arkib

Rabu, 10 November 2010

sesat dihujung jalan...kembali kekepala jalan!

(gambar hiasan) (gambar hiasan)

tunggu dan lihat....selepas ini akan bersambung
salam hormat!
opp...terlupa pulak hendak kemaskini artikal ini terlebih dahulu,sepatutnya yang dahulu didahulukan yang kemudian dikemudiankan,akan tetapi bagi jika sesiapa yang pernah membuka dan pasang peralatan dalaman senjata (senapang) , ada bab alatan yang perlu dipasang dulu walaupun semasa hendak membuka tadi didahulukan.Maknanya tidaklah menjadi satu masaallah sangat soal dahulu kemudian cuma ianya bergantung kepada keadaan semasa.
"Sesat dihujung jalan,kembali kepangkal jalan",itulah tajuk artikel kali ini.Jika dilihat pada kaca mata agama, musuh utama yang mahu menyesatkan manusia ialah syaitan,malah terdapat ayat "celakalah orang yang solat, iaitu orang orang yang lalai didalam sembahyangnya". Ayat itu ditujukan kepada orang solat,jadi bagaimana pula dengan orang orang yang tidak atau jarang jarang melakukan solat? Olih karana itu kita dituntut supaya sering bertaubat bagi meminta ampun dengan setiap kelakuan kita yang bertentangan dengan kehendak agama.Dengan kata lain kita kena kembali balik asal (back to basic) atau kembali kepangkal jalan,tetapi itu bukanlah bermakna kita sudah sesat,bukan...cuma agak lalai sedikit sahaja, alamak.... nak nasihat pada siapa pulak saya ni?ah tak pa lah,sekurang kurangnya untuk diri sendiri.
oh ya sebelum itu sukalah juga saya hendak berkongsi cerita sikit pada suatu hari ketika berada dibandar Kota Bharu,sebelum ini saya bukanlah asing dengan suasana bandar Kota Bharu,tetapi sejak akhir akhir sudah lama tidak berkunjung kesana jadi saya dapati banyak jugalah perubahan jalan yang telah jadi sehala dan jadi jalan mati.Nak jadikan cerita saya telah meletak kereta dimedan letak kereta dihadapan istana Kota lama kemudian berjalan kaki menyusuri jalan dikaki lima pasar siti khadijah untuk menuju kemedan selera yang pada sangkaan saya masih lagi berada ditempat yang lama iaitu dihadapan pasar tersebut,tetapi sebenarnya keadaan medan selera tersebut telah lama pindah di medan baru Buluh Kubu.
Dipendekkan cerita disemasa dan selepas makan hujan telah turun dengan lebatnya dan lambat pula reda,dari petang hari sehingga masuk kewaktu maghrib saya menunggu disitu untuk kembali balik ketempat letak kereta, payung pun tidak ada disamping itu anak kecil juga turut ada bersama (satu keluarga).mahu tidak mahu saya menyuruh keluarga tunggu dimedan ini sementara saya seorang saja yang pergi meredah hujan dan ambil kereta untuk mengambil kembali keluarga yang menunggu disitu.Tetapi malangnya saya terhempas pulas berpusing pusing mencari jalan masuk tidak jumpa jumpa dan beberapa kali kembali balik ketempal asal parking dan termenung sambil tu membebel seorang diri kononnya saya memandu dibandar Besar KL tidak pernah pun tersesat tetapi lain pula keadaannya diKB kali ini.Waduh...ahh tak payahlah saya terusakan akan kesudahan cerita ini.
Manakala cerita kedua saya pula ialah ketika membuat latihan membaca peta untuk bergerak dari satu tempat kesatu tempat yang ditentukan didalam hutan tebal ketika berada didalam ATM dulu.Bohonglah jika ada orang pernah melalui pengalaman ini yang berkata tidak pernah mereka tersesat,jalan terbaik jika sesat didalam hutan ialah jalan jalan untuk kembali semula dilangkah pertama perjalanan,barulah selamat.tetapi soalnya bagaimana jika jalan untuk kembali ketempat asal mula tadi tidak ditemui?inilah masanya berkehendakan kita perlu ada beberapa perkara lagi yang patut dipelajari....
Tok ayah su- kadangkala kembali meminati merakam sejarah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan