arkib

Ahad, 29 November 2009

Kemalangan jalanraya-satu analisis rengkas....




penguna jalan raya mempunyai hak untuk mendapat keselesaan,jika jalan dipenuhi berbatu kerikil begini adakah kualiti pemanduan bolih stabil? keadaan permukaan jalan sebeginilah warga emas tadi terjatuh
Batu kerikil bertaburan diatas jalan itu dikatakan berpunca terjatuh dari atas lori yang sedang keluar masuk menganggut batu yang datang dari sebuah kilang pembancuh simen berhampiran.
Nasib baik kerana masih ada seorang insan yang prihatin sanggup membantu warga ini untuk segera menghantar kehospital bagi menerima rawatan.
Alhamdulillah,selepas beberapa jam kemalangan datang pula pasukan bomba dengan dibantu pehak polis
Adakah berpunca dari kecuaian pemandu atau faktor manusia atau kedudukan muka bumi atau jalan raya ataupun oleh faktor teknikal kenderaan itu sendiri ?
ulasan akan menyusul kemudian...harap sabar menunggu !
Terkini:Salam hormat !
Kira kira jam 2 petang 29.11.09 saya sempat menyaksikan satu kemalangan seorang penunggang motorsikal warga emas (fokus pada lensa kemera diatas) walau bagaimanapun ketika saya sampai keadaan mangsa telah pun terbaring kaku tetapi masih bernyawa. Dari sumber yang dimaklumkan kepada saya kemalangan ngeri ini berpunca keadaan jalan raya yang dipenuhi dengan batu batu kerikil yang bertaburan diatas jalanraya yang terjatuh dari atas lori yang keluar masuk dari kilang kuari pembancuh simen berhampiran.Ini telah menyebabkan warga emas tersebut menjadi kurang tumpuan untuk mengawal kenderaan lalu terbabas sendirian.Akibat dari kemalangan ini saya dapati banyak darah yang keluar dari mulut dan tangan yang berkemungkinan mengalami kecederaan yang parah.Atas dasar simpati dari orang ramai ada diantaranya menghubungi pehak berkuasa berkenaan kemalangan.Tindakan pantas seorang pemuda yang sanggup mengunakan kenderaannya terus menghantar warga emas tersebut kehospital sebelum sempat tibanya bantuan Van Ambulan.
Apa yang hendak saya kupaskan disini adalah berkaitan dengan pengalaman sendiri setelah menyaksikan beberapa kemalangan dan juga dikesempatan ini saya hendak gabungkan dengan pengalaman apa yang telah diajar dan dipelajari didilam satu kursus kejurulatihan memandu kenderaan darat berbagai kelas.Antara yang masih saya ingat ialah punca punca kemalangan bolih dipecahkan kepada tiga ketegori iaitu datang dari kecuaian manusia/pemandu dan ketegori kedua berpunca dari permukaan tanah atau keadaan jalan raya dan yang ketiga berpunca dari makanikal kenderaan.
Secara kasarnya kajian yang tidak formal telah saya analisiskan berbunyi sebegini:-
kecuian manusia (50%)-Adakala ada manusia memandu dibawah pengaruh alkohol,dadah ataupun mabuk juga dalam keadaan keletihan serta mengantuk disamping "kurang pendidikan" mengenai peraturan memandu malah ada yang memandu langsung tidak tahu undang undang jalan raya kerana ketiadaan lesen memandu yang sah.Juga ada yang ingin menonjol keegoan dan kejaguhan serta kehebatan melampau tanpa memikirkan risiko keselamatan diri sendiri apatah bahaya yang akan melibatkan orang lain.
Faktor jalanraya(30%)-Terdapat kurang keterangan atau papan tanda yang memberi amaran awal akan halangan bahaya dihadapan sebagai contoh seperti "AWAS JALaN ROSAK 200M",tidak ada lampu jalan ditempat tempat kritikal yang terkenal tempat yang kerap berlaku kemalangan,kawasan yang menjadi lalulintas keluar masuk kenderaan berat termasuk kawasan binatang ternakan berkeliaran dikenal pasti punca faktor pemandu tidak dapat menduga apa yang akan ditemui dipermukaan jalan dihadapan.
Maknikal kenderaan(20%)-Muatan yang lebih had juga bolih menyebabkan makinal kenderaan menjadi lemah untuk mengekal kelajuan mendaki,memotong dan memberek, kurang membuat "mentenance" mengikut jadual berkala juga bolih mengundang kepada bahaya makanikal kenderaan tidak dapat berpungsi seperti alat pendawaian lampu lampu,bahkan adakalanya tayar yang masih berbunga akan tetapi secara tiba tiba bolih pecah dan meletup tanpa diduga.

Secara kesimpulannya ada pehak yang bolih dipersalahkan dan ada juga pehak yang bolih diambil tindakan undang undang mengikut hak yang diperuntukan dibawah kebertanggung jawaban masing masing selain dari kesalahan pada diri sendiri.
Tok ayah su-pernah mengikuti kursus jurulatih pemanduan kenderaan berkelas....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan