arkib

Rabu, 9 Disember 2009

Respon kepada penjenggok blog !

Dibawah adalah petikan dari penjengok blog yang menjadi pilihan diangkat untuk dikongsi baca dengan penjengok yang lain:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum...saya amat senang hati melihat pelaporan yang telah di persembahkan oleh Tok Ayah Su, penulisan amat lembut dan saya rasa dapat diterima umum berbanding dengan blog yang saye pernah baca sebelum ini. Tetapi saya ingin berkongsi pendapat sedikit dengan Tok ayah su.. Bagi pendapat saya, amat kenalah apa yang telah diperlakukan oleh Tok Guru Nik Aziz itu kerana beliau telah memegang amanah yang telah kami berikan kepada beliau, Kalau difikirkan sebagai logikal, saya rasa Tuan guru kami hanyalah mempertahankan kami sebagai rakyat kelantan daripada seseorang yang tidak patut untuk merampas dari kami.. Dengan izin Allah, Allah telah mengurniakan satu punca minyak di negeri kami..Salahkan sekiranya Tok guru tidak mahu seseorang pun yang mengusik hak itu kerana itu hak kami, kenapa perlu diberikan kepada orang lain, sedangkan kami di negeri kelantan amat memerlukan di negeri kami bagi kegunaan dan saya fikir mungkin juga untuk keperluan kami.

Mengenai yang tok ayah su mengatakan itu bahawa kebendaan, dari mana sudutnya tok ayah su melihat kebendaan??? hak kami tetap hak kami.. Cuba bayangkan kalu perkara ini berlaku di negeri Tok ayah su, adakah tok yah su membenarkan pemimpin di negeri tok ayah su hanya memekakkan telinga dan hanya membutakan mata tentang perkara itu..saya amat yakin tok ayah su jugak akan berasa hal yang sama dengan kami. Itu hanyalah pemikiran saya, saya hanyalah seorang pelajar yang amat cetek dengan ilmu sebegini jika dibandingkan dengan tok ayah su, dan saya juga bukan ingin masukcampur dalam isu politik memandangkan ilmu setahun jagung tapi isu yang melanda ini mendesak saya utk bersuara sedikit demi meredakan ati saya yang bergelodak. Saya amat terkilan apabila perkara ini disalahkan oleh satu pihak saja sedangkan saya amat yakin mungkin ramai sudah mengetahui hal sebenar tapi saja tidak menghiraukan.. saja buat tak tahu, saya bukan ingin berat sebelah tapi saya berani bercakap berdasarkan pengalaman saya sendiri.

Saya pernah bersemuka dengan kedua2 pemimpin yang saya sanjungkan oleh kedua2 parti yang berlainan di sebuah majlis penganugerahan pelajar cemerlang.. di majlis tersebut saya amat terkilan kerana kami sebagai pelajar didedahkan oleh parti dan berkempen2, kami ingat ke tokoh itu datang untuk membicarakan tentang hal kami tetapi itukah contoh yang harus ditunjukkan olah kami?? tapi bila saya pergi pada majlis yang ke dua yang di bawah anjuran parti lain..mula2 saya berfikir xnk pergi, tapi disebabkan majlis itu perlukan kami menerima anugerah, saya pun pergi jgk..tp saya amat terkejut bila tokoh yang sedang bercakap itu seolah2 sedang berceramah di satu majlis ilmu agama, tanpa sedikit pn tdk menyentuh psl parti...sejak daripada itulah ia menyedarkan saya bahawa pemimpin mana yang patut diiktiraf sbg pemimpin..

Dan sekarang saya sudah menarik nafas lega kerana KELANTAN telah dipegang oleh tonggak kepimpinan yang tepat..TOK GURU NIK AZIZ..dan tentang doa yang telah dikalutkan oleh media, saya agak tergelak sebab ia heboh diperkatakan tetapi saya tidah faham kenapa segelintit mereka sgt kolot pemikirannya,sebenarnya doa daripada Tok GUru Nik Aziz itu hanyalah saru larangan dari beliau..tetapi kenapa semua orang tidak berfikir begitu.. cubalah berfikir luar drpd kotak..jgn terlampau kolot sgt pemikiran kita hinggakan perkara yang senipis kulit bawang, telah menjadi setebal kulit limau bali...so, fikir2kan lah yer....

Respon rengkas dari tok ayah su:

salam hormat kepada penulis komen !

Pertamanya terima kasih kerana sudi datang datang menjenggok blog tok ayah su dan menerima pandangan idea tok ayah su seadanya.Perasaan kita sering kali bergelodak dan mengelegak kepanasan sendirian apabila sesuatu perkara tidak dapat diperkenan olih hati nurani kita,situasi begitu sudah jadi perkara biasa dan lumrah,yang menjadi perkara luar biasa ialah apabila hala tuju perjuangan berpolitik menjadi sama sedangkan dasarnya berbeda.Untuk lebih datail difinasinya begini:Balik kepada dasar asas perjuangan islam pas adalah kearah mendapat keredaan Allah dengan mendukung amanah menyuruh kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran tanpa meletakkan kebendaan menjadi matlamat utama.Fokus kepada isu doa tersebut adalah untuk mendapatkan royalti (kebendaan),jadi dimana bezanya dengan perjuangan umnobn yang kita tahu dengan jelas sama dengan dasar perjuangan mereka iaitu bertujuan kerah pembangunan (dunia).

Saya juga ada pengalaman dalam setiap kali hadir bermesyuarat parti,ada dikalangan ahli diperingkat akar umbi sering diperingatkan agar jangan terlalu lebih lebihkan berbicara soal duit ringgit nanti akan jadi sama dengan umno katanya.Ahli disempitkan fikiran dengan hanya berbicara soal agama semata,begitukah yang diajarkan olih olih agama kita ?

Tok ayah su pun kadang kadang naik geram,sebab itu teringin juga hendak lepaskan "buah keras".Olih yang demikian janganlah kita terlalu beretorik (berpura pura),bukankan lebih baik bersikap jujur memohon agar dilimpahkan kurnian rezeki yang berlipatkali ganda jika sememangnya rezeki itu sudah ditentukan olih allah menjadi hak milik kita daripada kita tidak melakukan apa apa usaha....jadi fikir fikirkan !

Tok ayah su-teringat akan satu ayat yang berbunyi 'Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kaum itu sendiri mengubahnya".....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan