arkib

Isnin, 31 Oktober 2011

selamat datang 1.1.11

(gambar hiasan berita)
salam hormat!
Sudah menjadi adat kelazaliman setiap pelangan atau pun pembeli lebih suka bersikap seperti ayam dilesung dengan mengutip apa yang jatuh tertumpah dan dapat makan dengan free tanpa bersusah payah melakukan apa apa dengan berkais terlebih dahulu sedangkan sebelum itu tuan empunya padi terpaksa berkerja keras untuk mendapatkan walaupun segengam padi,begitulah gambaran kesusahan dan kepayahan peniaga yang terpaksa berdepan dengan pelbagai cabaran dan halangan lebih lebih lagi bagi seorang peniaga kedai makan.
Apa yang terhidang itu adalah satu kerja terakhir dimana sebelum itu pengusaha kedai makan perlu berurusan ataupun berurus niaga dengan peraih ataupun pekedai barangan runcit mahupun basah, jika barangan disini katakan dapat dibeli dengan harga seekor ayam dalam anggaran rm 20 kemudian bila diproses dan dikerat kerat 10 ke12 bahagian,satu bahagian kepak atau paha dijual dengan harga rm2 x 10 bahagian = rm 20 (baru betul betul balik modal harga ayam) jika dicampur congak dengan bahan kompenen lain untuk persiapan memasak seperti rempah,minyak, air dan upah serta pelbagai lagi maka cuba bayangkanlah sendiri dimanakah datangnya keuntungan tersebut,kalau berniaga tidak ada  untung adalah lebih baik dibuat kenduri sahaja,panggil ramai ramai pakat pakat berjamu kemudian baca doa selamat,berulah selamat dunia akhirat... begitukah?
ah...malaslah dan diulas panjang panjang tetapi satu cadangan jika hendak dijual murah juga daripada harga siling belian maka adalah dicadangkan supaya pehak pehak tertentu kenalah subsidikan contohnya jika harga ayam rm 20 maka hendaklah pehak pehak yang berkaitan tolong sponsorkan rm 10 ringgit supaya peniaga kedai makan tadi dapat membuat belian bahan mentah separuh harga dari harga pasaran semasa,apamacam ada berani?


Olih yang demikian bulan mesehi 2011 sudah hampir hendak melabuhkan tirainya ,esok tarikh hebat yang unik dan akan berjumpa satu abad sekali dalam hidup iaitu 1.1.11 jadi dengan itu diucapkan selamat menyambut kehadiran tarikh 1.1.11. berserta menyambut harga baru akhbar yang naik  20sen berserta dengan harga Gas memasak juga sebanyak 30sen..... keh... keh... keh...maaf  terbatuk sikit.....

tok ayah su-tersenyum mengenangkan nostalgia tarikh 10.10.10 ditahun lepas.....
Tweet.Pho.to - Share your photos on Twitter with a smart and appropriate URL shortener.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan