arkib

Khamis, 26 Februari 2009

Risalah warta rakyat (Riwayat) 20


Dari maklumat dalaman JHEV ramai dari kalangan bekas tentera merasa terkilan dan amat tidak berpuashati mengenai pencen seperti mana yang dibentang didalam bajet 2009 yang lalu. Untuk makluman, secara amnya kenaikan pencen untuk pesara tentera telah diselaraskan semula, formula pengiraan pencen hanya TERHAD kepada penerima pencen yang akan berkuatkuasa pada bulan Mach ini,berikut adalah syarat Lain Lain Pangkat :-

1. berkhidmat melebihi 21 tahun, pengiraan pencen mengikut bulan perkhidmatan sehingga maksimum 25 tahun 2 bulan (bagi perkhidmatan melebihi 25 tahun 2 bulan, pengiraan pencen adalah 3/5 daripada gaji akhir bersamaan). Bagi Lain-Lain Pangkat yang perkhidmatannya hanya 21 tahun sahaja adalah tidak terlibat.



2.Formula pengiraan : 1/504 x bulan berkhidmat yang diakui x gaji akhir bersamaan.
Penerima Pencen kurang dari RM720 akan dinaikkan ke RM720 dengan syarat perkhidmatan minimum 25 tahun bagi pegawai dan 21 tahun bagi LLP. Diharap dengan makluman ini dapat memberi kefahaman tentang pelarasan pencen seperti yang dimaklum dalam bajet 2009 yang lalu. Sumber dari melebihi 21 tahun sedangkan syarat layak seseorang tentera untuk menerima pencen ialah mesti mencukupi tempoh kontrak perkidmatan selama 21 tahun.


4.soal kedua ialah berkenaan dengan penerima pencen yang layak ialah minimum kurang dari RM720 akan dinaikan kepada sama dengan jumlah tersebut.Tahukah kita siapa dan apakah pangkat seseorang bekas tentera yang sebelum ini menerima pencen sejumlah RM720,purata mereka ini ialah yang berpangkat Sarjan hingga ke Pegawai Warant,ini bererti secara "outomatik" mereka telah terkeluar dan tidak layak untuk menerima pencen baru tersebut. Kemudian purata yang akan menerima pencen baru pula adalah terdiri dari kalangan berpangkat Pribet sehingga Kopral.


5.Disini jelaslah sudah tidak ada lagi nisbah berbezaan penerima pencen dikalangan anggota lain lain pangkat.Jika begini lah keadaannya maka adalah lebih baik tidak payah diadakan sistem kenaikan pangkat dalam angkatan tentera, sebabnya tanggung jawab kerjanya tetap lebih tetapi apabila menerima pencen dengan kadar yang sama rata.Memang adilkah begitu?atau bagaimana?


6.Olih yang demikain sebelum Paklah berundur sebagai PM@Menteri Pertahanan adalah diharapkan moga moga terbuka hati beliau untuk membetulkan keadaan ini dan saya sendiri hendak mencadangkan supaya beliau jangan berundur selagi masaallah yang membelenggu bekas tentera ini (khususnya bagi yang berpangkat LLP) dapat diselesaikan sekaligus dapat melegakan keresahan kami warga Veteren ATM.


Poksu-mendahului dengan ucapan terima kasih diatas keperihatinan semua pehak.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan