah kampung yang berada didaerah Pengkalan kubor.Apabila melalui sebuah jalan berlorong kecil saya terpaksa memperlahan kenderaan kerana bimbang terlanggar haiwan ternakan yang berkeliaran."tenggok tu....punyalah jinak, terkedek kedek berjalan,gemuk gemuk berisi' tunjuk tuan Nordin."binatang apa tu tuan....macam kambing je? aku cuba mengkembara duga tuan Nordin. "Huhhh...kamu ni...kambing dengan babi pun tak kenal? sergah tuan Nordin. "Kah...kah...kah....aku tergelak perlahan" takut kena disergah lagi.
sisipan akhbar SH

Sebenar benar iklas aku katakan sesungguhnya itulah pengalaman kali pertama aku melihat babi jinak yang dilepasken berkeliaran seumpama orang kampung memelihara kambing.Satu pengalaman  yang tidak akan aku lupakan sampai bila bila."ini kawasan perkampungan etnik berbangsa Siam" tambah seorang lagi rakan sejawat yang turut serta.Jika diperhatikan gaya pemakaian berkain sarung pelikat dan ada juga berkain batik,lelaki perempuannya kelihatan rupa parasnya tidak jauh beza dengan orang Melayu,cuma dari dialek percakapannya agak pelat pelat Siam sikit,itu sahaja.Jadi kawanan babi babi itu adalah merupakan haiwan ternakan peliharaan mereka.Mungkin tidak terjumpa ditempat lain tapi disini semuanya ado....

Sesampai sahaja ditempat yang dituju,sementara tuan Nordin naik kerumah anggota, saya meminta izin untuk kekedai berhampiran. Dengan senjata M16 bersilang dibadan saya memasuki kedai, beberapa pasang mata orang kampung dok perhatikan saya, kenapa eekkk? apakah mereka merasakan satu makluk asing telah masuk kampung atau mereka kagum melihat seorang askar dengan  megah dan segak bersenjata...ewahhh....dengan tersenyum saya melangkah masuk kekaunter kedai. "Pak Cik ...bagi saya rokok jenama xxxxx itu sekotak" sambil menunjukkan jari dirak simpanan rokok. "awey nok hok mano? hok lek siam pun ado,tapi jenamanya samo jah" tanya pok tuan kedai itu. "Aiikkkk... lagu mano pulak, ado dua jenis,hok ori Mlaysia dan hok belah siam? aku rasa agak pelik dan kehairanan. Tak tahulah aku samada rokok itu dijual secara sah atau diseludup. "lagu ni lah...beri ambo dua dua sekali....satu hok sini dan satu hak sano" pinta saya.Sebenarnya dulu dulu aku memang perokok tegar sebab itulah aku nak cuba acu try test rokok siam lagu mano raso.Tapi lo ni aku kurang dah sikit merokok, cuma sekali sekalo lepas gian hisap rokok gulung daun nipah....kah...kah...kah....
Bebalik raso rokok Siam tadi walupun jenama sama tetapi rasonya tak serupa, lecah leweh, tawar hebe kurang kick (pinjam kata rakan sejawat) itulah hebatnya orang siam, bukan setakat rokok sahaja, pakaian, kereta dan lain lain mereka kreatif  BOLIH CIPLAK,jual balik dengan harga lebih murah berbanding hak ori....itu cerita dulu dululah, sekarang ni tak tahu lak pulak saya.Pun begitu jangan dilupa beras Siam memang BEST....

Habis tu yang aku dok tulis pasal topik cinta cintan ni apa hal? apakah cinta dengan babi babi yang ada diKale Kubor tu? ooo....tidak....sebenar aku dan mula jatuh cinta dengan kerjaya askar, yang mana dulunya sebelum itu aku hanya sekadar nak cuba cuba dan rasa was was,bolihkah aku bertahan....tapi bab kata orang "tak kenal maka tak cinta",disinilah aku mula kenal betapa kebajikan anggota tentera tetap terbela nasib mereka meskipin sudah kurang upaya.

Antara peristiwa lain yang tidak dapat aku lupakan ialah apabila dimana pada suatu hari aku ditugaskan membawa seorang anggota cacat (berkerusi roda) kesebuah stesyen kereta api Wakaf Baru untuk membolihkan beliau pergi keKuala Lumpur bagi tujuan pemeriksaan kesihatan disana, entah bagaimana kenderaan kami terlewat sampai,sesampai distesyen, kami diberitahu keretaapi berkenaan telah pun baru beberap minit berlepas, saya segera menalipon kePasukan untuk memaklumkan hal berkenaan namun pasukan mengarahkan agar saya mengejar kereta api tersebut mengikut jalan darat dari kota Bharu terus kestesyen Kuala Krai....puyo...pucuk dicita ulam mendatang...aku yang tengah baru dok gila stering, lalu tanpa berlengah terus memecut kenderaan laju macam jet, tanpa menghiraukan keselamatan diri cuma didalam kepala mahu cepat sampai sebelum tibanya kereta api itu. Alhamdulillah....berkat doa anggota OKU kami sampai keStesyen kereta api Kuala Krai tepat pada masanya, dengan memimpin beliau sehingga masuk duduk kekerusi dalam kerata api.... puuhhh beres...lega rasa hati......setelah selesai, baliklah saya seorang diri semula kembali kekem diK.Bharu, akan tetapi malangnya sampai dipertengahan jalan berhampiran kg Kemuning kenderaan saya itu meragam, tak bolih jalan lagi...habis Clucth...dapat malu lah pulak sikit dengan orang kampung sendiri...keh....keh....keh....
sisipan akhbar SH

Bernasib baik? ya...betul...saya agak bernasib baik pada hari itu,pertama kerana sempat menjalankan tugas membantu anggota lain yang kurang upaya, keduanya kerana tidak terlibat dengan sebarang kemalangan miski pun memandu agak laju, walaupun didalam perjalanan pulang kenderaan mengalami kerosakan saya juga tetap rasa masih bernasib baik kerana secara kebetulan lokasinya yang tepat berhampiran dengan kampung kelahiran saya.

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan