arkib

Isnin, 10 November 2014

Cerita anak kembar....

Pelbagai pengalaman dan kenangan lampau membuatkan fikiran seseorang terlintas untuk menukilkan balik apa yang dilaluinya dahulu,walaupun disemasa peristiwa itu berlaku langsung tidak menjangka bahawa pada suatu hari nanti cerita lama itu akan diimbau kembali.Kalaulah dizaman datuk nenek aku dulu bolih menulis agaknya tulisan merekalah yang akan menjadi keutamaan untuk aku membacanya,ini kerana kata kata dari mulut darah daging ahli keluarga kita sendiri lebih memberikan sinifiken (berkesan) untuk dihayati.

Ini cerita atas cerita yang aku dengar dari mulut ibuku tatkala dihari pertama aku dilahirkan kedunia.
Nenek- atuk dia tu weh....mari tengok ni....kito bolih cucu kembar lah.
Atuk- Doh gitu gak molek benarlah....
Nenek-tapi ni lain sikit....tok dia weh....so jantan so tino (satu lelaki satu perempuan)
Atuk-yo lo ko? (macam tak percaya) tak pernah dengar lagi lagu ni?
Nenek-hok aloh la....mari la masuk tengok...(ajak masuk kebilik bersalin)
Atuk-(didalam bilik) wee la...yo lo seghoti....syukurlah....rezeki jugoklah ni....
Nenek-ado hikmah gapo agaknya (macam rasa ada keanihan)
Atuk- tak usah dok kata gapo gapolah....jangan bimbang....tuhan lebih tahu....

Selang beberapa minggu selepas itu timbullah perbincangan tentang nama apa yang hendak diletakkan tetapi yang paling menjadi persoalan utama ialah hendak menentukan siapa diantara keduanya itu dikatakan adik dan yang mana satu abang/kakak.
Nenek-macam biasalah....yang keluar dulu itu abang dan  keluar kemudian itu adiknya...
Atuk-ikut pada adat memang begitulah tetapi kalau nak diikutkan dizaman Nabi lain pulak....
Nenek-lain? macam mana tu...atuknya...
Atuk-dia jadi terbalik ....yang keluar dulu itu pangkatnya adik....yang kemudian itu kakaknya.....

Moral of the story- dizaman 50an dahulu pun "orang tua tua" sudah tahu merujuk kepada sirah nabi nabi, cuma saya tak pastilah nabi yang mana satu? walau bagaimana pun terdapat daripada kitab kitab agama lama peninggalan datukku yang pernah aku baca tidak dapat aku fahami sepenuhnya kerana pengunaan ayat ayat bahasanya begitu klasik dan sankrip,berlainan sekali gaya bahasanya, tak sama dengan ilmu tauhid mahupun tasaauf yang pernah aku belajar tatkala semasa disekolah dahulu...tak percaya? tanya Mak Datin kerana dialah orang paling cerdik  didalam kelas.....Mak Datin mana? jeng...jeng....jeng.....


album cabar kebenaran & sisipan akhbar
2.Kalaulah sianak kembar ni hanya anak orang orang biasa tak mengapalah, namun jika ia melibatkan keluarga bangsawan atau raja raja berdaulat sudah pasti akan bolih menimbulkan pertikaian-sebabnya? seperti sedia maklum setiap abang yang tua akan mewarisi sebarang takta, begitulah mengikut hararkinya, jadinya walaupun soal status adik/abang bagi sianak kembar ini dianggap perkara kecil saja namun ia tidak bolih berlaku khilaf pendapat.Menurut sambuangan cerita Atuk saya itu katanya isteri seorang nabi telah diberi mukjizat tatkala mana anaknya berada didalam perut lagi, masing masing bergaduh mahu keluar dahulu,olih kerana kelembutan hati seorang abang maka dia mengalah dengan memberi laluan kepada siadiknya keluar dahulu dari rahim ibunya,jadi bermula dari kesah itulah dikatakan anak (kembar) yang keluar dulu itulah adik dan bukannya abang/kakak, Jesteru kerana itulah juga ajaran orang orang tua sering memberi nasihat kepada anak anaknya supaya jangan bergaduh sesama adik beradik dan jika berlaku juga maka wajib salah seorang daripadanya perlu mengalah, yang digalakkan mengalah adalah sikakak atau siabang tua,dengan itu barulah kehidupan sesebuah keluarga itu bolih sering hidup bertolak ansur.Mungkin disebabkan bertitik tolak dari salah satu cara ikutan sirah yang dipegang olih orang orang tua terdahulu-
  selingan 
Tahun lepas disekolah tempat anak saya belajar telah mengadakan satu majlis motivasi untuk murid murid yang akan mengambil ujian UPSR dimana ahli panelnya bernama Mahadi dari Yayasan Dakwah telah menyampaikan ucapan dengan mencanangkan agar agar murid murid yang ada adik beradik supaya dimenangkan siabang maksudnya siadik tetap adik,mesti dengar dan patut serta perlu menghormati siabang,jadi disini terdapat sedikit perbezaan pendapat dengan saya.Apa apa pun pada minggu lepas saya juga hadir mendengar kuliah Jumaat yang disampaikan olih Ust Md Noor, katanya memang ada orang yang bercakap tak serupa bikin, setiap tutur katanya sering mengajak orang untuk berbuat baik dan menyuruh meninggalkan perkara mungkar,walhal dirinya sendiri belum tentu dapat berbuat seperti apa yang dicakapkan,walau bagaimana pun seandainya disebabkan ucapan dan suruhannya itu maka terdapat orang yang benar benar patuh dan ingin berbuat kebaikan seperti yang dikata jadi pahalanya turut sama sama diperolihi untuk kedua duanya ( penasihat dan pelaksana)

sisipan akhbar SH
Apa yang saya hendak kaitkan disini ialah pengalaman tatkala dizaman alam persekolahan saya duhulu. Terdapat seorang guru yang saya gelar CheGu Ayu (bukan nama sebenar) wajahnya mirip Hema Melini pelakon/heroin filem hindi, sebab itu saya panggil chegu ayu, semasa waktu belajar dia sering ambil masa bertanya kepada murid murid apa cita cita masing masing serta perlu menulis didalam satu kertas atau kami panggil autograf berkenaan kata kata penguat semangat.

Chegu Ayu- sekarang Karimah kamu kena tulis satu ayat kata kata peransang dan baca kuat kuat biar orang lain turut dengar.
Karimah- "Usaha tangga kejayaan" cekgu.
CheGu Ayu- Bagus,sekarang giliran Hasmani pula, sama juga...baca kuat kuat....
Hasmani-"gagal sekali tidak semestinya gagal untuk selama salamanyanya" CheGu.
CheGu Ayu-Bagus....Kamu tulis apa Fahimah...ok baca juga...
Fahimah-(secara kebetulan Fahimah adik kepada Che Gu Ayu) "Syurga dibawah tapak kaki ibu CheGu"
Kelas-masing masing ????
(Yang menariknya salah seorang daripada mereka iaitu Hasmani kini telah pun berstatus Mak Datin-isteri kepada seorang pembesar no2 negeri kelantan)

Berbalik cerita siKembar, mengikut pendapat orang yang lahir kembar mempunyai naluri dan cita rasa yang sama,kalau seorang mempunyi minat kepada sesuatu perkara jadi minat mereka itu dikongsi bersama, kalau seorang sakit maka seorang lagi akan turut sakit sama,sampai begitu sekali, dua jasad berlainan tetapi mempunyai satu roh yang sama,benarkah begitu? apa apa pun saya tidak dapat mengalami pengalaman yang serupa, mungkin disebabkan kerana saya kembar tak seiras, lain jantina.Namun begitu sikap mengambil berat atau bersimpati tetap mendalam terhadap sikembar saya. Sebulan dua ini sikembar saya telah diuji musibah, anak perempuannya telah disyaki terkena cancer kelenjer kerongkong, jenuh sudah dia kena berulang alik keHospital Kuala Lumpur untuk menemani anak perempuannya itu bagi menjalani ujian pemeriksaan disana, jadi sudah tentu memerlukan satu perbelanjaan yang agak besar juga,olih itu dia merayu kepada mana mana insan yang prihatin agar dapat menghulurkan sedikit bantuan,jadi sebarang sumbangan bolihlah disalurkan terus keakaun beliau (Mariah bt Harun-1150029853776222-BSN)  Teringat kata kata siKembarku "emak menanggung sakit yang teramat sangat ketika melahirkan kita, sehingga terkeluar dubur (buasir)" masaallah....subhanallah...mudah mudahan rohmu ibu tetap aman disana...alfatihah!




tok ayah su-terkenang kampung kelahiranku KEMUNING

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan