arkib

Rabu, 27 Oktober 2010

mampukah memperkasakan modal insan?






pagi tadi saya menghadiri satu majlis PIBG (pesidangan ibubapa dan guru),diantaranya intipati yang dibincangkan meliputi banyak perkara .....apakah perkara yang dimaksudkan itu ?tunggu.....
Terkini:
Salam hormat!
Mukaddimah
Demi pendidikan anak anak ramai dikalangan ibubapa sanggup berkorban apa saja termasuk duit ringgit semata mata mahu melihat hasil yang dilaburkan didalam pendidikan itu berbaloi sekaligus meraih kejayaan bukan sahaja buat belakalan sebagai modal untuk memperolihi kerjaya yang baik malah bolih juga mengisikan ilmu pengatahuan buat santapan minda bagi panduan hidup didunia mahupun diakhirat kelak.Untuk tujuan itulah didapati sebilangan besar ibubapa telah cuba meluangkan masa menghadirkan diri dalam setiap program yang dianjurkan olih pehak sekolah,terkecualilah jika aktiviti tersebut tidak berkehendakan penyertaan dari kalangan ibubapa.Namun demikian terdapat juga kes dimana ibubapa tidak turut serta walaupun telah dijemput melalui surat olih pehak sekolah dengan alasan surat jemputan tersebut tidak sampai ketangan mereka (ibubapa),kenapa begitu dan dimana silapnya? Inilah diantara perkara perkara yang disentuh didalam perbincangan dua hala diantara pehak sekolah bersama ibubapa yang telah saya turut sama hadir dipagi tadi,manakala itu banyak lagi hal hal lain yang dibangkitkan dan akan saya cuba perinci dan kupaskan didalam tulisan saya pada kali ini.
Cabaran
Sebelum itu diucapkan tahniah dan terima kasih kepada pehak sekolah kerana sudi menjemput para ibubapa walau pun kelihatannya sudah hampir terlambat, ini kerana fokus utama perjumpaan khas ini adalah untuk menghadapi persiapan anak anak murid bagi menghadapi peperiksaan SPM yang tinggal beberapa hari sahaja lagi.Komitmen daripada ibubapa juga diperlukan untuk memberikan lebih sokongan moral buat anak anak untuk melonjakkan lagi prestasi keputusan dalam peperiksaaan percubaan baru baru ini.Walaupun terpaksa menahan telinga dek kerana pendedahan perangai dan tahap displin anak anak malah terdapat juga sedikit ketegangan dengan pertikaian lidah namun majlis perjumpaan ini dapat berjalan dengan lancar dalam suasana mesra 'anak beranak".Masing masing telah meluahkan secara terbuka apa yang terbuku dihati,tidak timbul soal menunding jari menyalahkan mana mana pehak samada olih pehak guru ataupun daripada ibu bapa itu sendiri.Tanggungjawabnya harus di"galas' keatas bahu secara bersama.Ini kerana guru guru sudah pasti mahu membawa nama baik sekolah supaya terus menjadi cemerlang manakala ibubapa pula mahu tumpang gembira diatas kejayaan anak anak mereka.
Namun tidaklah semudah itu,bab kata pepatah "jika tidak dipecahkan ruyung masakkan dapat sagunya", memanglah diakui langkah permulaan pendidikan itu bermula dari rumah,tetapi persoalannya sejauh mana sangatkah kemampuan ibubapa,jika untuk sekadar memberi didikkan asas seperti pembelajaran mengaji celik alqur'an itu mungkin bolihlah,jika hendak lebih daripada itu maka sebab itulah itulah anak anak mereka dihantar kesekolah,ditambah pula dengan tahap kekangan ekonomi yang bergaji hari "tiada kerja tiada gaji" sudah tentu untuk datang kesekolah untuk berjumpa dengan guru pun terasa berat hati kerana terpaksa meninggalkan kerja. Sedangkan gaji guru tetap berjalan walaupun berada dibilik mensyuarat disemasa perjumpaan khas sebegini.Itulah diantara salah satu "cabaran" ibubapa yang terpaksa ditempohi didalam mengharungi liku liku perjalanan untuk memecahkan ruyung.
Penekanan
Saya bukanlah bermaksud ingin menyebelahi bagi pehak para ibubapa,cuma sebagai tanda rasa bersimpati ketas tekanan yang diletakkan keatas bahu ibu bapa sahaja untuk di"galas"jadi biarkan penekanan ini juga harus dilihat dari sudut yang lebih luas,umpamanya sejauh mana kemampuan sekolah dan keberkesanan tahap pengajaran olih guru itu sendiri?apakah tidak ada kelemahan? saya melihat pasarana sokolah pun agak kekurangan contohnya meja makan disemasa jamuan rengan ada yang kosong, tidak mempunyai alatan mengajar,yang ada hanya batang paip dan plug eletrik sahaja yang terpasang,apakah meja kosong ini akan dibekalkan dengan alatan komputer ataupun alatan pembelajaran makmal sains? dan jika betul bilakah bekalan tersebut bolih didapati? adakah selepas peperiksaan SPM ini berlangsung?apakah kekurangan pasarana ini tidak bolih dijadikan alasan sejauh mana tahap keberkesanan pengajaran olih guru?memang tidak dinafikan terdapat sedikit perubahan disegi hiasan Landskap, tetapi dalam kontek pembelajaran ini yang mana satukah yang lebih 'aula' (keutamaan) ?Olih kerana itu saya berpendapat penekanan terhadap pasarana alatan mengajar juga amat perlu dititik beratkan.
Perkembangan
Saya sabagai bapa sudah tentu lebih risau berbanding dengan anak,kerana apa yang ada didalam pemikiran ibubapa tidak sama dengan tahap kematangan pemikiran anak anak,kerisauan saya ini kerana tidak mahu melihat perkembangan pelajaran anak anak "bagaikan bunga kembang tak jadi".Begitulah juga dengan ibu bapa yang lain , saya juga sempat mendengar pengalaman seorang bapa yang dikongsi ceritanya ,beliau menyatakan kerenah dan kerekter setiap anak anaknya berbeza beza,ada yang mudah didik dan ada yang sukar kerana kurang mendengar kata nasihatnya,beliau juga merupakan seorang yang berstatus ustaz dan sering memberi kuliah nasihat kepada anak anak orang lain namun bagi anaknya yang satu ini agak payah kerana tidak makan nasihat dan lebih suka dengan dunia sendiri berkawan dengan komputer riba melayari internet termasuklah berSMS,langsung tidak mahu berenggang dengan kawannya itu ibarat seperti "itik bertemu air",begitu asyik sekali sehingga sukar ditegur, katanya. Dengan kata lain bolih disamakan dengan kerja tukang rumah,rumah sendiri tidak siap tetapi rumah orang lain hari hari dibaikpulih.
Seorang demi seorang telah meluahkan perihal kerekter anak anak masing masing,ada tu bersamaan bagaikan anak kembar berperangai serupa dengan apa yang dialami anaknya sendiri iaitu bertabiat suka bersukan terutama bagi anak anak lelaki,jika diajak olih kawan untuk bermain bola futsal tidak mengira masa walupunpun jam pukul 2 pagi pun sanggup lagi turun padang,seolah olahnya begitulah minat kesungguhanya untuk bermain sukan.Akan tetapi apabila disuruh mengulangkaji pelajaran maka berbuihlah mulut bapa kerana asyik berulang ulang kali berleter perkara yang sama,jika dibuat pun (belajar) hanya sekadar melepas batuk ditangga,maknanya tidak lah begitu serius,jadi akan jadilah seperti pahat dengan pemukul iaitu sekali disuruh sekali dilakukan,sekali diketuk sekali masuk.Inilah senario perkembangan anak anak generasi hari ini,satu usaha untuk mendapatkan formula bagaimanakah caranya untuk menanam minat sendiri untuk membaca tanpa perlu disuruh perlu dicari....kerana kita dan saya sendiri tidak mahu seperti kata mereka (yang pernah saya dengar) hanyak poknok atau pondok yang bermaksud hanya bapak (pok) sahaja yang berkehendak sedangkan anak sendiri tidak hendak (nok).
pengurusan disiplin
Kembali kepada perbincangan diantara lain lain perkara berbangkit seperti yang dikatakan diawal tadi iaitu bagaimana bolih terjadi surat jemputan dari pehak sekolah tidak sampai kepengtahuan ibubapa?antara sebabnya ialah guru hanya menyerahkan ketangan murid untuk disampaikan tetapi mungkin dek sebab terlupa atau sengaja maka surat tersebut tidak diserahkan olih anak kepada ibubapanya,agaknya ada sebab sebab tertentu yang mahu disorokkan,bolih jadi jika soal melibatkan perihal disiplin sudah tentu anak tersebut merasa takut takut untuk memaklumkan kerana bimbang jika guru dan ibabapanya bertemu sudah tentu tembelang perangainya buruknya akan terbongkar,kelak akibatnya bila dirumah nanti akan pasti dimarahi pula olih bapanya.Itulah diantara sebab mengapa murid murid tidak menyerahkan surat jemputan sekolah tersebut.Walau bagaimana pun untuk kali ini satu pendekatan baru dan agak berlainan sedkit iaitu pekak sekolah telah mengunakan khidmat pos terus kerumah, manakala satu cadangan lagi untuk mengatasi perkara ini salah seorang bapa telah mencadangkan supaya pehak sekolah menghubungi terus melalui telefon dengan cara SMS atau sebagainya.
Terdapat juga soal displin lain seperti ponteng sekolah dibangkitkan,walaupun ada dikalangan bapa tanpa gagal telah sanggup menjadi "dreber" kapada anak anak dengan tujuan untuk menghantar dan mengambil pada tiap tiap hari persekolahan namun pehak sekolah masih juga dapat mengesan rekod ponteng sekolah,jadi dimana silapnya?Bagi menyelidiki perkara ini saya cuba mendapat respon dari anak anak,katanya memang sengaja dia tidak datang kesekolah dan berada dirumah ini kerana disebabkan pengalaman yang lepas lepas iaitu jika ada sebarang aktiviti anjuran sekolah seperti penyampaian anugerah pelajar cemerlang dan sebagainya maka pada hari tersebut guru guru masing masing sibuk dan kelas ditinggalkan begitu sahaja dan tidak belajar pun,katanya.Apabila saya ajukan pertanyaan kepada ibubapa yang lain jawapannya hampir sama iaitu kelas tidak belajar sebab ada majlis disekolah. Tetapi malangnya rekod kehadiran diambil,itulah puncanya terdapat rekod ponteng yang dikatakan tadi.Selain daripada itu terdapat kes kecil tetapi agak serius itu membawa dan membakar mercun dikawasan sekolah,saya sebagai bapa tidaklah mahu kelihatan seperti ingin menegakkan benang basah dengan membela bagi pehak anak anak,tetapi bila disoal katanya "guru banyak kali membuat tohmahan dengan menyalahkan dia sedangkan yang melakukannya orang lain,orang lain makan nangka orang lain kena getah,itu salah sangka dan salah orang namanya,tambah beliau melepaskan geram'.betulkah begitu wahai guru anakku?alahai macam macam ragam jika hendak dirakam kesemuanya tidak tertulis rasanya.
Manakala satu lagi perkara yang perlu dicatat disini diatas permintaan ibubapa yang berkehendakan supaya pehak sekolah juga membuat pemantuan diluar pagar sekolah kerana katanya sering dilihat anak anak murid bergaduh dan pow duit, walaupun diluar pagar sekolah sudah terlepas dari tanggungjawab guru namun jika guru sekali sekala turun melihat apa yang terjadi diluar pagar sekolah sekurang kurangnya dapat digeruni dan disegani murid, dan insaallah akan terhindarlah perkara perkara yang tidak diingini seperti yang disebutkan tadi.
Kesimpulannya
Walau dimana dan jenis apa pun bentuk pengajaran semada berteraskan agama sebagai mata pelajaran wajib jika persekitarannya tidak ditanam dengan minat ingin maju dalam pelajaran maka akan menjadi sukarlah sedikit untuk meraih kejayaan namun demikian tidak bermakna kita terus berputus asa kerana,apa yang perlu dilakukan selain berusaha dengan berlipat kali ganda untuk mengejar kembali apa yang tercicir maka jalan terakhir ialah kita berserahlah pula kepada Allah yang maha Esa.
Tok ayah su-Ya Allah Ya tuhanku,berikanlah kejayaan dan kebaikan dunia dan akhirat kepada anak anakku dan kesemua anak anak dari ibubapa yang engkau pilih..amim!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan