arkib

Khamis, 30 Oktober 2014

Sondol punggong...

Salam hormat!
sisipan akhbar SH&koleksi risalahku 
Pembukaan tahun baru hijrah 1346 menyaksikan banyak kes berprofile tinggi yang melibat ramai dikalangan pemimpin utama Pakatan Rakyat (PR) telah kena turun naik mahkamah, saya pasti ramai dikalangan rakyat biasa termasuk saya sedang menunggu akan kesudahan keputusan mahkamah terhadap kes masing masing. Jadi saya hanya sebagai pemerhati tidak bercadang hendak mengulas apa apa berkenaannya, cuma saya ingin berkongsi cerita berkenaan pengalaman saya yang juga pernah masuk bicara kes didalam mahkamah...kes apa eekkk? tunggu....

sambungan- Sepanjang tempoh perkhidmatan dalam tentera dahulu terdapat juga cerita cerita yang saya dengar dari mulut kawan kawan dimana mereka yang terlibat dengan kes salahlaku dan tatatertib telah dibicarakan samaada dimahkamah tentera mahupun dimahkamah awam.Ini bererti tidak timbul desas desus yang mengatakan ada dikalangan anggota yang diistilahkan menjadi anak emas atau batu permata,soal pilih kasih atau insan terpilih sebenarnya saya nampak tidaklah begitu jelas keujudannya.Sebarang kesilapan atau kesalahan yang bersalahan dengan akta perkhidmatan akan tetap dihadapkan kemuka pengadilan. Namun dalam kes kes perbicaraan tertentu ianya bolih diibaratkan seumpama satu "game" juga, ada tektik dan tektik serta muslihatnya.Sudah tentulah OKT (orang kena tuduh) akan berusaha menangkis bukti bukti yang dikemukan olih pehak pendakwa,terdapat juga yang berusaha mengunakan khidmat peguam luar,jesteru itu tidak hairanlah kalau ada yang menang kes hanya kerana dek kesilapan teknik ataupun kekurangan bukti, contohnya kalau kes berjudi, ada yang dibuang kes disebabkan ketidak cukupan bilangan daun terup sebagai bukti utama, ada juga disebabkan kesilapana teknik hanya dengan kesilapan menulis secara tidak jelas seperti jenama bahan bukti misalnya jenama motor yamaha tetapi ditulis dalam kertas pertuduhan suzuki,kelemahan lain juga diambil kira seperti kesilapan mencatatkan nombor plate kenderaan sebenar dan sebagainya.

sisipan akhbar SH
Walau bagaimana pun hal seperti diatas tidak ada kena mengena berkaitan dengan kes yang hendak saya paparkan nanti.Alkisah pada suatu hari selepas selesai hari perbicaraan aku berbual bual dengan seorang rakan.

RAKAN-apa perkembangan perbicaraan kau dimahkamah kelmarin?
AKU-beres....dah selesai pun.
RAKAN-amboi cepat betul...macam mee segera aje?
AKU- ehh...engkau ni...cepat apa kena bendanya...dah tiga kali aku berulang alik kemahkamah... asyik asyik paspon (tunda) tarikh memanjang.
RAKAN-habis tu engkau puashati ke dengan keputusan mahkamah?
AKU-nak di ikutkan memang tak puashati jugalah...
RAKAN-habis tu kenapa kau terima?
AKU- Aikkk...bolih ke tak mahu terima? nanti kau bolih di"charge" tidak hormat atau menghina mahkamah.
RAKAN -(terdiam sejenak) ooo...begitu pulak....
AKU-sebenarnya aku dapat maklumat , siPolan tu dah main "slowtalk" dengan orang tertentu yang dekat dengan orang dalam mahkamah, dia minta dipercepatkan keputusan.
RAKAN-kalau macam tu lebih baik awal awal lagi kau mengaku bersalah...lagi cepat selesai kes.
AKU-ialah tu...disebabkan kerana aku minta dibicarakan maka prosesnya agak jadi memakan masa sedikit.
RAKAN-alih alih kemudian keputusannya pulak  tidak memihak pada kau...begitu?
AKU-ini soal sedomi...sondol belakang...aku dak agak dah...undang undang jalanraya negara kita memang tidak memihak kepada pemandu yang langgar belakang kenderaan orang lain,tetapi persoalannya bukan aku sengaja pun,tambahan pula sebelum ini aku tak pernah kenal malah jauh sekali bermusuh dengan siPolan tu....sebab itulah aku lawan tetap lawan....
RAKAN-agaknya siPolan tu nak cepat baiki kenderaan dengan membuat tuntutan insuran kot...
AKU-itu soal lain....yang penting aku juga ada hujah dan maruah tersendiri yang perlu ditegakkan.
RAKAN-cuba kau terangkan sedikit bagaimana mula puncanya kejadian?
AKU-pada hari itu aku membuat tugas rasmi KHS (khidmat hantaran surat) memandu truck L/R , menghala keKem Batu Melintang,semasa didalam perjalanan didalam suasana jalanraya yang agak tenang aku merapatkan sedikit jarak dengan kenderaan dihadapan dengan tujuan untuk memotongnya, kelajuan kenderaan hanya dalam sekitar 60-80km/jam,tiba tiba aku melihat kelibat satu objek macam anak kambing atau kucing (kurang pasti) telah berlari laju melintas dihadapan kenderaan siPolan itu. Secara tidak diduga kenderaan siPolan telah membrek kenderaannya secara mengejut.Apa lagi.....aku yang pada waktu itu tengah ready speed untuk memotong pun turut sama menekan berek secara emergency juga.
Sisispan Akhbar SH
RAKAN-jadi...kau tak sempat nak mengelaklah.
AKU-Nak mengelak macamana lagi....berasap berapi tayar mengheret jalan berkiut kiut bunyinya lalu berdegummm....sekali tersondol belakang keretanya daa....
RAKAN-habis tu macamana dengan dia...tercedera atau tidak?
AKU-mujurlah tidak ada siapa siapa yang cedera,cuma aku lihat siPolan tu dalam keadaan trauma dan macam panik semacam,jadi aku cuba menenangkan dirinya,walau bagaimana pun keadaan kenderaan bahagian belakang keretanya agak banyak remuk juga.Setelah dia melihat keadaan keretanya barulah mulutnya terkumat kamit membebel bebel seperti nak marah marah.
RAKAN- selepas itu apa jadi (macam tak sabar dan bersungguh nak tahu)
AKU-ya lah....kalau tak banyak sabar,bolih jadi bergaduh kalau asyik dok berlawan cakap,jadi aku banyak berdiam diri.... membiarkan dia sorang sorang ber pot.... pet....pot....pet.....pot.... pet....berbunyi, sambil tu bincang  bincang, runding punya runding, masing masing setuju untuk membuat polis report.Maka tunggulah tarikh panggil bicara.

Moral of the story-.Soal kemalangan jalanraya tidak ada sesiapa yang minta untuk terjadi kerana selain menyusahkan diri sendiri ianya juga sudah tentu bolih menyusahkan orang lain sama,pun begitu sehandal manapun kita memandu tidak banyak sedikit pun pasti akan terlibat juga. jika tidak disebabkan diri kita berkemungkinan kejadian bolih berpunca olih orang lain pula. Kerana itulah kenderaan (peribadi) saya juga pernah dilanggar belakang olih orang lain, malah ada yang jahat pernah langgar lari (mungkin akan saya ceritakan dilain bab) Dalam bab perceritaan ini ianya melibatkan kenderaan kerajaan (tentera) maka banyaklah diantara prosuder atau tatacara perlu dipatuhi.Contohnya tatkala semasa kemalangan mesti tahu apa nak buat,tidak bolih mudah mudah mengaku bersalah kemudiahn terus buat penyelesaian sendiri misalnya dengan membayar apa apa kos kepada mana mana pehak,mesti tahu melukis lakaran anologi kemalangan serta banyak lagi dokumen dokumen yang berkaitan mesti disiapkan sehinggalah keperingkat ianya dimasuk atau ditunda keworkshop medan untuk dibaik pulih sebelum itu satu penilaian kerosakan akan dibuat diJKR, semua senarai urutan kerja ini diajar kepada setiap anggota yang mengikuti kursus pemanduan.
sisipan akhbar SH dan foto albumku

Setelah beberapa ketika perbicaraan dimahkamah awam selesai kini saya terpaksa menghadapi satu lagi perbicaraan buat kali kedua dengan pehak pasukan pula diatas satu kesalahan yang sama....jadi apakah seksyen atau dibawah akta yang mana serta apakah bentuk hukuman atau kesudahannya? tunnggu.... 
Sambungan- 
DIBILIK PERBICARAAN DENGAN PEGAWAI PEMERINTAH

P.Pemerentah-Pada..?...hb yang lalu kamu telah dibicarakan dimahkamah awam bersabit dengan kemalangan jalanraya bersama kenderaan yang kamu pandu dengan kenderaan orang awam.Ditangan saya sekarang ada lapuran berkenaan dimana kamu telah dijatuhkan hukuman sejumlah bayaran denda....betul?
Saya- ya... betul tuan.
P.Pemerentah- sudahkah kamu membayar denda tersebut?
Saya-sudah tuan....saya bayar dengan wang pinjaman dari tabung TKR (tabung kebajikan rejimen)
P.Pemerentah-Mengikut peraturan yang sedia ada, kamu sekali lagi perlu diadili olih pehak pasukan pula.Hari ini kamu dipertuduhkan dengan sabitan kesalahan dibawah seksyen....bla...bla...bla....akta angkatan tentera....bla...bla...bla.....apakah kamu faham?
Saya-faham tuan.
P.Pemerintah-sebelum hukuman dijatuhkan,apakah kamu ingin mengatakan sesuatu?
Saya-Disebabkan saya telah dijatuh hukum kena membayar denda olih mahkamah awam jadi saya mohon budi bicara tuan supaya dapat direngankan apa apa tindakan keatas saya nanti.
P.Pemerintah-maksudnya kamu mengaku bersalah?
Saya-kalau tak mengaku pun tak ada guna juga sebab Mahkamah Awam sudah pun jatuh hukum.... tuan.
P.Pemerintah-baiklah...memandangkan kamu telah memudahkan proses dan singkatkan tempoh perbicaraan maka dengan ini lesen memandu kamu digantung untuk tempoh beberapa bulan, sementara dalam tempoh itu kamu dikehendaki melapur diri untuk membuat tugas tumpangan diWorkshop Pembaikan dan juga membuat penugasan tambahan sebagai pengawal kem disebelah malam sehinggah kesatu tarikh tamat tempoh hukuman barulah kamu bolih kembali keTrup MT (majlis tertinggi) faham....!

Kesimpulannya-
sisipan akhbar SH & risalah
1.Pada semasa itu saya tidaklah berapa faham dengan sebarang akta atau warta, namun setelah saya pergi menghadirkan diri mengikuti kursus lanjutan kerjaya barulah saya diajar berkenaannya.Maka fahamlah saya dalam warta itu ada menyebut tidak bolih seseorang anggota itu dibicarakan 2 kali diatas kesalahan yang sama.Jadi disini berlaku sedikit khilaf dan tertanya tanya kenapa saya dibicarakan semula olih pasukan diatas kesalahan yang sama?
2.CADANGAN-Untuk mengatasi masaalah anggota terjebak dengan hutang dari egensi luar seperti Ahlong maka dasar memberi pinjam dari tabungan TKR perlu diteruskan kerana ianya masih releven/halal dan tiada faedah bunga (interest). Kegiatan pinjam meminjam wang dari Ahlong perlu dikekang dan dibendung,setiap pinjaman wang dari intitiusi keawangan luar  hendaklah mesti dibuat mengikut saluran dan kelulusan olih pegawai pasukan.
3.Nabi pun pernah kalah didalam peperangan jadi tak heranlah kalau saya sebagai menusia biasa bolih tewas didalam perbicaraan.
Tok ayah su-pegang falsafah "gagal sekali tidak semestinya akan gagal buat selama lamanya"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan