arkib

Sabtu, 2 Ogos 2008

Susah senang seorang Reformis Pakatan Rakyat(PR)


Pada mulanya Poksu ingatkan nak cuba utamakan menulis isu masyarakat setempat, akan tetapi setelah melihat rata rata ahli korum sembang sembang kedai kopi asyik duduk bercakap berkaitan P/Raya kecil yang akan berlangsung diPermatang Pauh,lalu poksu ambil keputusan nak ulas sedikitlah!
ini menunjukkan kesungguhan masyarakat yang begitu prihatin untuk turut sama sama memberi pandangan. walaupun belum sempat lagi SPR membuat pengumuman tentang tarikh penamaan calon dan tarikh pilihanraya kecil tersebut namun sudah ada suara riuh rendah disana sini membicarakan isu ini dan ada juga yang telah menjadi pengundi dari jauh malah ada juga yang cuba membuat segala macam spekulasi atau andaian "siapa yang menang dan siapa yang akan kalah".

Setakat ini ada juga yang telah berani bertaruh pendapat (bukan bertaruh wang ringgit),
kata mereka "sesiapa yang menyokong atas dasar simpati keatas batang tubuh DSAI
dengan sendirinya akan menyelamatkan perjuangan Parti Keadilan Rakyat untuk mendapat keadilan bukan sahaja dalam ruang lingkup untuk menghapuskan fitnah dan tomahan
melampau olih pehak pehak tertentu akan tetapi lebih daripada itu iaitu satu perjuangan
rakyat yang akan diketuai olih seorang tokoh yang berani berjuang untuk mendapatkan kesejahteraan hidup bagi semua kaum".
Pada pendapat mereka segala kemelut yang berlaku ketas diri DSAI adalah satu rekaan yang sengaja dibuat dengan tujuan untuk menyekat kemaraan kerjajaya politik DSAI disamping itu juga untuk menanam keraguan rakyat yang masih waswas akan arah tuju perjuangan parti ini secara keseluruhannya.Hari ini jelas rakyat sudah "keletihan" berhadapan dengan situasi kenaikan harga barang secara terus terusan,ini jelas terbukti dimana rakyat telah bangkit keluar beramai ramai menyatakan protes kepada kerajaan BN yang memerintah kerana dikatakan gagal memperjuangkan misi tradisi membela rakyat sekaligus bolih membangkitkan suasana yang tegang dan kurang selesa berada dalam sebuah negara yang dikatakan hampir membangun.

Kita bukanlah nak menentang arus secara membuta tuli,ada perkara yang patut disokong kita perlu sokong,antaranya ialah pemberian "rebet tunai" dilihat lebih releven jika ianya tidak diambil dari keringat rakyat,tapi malangnya pemberian ihsan ini turut melibatkan golongan "kais pagi makan pagi",jadi adakah ianya satu langkah yang bijak?

Berbalik kepada tindakan Dr Wan Azizah melepaskan jawatan ahli Parlimen Permatang Pauh, ramai yang merasakan tidak timbul soal beliau mengkhianati mandat yang telah diberi olih pengundi kepadanya pada PRU ke12 yang lalu,ini kerana kita difahamkan beliau telah memberi gambaran awal semasa kempen pru ke12 dahulu bahawa akan berlaku perkara ini (melepaskan jawatan) untuk memberi laluan kepada suaminya (DSAI) kerana tatkala itu DSAI tidak dibenarkan aktif berpolitik atas perintah mahkamah.Kenyataan ini (akan berlaku pelepasan jawatan) diakui sendiri olih ketua Umno Permatang Pauh (sila rujuk dalam akbar sinar harian hari Sabtu 02.8.08 mks N7).

Sebenarnya ramai melihat ini satu pengorbanan besar dari Dr Wan Azizah bukan atas dasar peribadi suami isteri (lihat foto) semata mata namun jika kita perhatikan pengorbanan Saidatina Siti Khadijah kepada suaminya (Nabi Mohammad Rasulallah SAW) pun begitu yang mana sanggup juga berkorban segala harta benda demi untuk menyelamatkan perjuangan Rasulallah sekaligus menyelamatkan Ummah Islam dan juga manusia sejagat secara amnya. Begitu juga dengan perjuangan saiyidah Masyitah yang ingin menyelamat aqidah dan sanggup disiksa sehingga terbunuh.Kita sering mendengar jalan cerita isra"mikraj bagaimana Rasulallah SAW telah terhidu bau wangi yang datang dari kubur Masyitah tersebut.Inilah contoh perempuan (muslimah) yang perlu kita hayati sirah pejuangan hidup mereka.Olih kerana itu marilah kita sama sama doakan kesejahteraan hidup kepada mereka mereka yang ikhlas ini.

Pilihanraya kecil kali ini juga akan dapat menyaksikan satu pertembungan sengit diantara "susah dan senang". Susahnya ialah bukan kerana hendak berhadapan dengan segala macam jenis jentera parti Umno/BN sahaja malah jika dilihat dalam pengalaman p/raya kecil yang lepas lepas segala jentera kerajaan juga akan turut dikerah sama,inilah juga cabaran yang akan dihadapi . Manakala senangnya pula ialah jika kubu DSAI ini dapat dipertahankan maka senanglah nanti mencari laluan untuk ke Putra Jaya sebagai mana "target" DSAI dan harapan penyokong parti gagasan pakatan rakyat (PR) itu sendiri.

Poksu-Tidak mahu jadi nujum pak belalang akan tetapi poksu dapat rasa dan menjangkakan bahawa DSAI akan dapat meraih jumlah undi yang lebih meningkat majoritynya berbanding dengan apa yang telah diperolihi olih Dr Wan Azizah sendiri. akhirnya Poksu nak nyanyi satu lagu "berkorban apa saja...(nyayian tan sri P.Ramli)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan