arkib

Isnin, 21 Julai 2008

Muzarkarah @ rundingan


Pelbagai ulasan mejadi perhatian diperingkat akar umbi ialah percakapan mengenai muzakarah diantara pas dengan umno (selain kes DSAI) untuk kembali bergabung sebagaimana pernah berlaku disekitar tahun 1970an dulu. Sejarah yang terjadi ditahun 70an itu dijadikan asas sebagai kayu ukur bolih atau tidak bolih perundingan (muzakarah) untuk bergabung diteruskan.

Untuk mengulas isu ini ianya memerlukan satu jawapan yang terlalu subjective, pengalaman lampau juga dikatakan mengajar parti pas khususnya untuk tidak menerus kan perundingan selanjutnya,kenapa? Katanya sudah serik kerana pas diperlaku kan bagaikan melukut ditepi gantang.Betulkah begitu?apakah itu saja alasannya atau ada permasaallahan lain?

Mereka bertanya lagi,apakah muzakarah hanya difokukan atas alasan kepentingan bangsa melayu semata mata atau ada egenda untuk kedaulatan agama islam atau kedua duanya sekali? Apa apa pun jawapan yang tepat tidaklah kita ketahui,namun ada yang dapat menyelami maksud yang tersirat disebaliknya. Memandangkan saban hari umno khususnya telah memainkan isu kedaulatan ketuanan bangsa melayu disegenap ceruk kampong, apa yang dicanang olih umno pastinya berkait dengan apa yang dimaksudkan hak keistimewaan orang melayu/bumiputra yang sudah termaktub dalam perlembagaan akan tergugat jika sekiranya kuasa ekseketif terlepas ketangan kaum bukan melayu,tambah mereka lagi apa yang telah tercatat dalam perlembagaan bolih terbubar bila bila masa sahaja ,benarkah begitu? Jika benar kenapa sekarang baru ada suara ingin melayuputra dibela,bolih jadi sebabnya tidak lain ialah dasar ekonomi baru (DEB) telah gagal.Umno yang bertanggungjawab memperkenalkan dasar itu sejak tahun 1970-1990 telah tidak dapat mengseimbangakan ekuati ekonomi bumiputra (kecualai sebahagian daripada umnoputra),ini jelas mengikut satu fakta yang dikeluarkan Kem.Kemajuan luar Bandar menyatakan kadar kemiskinan bumiputra/melayu 8.3% berbanding India 2.9%,cina 0.6%. Statistik ini menunjukan DEB itu gagal sebenarnya. Itu pun belum lagi disebut kehilangan tanah rezab melayu dari 3 juta hektar sebelumnya menjadikan 1.5 hektar sahaja yang tinggal sekarang,jadi siapakah yang bertanggung jawab tanah tanah rezab melayu ini telah bertukar tangan? Olih yang demikian, apakah tujuan muzarah ini adalah untuk membebaskan kaum bumiputra terkeluar bebas daripada kepompong kemiskinan atau apa motifnya?

Jika hasrat muzakarah ini atas sebab ingin melihat agama islam itu terus didaulatkan, sudah tentulah satu langkah yang baik dan terpuji,dengan demikian kita perlulah mengalu alukannya. Namun demikian jika dilihat dari segi dasar ternyata dasar kedua dua parti ini berbeza,satu inginkan islam dilaksanakan sepenuhnya dalam pemerintahan dan satu lagi dilihat tidak iklas dalam matlamat untuk berpaksikan islam yang mutlak,jadi pertunangan ini sudah tentu tidak ada persefahaman yang membawa keberangkalian perkahwinan ini tidak mungkin terjadi. Jurang perbezaan fahaman kedua dasarnya jauh bagaikan langit dengan bumi.

Ada juga yang menganggap muzakarah ini hanyalah polimik politik semata mata,malah ada juga yang mengatakan ini adalah satu gimik yang mengunakan strategi PECAH DAN PERINTAH,jika taktik “ala tentera” ini diguna pakai dalam organ politik maka ianya bukanlah satu langkah yang tepat kerana risikonya bolih membantut perkembangan perjuangan parti pas itu sendiri.

Kesimpulannya rundingan (muzakarah) ini tidak bolih membawa apa apa erti selagi ada syarat syarat yang perlu dipenuhi dan dipatuhi terlebih dahulu,dalam pada itu,proses ini memerlukan usaha untuk meraih sokongan bukan sahaja dikalangan penyokong parti pas sendiri malah biarlah bersekali juga dengan mandat dari penyokong gabungan gagasan pakatan rakyat (PR) kerana ada yang tidak mahu lihat benih benih yang sudah berputik hari ini mudah rapuh dan dipatahkan olih tangan tangan yang memang sengaja tidak mahu melihat akan buahnya.Tanpa proses ini sudah pasti PR akan berhadapan dengan undi protes kerana dari riak awal telah ada yang tidak ingin bertoleransi termasuk dari kalangan ahli serta penyokong sendiri.Tidak keterlaluan ada yang mengibarat tindakan ini (ingin bergabung dengan umno) bagaikan anjing mengejar bayang bayang,yang mana akhirnya apa yang dikejar tak dapat sebaliknya yang dikendong pula berciciran.

Reaksi yang bercampur campur ini ada juga yang mencadangkan agar diperbaikikan saja hubungan yang sedia ada diantaran gabungan gagasan pakatan rakyat (PR),kerana ianya tidak membawa kerugian seumpama berbuat sesuatu yang wajib mestilah dimulakan dengan yang wajib terlebih dahulu (nak solat itu wajib akan tetapi ambil wuduk terlebih dahulu itu lagi wajib)

Paksu-difahamkan “nak melaksanakan islam dalam pemerintahan itu wajib,akan tetapi kewajiban memberi penerangan (dakwah) itu terlebih dahulu juga wajib”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan