arkib

Khamis, 2 Oktober 2014

Jangan cabar Saari (2)

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Dalam siri yang lepas saya menceritakan bagaimana Saari bagaikan seorang suami mishali telah memperuntukkan hampir kesemua wang pencen beliau untuk membolihkan isterinya belanjakan bagi tujuan penjagaan badan.Malahan dirinya sendiri mempunyai doktor peribadi merangkap isteri muda, ku sangkakan satu...rupanya lebih dari seorang. si isteri barunya seorang doktor yang mempunyai klinik hemorpati jadi sudah tentu tidak sukar untuknya mendapat rawatan pada bila bila masa sahaja.

Pun begitu bab kata orang malang tak berbau,kententuan tuhan tidak dapat kita hendak hindari,beliau telah diuji jatuh sakit juga.Pada suatu hari dia menghubungi saya 'Hadi...tolong bawa aku sekali kemajlis perjumpaan Veteren diKL itu nanti,sekarang ini aku kurang sihatlah... tak bolih nak memandu sendiri"beritahunya melalui telipon."engkau sakit apa dan bila mula sakitnya"tanya saya."aku kena stroklah....dah puas berulang alik kehospital,tapi sekarang dah baik sikit dah, cuma badan masih rasa lemah lagi"dia menjelaskan. "ooo... begitu, baiklah" saya menyanggupi untuk membawanya pergi bersama kemajlis tersebut.Berjalan dengan orang berduitlah saya pada hari itu,semuanya ditanggung beres,bermalam dan tidur ditempat yang selesa, makan minum pun ditempat berklass, bukan bermakna aku telah "dibeli" atau mahu jadi barua cuma mahu berbakti sikit kepada kawan...sama sama tolong menolonglah katakan....


sisipan akhbar dan album kenanganku
Apabila bercakap tentang penjagaan badan,lalu teringat saya satu celoteh tatkala saya bersembang sembang dengan isteri disemasa dalam perkhidmatan tentera dahulu."abang...semalam kan, meriah sungguh Majlis anjuran BAKAT tu...ada macam macam acara... petunjukan fesyen, demontrasi masakan, gubahan gubahan kreatif, pertandingan buat teh tarik, nyayian koir dan macam macam lagi ya...bang' cerita isteriku dengan begitu bersemangat sekali."tapi yang tak syoknya, nampak pengadil tu macam berat sebelah je,ada ke patut saya yang beraksi tarik tinggi tinggi sampai berbuih buih air dalam cawan tapi yang diberi kemenangan kepada individu lain yang air tehnya langsung tidak berbuih,tahu ke tak tahu pengadil tu buat kerja"keluh isteriku dalam ceritanya."aaiikkk...macam tak puas je bunyinya"saya mencelah. "Ya...lah...tak puas hati,agaknya pengadil tu tak dengar ucapan Datin pengerusi kot"dah melarat kepada kelain pulak dah cerita isteriku ni 'hah....apa ucapan dari datin tu?' saya bertanya. "datin tu bagi nasihat minta jaga rumah tangga supaya suami berpuas hati dengan khidmat dari seorang isteri,jaga badan supaya tidak "gemok montel'....biar jadi cantik serupa model yang meragakan fesyen tu.... lagi....bla...bla...bla...."isteriku menambahkan celotehnya.

Setelah selesai siaran beritanya maka giliran aku pulak berkhutbah "awak kena faham motif ditunjuk nya fesyen fesyen tu adinda ku sayang ooiii....itu pakaian semuanya tajaan dari syarikat, bolih jadi ianya satu promosi, satu strategi perniagaan,bersabor aje le...yang lebih penting kita utamakan perbelanjaan untuk anak anak sekolah dahulu"aku dah mula start injin.Alih alih aku kerling padanya, aku lihat mukanya dah mula naik masam mencuka....potong angin....sebab "keinginan" dia telah ditukar kepada "keperluan" olih ku.....simpati pun ada tapi apo nok buek....gaji kocik, kompunanlah dia nak turut bergaya dengan fesyen terkini,kesiaannn.

Berbalik perihal sebelum ini yang aku kata Saari ni tidaklah kedekut sangat,menurut ceritanya,beliau pernah menderma karpet dimasjid kampungnya, membantu menghulurkan dalam bentuk kewangan kepada seorang tokoh masyarakat yang terlibat dengan aktiviti pra pendidikan awal kanak kanak. Apabila saya terdengar penceritaan kemurahan hatinya maka saya cuba mengacah untuk turut sama minta sebagaimana sedemikian yang digambarkan."engkau pun nak jugak..." tanya dia semacam terkejut." cuba terangkan sikit, apa penglibatan kau dengan komuniti kampung?" tanya beliau lagi."ooo....nak kata aku ni orang penting dikampung tidaklah sangat....cuma adalah juga satu dua tiga jawatan yang aku sandang sekarang" aku menerangkan buat macam muka "kesian" bertawaduk. "dah...jangan kau nak berlakon" tambahnya seolah semacam kurang percaya pada aku pulak. "beginilah....kalau betullah mu berhajat nak beri, aku bolih tunjuk bukti" tegas aku lagi. "ok lah...aku percaya, cuma tadi saja saja nak test ke mu sikit...kah...kah...kah..."dia ketawa kecil. Alhamdulillah... di tanda tangan sekeping cek dengan jumlah tertentu,maka dengan itu dapatlah aku hulurkan ke JIBG buat menampung keperluan PASTI.

sisipan akhbar SH
Bersembang pasal tajaan ni, aku rasa sedikit cemburu juga tetapi tidaklah sampai berdendam dengan mereka yang dapat menunaikan haji hasil tajaan olih pehak tertentu, setidak tidaknya tengoklah akaun keluar masuk aku diTabung Haji, walaupun tidak pernah mencukupi tetapi setiap tahun hampir ribu ribu jugak aku menabung cumanya tidak pernah lekat, asik asik pergi korek ambil balik apabila terdesak, itulah yang sedihnya aku, apabila melihat orang lain tiba tiba tup... tup... tup....orang itu bolih pergi dengan tajaan tanpa ada menabung pun terlebih dahulu sebelum itu, macam pengadil teh tarik jugak, nilai berat sebelah. Jangan lihat kepada JKKK, imam,bilal atau tok siak masjid sahaja untuk mendapat tajaan, pandanglah sama organisai lain dibawah urusan masjid contohnya mereka yang mengendalikan pengurusan Khairat Kematian, apakah tidak bolih dibantu sama? aahhh...malaslah nak mengeluh....cakap banyak pun tak guna....fikir fikirlah sendiri.

tok ayah su-selamat hari raya aidil adha....nak rasa daging korban silalah datang rumah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan