arkib

Isnin, 20 Oktober 2014

Askar anjing kerajaan??

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Disuatu hari ku dengar perbualan didalam sebuah teksi "abang nak pergi mana tadi? tanya pemandu teksi semacam mahu penumpangnya itu menyatakan semula arah tempat yang hendak pergi." saya nak pergi ke taman perumahan Wakaf Tapi" jawab penumpang itu. "Oh ya...maaflah ya, saya terlupalah pulak...abang tinggal ditaman itu ke? tanya pemandu teksi itu lagi. "Ya...saya tinggal disitu", "sudah berapa lama abang tinggal disana tu" "emmm...baru lagi, rasanya belum masuk setahun,kenapa? "tak adalah bang... cuma sebelum ini ada seorang saudara saya pun turut tinggal disana juga...tapi sekarang sudah pindah kelain tempat... katanya tak suka dan tak selesa dengan keadaan kehidupan dan pergaulan dengan masyarakat setempat" Tak suka macam mana tu? tanya penumpang kepada pemandu teksi tersebut."kebanyakkan yang tinggal disitu rata ratanya berbangsa cina, orang melayu hanya beberapa orang sahaja"jawab pemandu teksi."jadi apa masaallahnya"tanya penumpang. "ya...memang tak ada masaallah,cuma budaya dan amalan mereka yang agak kurang menyenangkan,bau asap colok tak kira masa meresap masuk kedalam rumah,anjing pulak menyalak memanjang dan berkeliaran dengan membuang najis merata rata,jadi faham fahamlah kita ni kan orang islam...agak sensitif dengan benda benda yang macam tu"jelas pemandu teksi dengan sedikit huraian.
bersambung....

Sambungan- Sementara penumpang tadi terdiam lalu pemandu teksi tersebut menyapa pula kepada penumpang ke2,semacam nak ditemuduga sorang soranglah pulak.

Pemandu teksi-adik ni tadi katanya nak pergi ke Kem Askar kan?
Penumpang ke2-Ya...pakcik.
Pemandu teksi-dah lama awak jadi askar?
penumpang ke2-Baru lagi jugak pak cik...baru nak masuk tahun ke5.
Pemandu teksi-ooo...begitu,sebenarnya pakcik jugak bekas askar,jadi pakcik rasa ada perkara yang pakcik nak bagitahu dan nasihatkan pada awak ni.
Penumpang ke2-oh ya ke? bekas askar rupanya pakcik ni....jadi pakcik nak cakap apa...silakan.
Pemandu teksi-kalau nak tahu...pakcik pernah hampir hampir nak bergaduh dengan orang yang celupar mulut mengata macam macam dengan askar ni.
Penumpang ke2- kata macam macam...kata apa tu?
Pemandu teksi-ya laa...sekarang dah dikira zaman aman sikit jika nak dibandingkan dengan zaman dharurat pada  sekitar tahun 60an dulu,jadi sebab itulah mereka kurang lagi nak "respec" dengan askar yang ada pada masa ini.Ada ke patut dikatakan askar sekarang punyalah relek,sampaikan bolih pergi enjoy enjoy,dapat keluar kem memancing ikan lagi,pada hal tidak buat cuti dan masih didalam masa waktu bertugas.
Penumpang ke2-mungkin itu satu dakyah yang sengaja direka untuk satu satu tujuan kot...pak cik?
Pemandu teksi-kalau ya pun nak kritik janganlah melampau...inikan sampai ada yang kata askar ni "anjing kerajaan",apa ke jadahnya....jadi pakcik nak nasihatkan supaya awak ni jangan mudah naik "fedup" (jemu) dengan perkhidmatan,kena mesti istiqamah (teguh pendirian) jangan dilayan sangat jika ada ejekan olih sesiapa.

sispan akhbar SH
moral of the story-dari cerita tadi mungkin ada yang berkata disebabkan pakcik pemandu teksi itu bekas askar jadi sudah tentu dia cuba sedaya upaya untuk 'defend" (pertahankan) kerjaya askar. Namun begitu secara peribadi saya juga rasa nak pertikaikan dimana kewajaranya dengan mengeluarkan kata kata cacian seperti itu,apakah kerana tindak tanduk askar dilihat mematuhi arahan dan mengikut telunjuk kerajaan memerintah? atau adakah kerana rakyat yang menyokong pembangkang tidak memperolihi apa apa manafaat?

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan