arkib

Rabu, 13 Jun 2012

Dari mana hendak kemana?

Salam hormat!
Musim cuti sekolah sessi pertegahan tahun telah beberapa hari berlalu,yang pasti banyak pengalaman yang dialami pada waktu itu,bagi segelintir guru yang terpaksa menjalanka tugas tambahan dimasa cuti tersebut diucapkan mudah mudahan jasa jasa anda  berolih rahmat diatas keiklasan yang diberikan itu. Apa nak dikatakan lagi jika itu yang telah ditakdirkan sebagai tanggungjawab kerjaya kita, malah jika hendak dibandingkan dengan anggota keselamatan khasnya pasukan tentera juga kadangkala bertugas tidak mengira masa,hampir 24jam kena "standby" pada setiap masa,jika hendak dibayar khidmat tersebut sudah tentu tidak terbayar,lainlah jika pekerja kilang atau swasta sudah tentu setiap jam akan dikira bayaran masa "overtime'(ot),olih itu jadilah itu semua sebagai satu cabaran bagi mengukur nilai sikap kita semua untuk menjadikan hari ini lebih baik dari semalam....

Bagi yang berkesempatan bercuti panjang sudah tentu mereka akan memenafaatkan cuti tersebut sebaik mungkin, mungkin ada yang pergi makan angin sampai keluar negara atau setidak tidaknya kesempadan antara dua negara sebagaimana saya iaitu hanya berkesempatan bercuti ditepian sungai Golok Thailand. Sebenar benarnya jika mengikut salasilah keluarga sememangnya saudara mara saya berkeluarga besar (ramai) iaitu dari Gual Periuk Rantau Panjang terus kepinggir sungai Golok sehingga sampai KePetani,akan tetapi olih kerana sudah sekian lama tidak berpergimari maka kebanyakkan keluarga sudah menjadi tidak seberapa mesra lagi solah olah sudah menjadi seperti orang luarlah pulak.Tambahan pula orang tua generasi pertama sudah tiada,jika dulu dulu ketika saya berumur 10 tahun lagi saya sering diajak (mengekor) nenek datang berkunjung menziarahi saudara mara,orang tua tua dahulu memang suka menjalinkan hubungan dengan waris waris darah daging mereka.

Jesteru itu bagi mengingati nostalgia lama saya cuba melalui tempat tempat yang pernah dilewati dahulu (walaupun tidak singgah pun) jadi saya mengambil jalan jalan lama disamping melalui jalan jalan lebuhraya yang baru dibina.Dari simpang empat lebuhraya Machang saya melalui jalan lebuhraya keJeli,selepas melintasi Jambatan Sungai Kelantan (Khusial) saya membelok pula disimpang menghala keBandar Tanah Merah dan singgah sebentar diMasjid Besar Sultan Ismail Petra untuk bersolat Jumaat.Apa yang menarik semasa diMasjid ini saya terdengar satu pengumuman yang memaklumkan bahawa pehak Masjid memerlukan sejumlah wang derma dari orang ramai bagi menampung keperluan penambah baikkan masjid, keperluan sumbangan ini amat diperlukan dengan kadar segera kerana projek baik pulih yang hendak dibuat itu dikehendaki siap sebelum tibanya bulan Ramadhan nanti,begitulah lebih kurang bunyinya pengumuman itu....

Selepas solat jumaat saya meneruskan perjalan melalui Kampung Padang Siam,seingat saya disinilah saya bersama nenek sering datang ketika tatkala terdapat saudara mara yang menjalankan kenduri kendara mahupun ada sesiapa diantara saudaramara yang sakit demam.Sebenarnya jalan ini bypass (jalan pintas) untuk keRantau Panjang,cuma diingatkan kepada penguna jalanraya  bahawa jalan ini jika selepas banjir keadaan jalannya agak teruk berlubang akibat hakisan air banjir,melaui jalan ini juga anda tidak akan berjumpa dengan sawah padi malah anda akan terasa bagaikan berada didaerah Hulu Kelantan kerana keadaan dikiri kanan jalannya terdapat ladang ladang getah,jika mahu anda mahu melihat suasana ke
hijauan sawah Padi maka anda kenalah pilih Jalan pintas dari Kemubu terus keSalor Pasir Mas,perlu diingat bahawa Negeri Kelantan adalah negeri kedua terbesar menghasilkan tanamamn Padi selain negeri Kedah. Ewah...ewah....macam pemandu pelancung pulak lah saya kali ini ya....
oklah saya nak rehat dulu dan tulisan ini akan bersambung lagi....jadi anda kena.tunggulah dulu kerana banyak lagi paparan yang manarik akan saya nukilkan nanti....

Sambungan:
Dah lama tidak bersambung artikel ini,nasib baik bukan jenis makanan kalau tidak bolih dianggap sudah basi,tetapi saya rasa jika menulis maka tulisan tetap tidak akan jadi basi terutamanya jika ada perkara yang masih releven dengan suasana semasa, contohnya didalam perjalanan saya kali ini diliohat dalam mood pilihanraya jadi disini saya perhatikan disepanjang perjalanan terasa bagaikan didalam Zoom kawasan hendak mengundi, almaklumlah dikiri kanan jalan bermula dari rumah lagi pasti akan terjumpa bendera bendera parti politik telah terpacak,malah ada yang telah lusuh dan terkulai jatuh mungkin telah mula terpasang sejak awal bulan Mei lagi,agaknya ada yang menyangka pembubaran Parlimen akan dibuat pada masa itu namun begitu  sampai kini masih ada juga tempat tempat yang tidak terpasang bendera lagi ,sifat ingin berlawan bendera ini dipendam dulu sebabnya bagi sesetengah pehak mereka tidak mahu buat kerja selagi belum mengtahui siapa calon,jika dulu dulu saya pernah terdengar suara "tidak perlu gaduh gaduh (cepat cepat) buat kerja parti takut takut nanti bakal calon itu kelak kita tidak berkenan dihati",ooo.....begitu rupanya,maknanya "siapa bakal calon" tetap ada peranan bagi membangkitkan semangat petugas untuk berkerja dalam kata lain jenama Parti bukanlah jaminan sebenar untuk mendapatkan sokongan penuh dari ahli.Difahamkan juga jika berada didalam Parti Umno kebanyakannya mereka akan berkerja sekiranya setelah mendapat sejumlah peruntukkan keawangan dari bakal calon tersebut.

Berbalik kepada catatan perjalanan saya,mungkin ada yang tertanya tanya kenapa Kelantan ataupun Rantau panjang menjadi lokasi percutian saya? kenapa tidak Pahang atau lain lain negeri?jawapanya adalah kerana saya mahu menimbas kembali kenangan lama lama dahulu disamping untuk bertemu mata dengan rakan rakan mahu pun saudara mara terdekat kerana Kelantan adalah tanah tumpah darah tempat lahirku,pun begitu Terengganu juga adalah negeriku,eekkk pelik jugak camana jadi 2 tempat begitu,telah aku ceritakan pada siri yang lalu...
Benih ku telah berputik diTerengganu kemudian aku dihijrahkan semasa didalam perut ibuku yang sarat itu untuk dibawa balik bersalin diKelantan.Itulah kesahnya.

Perkara kedua yang bolih aku tolong promosikan Kelantan ialah mengenai kos kehidupan terutama barang barang keperluan makanan harian termasuk ikan dan sayur masih lagi rendah harganya berbanding dengan negeri lain,maklumat ini aku ketahui apabila abe awe yang juga sepupu aku diKemuning telah berbicara mengenainya,jadi aku cuba bandingakan dengan tempat lain terutama diTerengganu kini.Namun begitu disesetengah tempat diKelantan ini sudah ada diantara harga barangan yang naik harga,ketika singgah untuk menghilangkan dahaga dengan meminum air tuak hanya dijaja ditepi jalan harganya segelas rm 3.00, aduhh...mahal sangat lah tu bang jika berbanding ditempat lain.

Apakah kerana nilai mata wang kita Malaysia sudah hampir sama dengan Thailand maka kerana itu peniaga juga tiada pilihan melainkan turut sama menaikkan harga walaupun barang tersebut buatan dari Siam,jika 4ke5 tahun dahulu Negeri Kelantan terkenal dengan jolokan Serambi Mekah dan juga syurga membeli belah jadi apa yang kita harapkan orang ramai yang mahu datang melancong keKelantan kerana dua tarikan yang saya sebutkan itu.yakni serambi Mekah dan syurga membeli belah.


Tok ayah su-selamat menyambut hari Maal Hijrah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan