arkib

Khamis, 23 Disember 2010

pada pendapat saya...


salam hormat !

Pakar kaunseling dalam sebuah buku "Pembentukan Keluarga Muslim Sejahtera Bahagia" mencatatkan beberapa kaedah teknik pendidikan mengikut tahap umur seseorang kanak kanak antaranya:

1.Tahap 7 tahun pertama iaitu dari 1 tahun hingga tujuh ke 7,anak anak perlu dibelai,didekati dan diberi kasih sayang serta diajar dalam perkara asas agama iaitu bab Fardu Ain.

2.Tahap 7 tahun kedua iaitu dari tahun 7 hingga ke 14,didik dan latihlah mereka menegenai tangungjawab menunaiakan solat,jika engkar pukullah sekadar merotan sebagaimana yang disaran olih nabi apabila genap masuk umur ke10 tahun atau sudah masuk petanda umur baligh iaitu datang darah haid bagi perempuan.

3.Tahap ketiga dari umur 14-21 tahun,dekatilah seumpama kawan yang bolih berkongsi citarasa mahupun minat dan juga mengenali isihati yang tersirat termasuklah menyelesaikan sebarang permasaallahan mereka jika ada.

4.tahap keempat iaitu dari umur 21 tahun keatas-mereka perlu diiktiraf sebagai orang dewasa dan dijadikan rakan berbincang untuk membuat sebarang keputusan.

Maka kerana itu hindarilah mereka (kanak kanak itu) dari perasan takut dan menakutkan, contohnya bagi kanak kanak lelaki yang sudah masuk umur genap 10 tahun keatas tetapi ditakutkan untuk bersunat atau berkhatan,namun demikian jika umur ditahap itu kebiasaannya batang zakar kanak kanak lelaki tidak lagi lepas takuk pergelangan kepala zakar,jika dipaksa paksakan supaya terleceh sudah tentu akan menimbulkan kesakitan sekaligus akan menyakitkan, tidakkah ini dikatakan menimbulan kepada timbulnya perasaan takut? lebih malang lagi jika dipaksa untuk dikhatankan juga dengan keadaan kulit zakat tidak terleceh dari takuk,infaqnya apabila sembuh nanti pasti akan ada "kulit terlebih" sekaligus akan menutupi celah celah takuk dan akan dibimbangi tumbuhnya tahi tahi kulup/kulat yang mengkotorkan lalu tidak pula suci untuk dibawa bersolat,maka kerana itu mereka yang amat perihatin dengan kebersihan diri pasti akan bersunat untuk kali kedua bagi membuang kulit zakar yang terlebih tadi supaya ianya dijamin bersih dan mudah dibersihkan.

Ada juga pehak yang cuba menokak tambah kononnya bersunat diusia semuda 10 tahun adalah saranan dari sunah nabi,jadi pada pendapat saya,biarlah saya kilaf dalam soal ini kerana saya melihat banyak keburukkan yang akan timbul terkemudian hari,untuk sebaik baiknya lihat dan tanyalah pada anak anak anda adakah "kulit zakar di kepala takuk sudah terleceh ataupun belum'? jika belum biarkan dia berusaha sendiri secara perlahan lahan melepaskan lecehan kulit kepala zakar tersebut kemudian bersedialah untuk dikhatan atau disunatkan.Dan janganlah hendaknya kerana kita hanya melihat dari sudut meterial seorang satu kepala yang berkhatan maka MTD akan dapat rm60 atau rm 80 seorang sebagai upah....

tok ayah su-bersunat ketika berumur 12 tahun....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan