arkib

Khamis, 10 Januari 2013

Dairi kehidupan 3

salam hormat !

Dalam siri penceritaan dairi kehidupan 2 yang lalu saya memaparkan bagaimana situasi berdepan dengan  tugasan saya untuk menangani kerenah anak buah dibawah tanggungjawab yang saya kira begitu mencabar kesabaran diri dalam pada untuk membentuk disiplin mereka.Ini kerana kebanyakkan rata ratanya berasal dari utara olih itulah sebabnya mereka lebih tahu mana mana lubang lubang tikus untuk meloloskan diri, bagaimana nak menyelamatkan diri,siapa siapa orang terpengaruh yang bolih menjadi tempat mereka bergantung harap serta lebih tahu untuk merebut peluang peluang yang ada dipersikataran.Pendek kata ada yang diibarat "tak makan dek saman".Bersikap nelang nelang belaka,orang utara kata "cege cege",pantang ditegur nak melawan balik dan cepat melenting..Namun begitu sikap setia kawan sesama mereka tetap terjalin,itulah satu kelebihan yang bolih dipuji,Sebab itulah agaknya mereka terus bertindak balas menyerang keatas balai polis apabila didapati salah seorang rakan mereka dikasari olih pehak polis dengan alasan mahu membalas dendam,  kes ini bukannya calang calang,.bukan  kecik kecik anak malah melibatkan tembak menembak dan mengorbankan salah seorang anggota tentera.itulah gambaran cerita yang disampaikan kepentahuan saya.Begitulah keadaannya seumpama ibarat api yang menyala jika disimbah dengan minyak akan bertambah marak lagilah jawabnya,jadi disini memerlukan satu keadaan yang ada cara seakan bertarik tali bagaikan bermain layang layang sekejap lepas sekejap tarik.

Sekali lagi saya berdepan dengan pilihanraya umum,tetapi kali ini saya tidak nampak bayang bayang kertas undi untuk saya memangkah sedar sedar siap beres semuanya. Entahlah...agaknya ada tangan tangan ghaib yang mewakili saya, tetapi bolihkah begitu?
 Selepas menghadiri satu lagi kursus kerjaya,secara senyap saya menyimpan hasrat untuk ingin kembali bertugas diKuala Lumpur.,entah bagaimana hasrat saya tercapai dimana bukan saya sahaja bahkan dengan satu pasukan sekali kena dipindahkan kesalah satu penempatan kem Wardiburn Setapak, bersiap sedialah dengan tuku lekar, tikar bantal periuk belanga kesemua anggota untuk dibawa keKem Baru,Ada anggota memohon masuk kequaters yang baru sahaja siap dibina Manakala aku pula dalam delima sebab nama dalam senarai untuk ditukarkan lagi kekem Bt 10 Kuantan.Untuk sementara aku tinggallah diMess bujang sambil menunggu pegesahan surat perpindahan, anak isteri pula dihantar balik tinggal diKampung buat sementara...bersambung....

Sambungan> Suasana pekerjaan dikem baru ini adakala saya tidak bersehaluan dengan tingkah laku seorang pegawai no2 pasukan,caranya memberi sesuatu arahan ternarnpak sangat begitu ketara bahawasanya seolah olah seperti  mahu membuli,apa tidaknya, sekejap sekejap panggil sekejap panggil hampir berbelas kali sehari, berdering dering talipon meja dicallnya minta saya pergi berjumpa dia dipejabatnya, berselang tak sampai 10 minit sekali, maka berulang aliklah saya kepejabatnya yang terletak kira 50 meter dari pejabat saya,Bila dah masuk kepejabatnya diarahkan membuat itu dan ini walaupun kerja itu tidak sepatutnya (bukan) dibawah bidang tugas saya,nak kata dia bodoh,terfikir pulak macam mana pegawai ini bolih menyandang pangkat kapten,dalam bahasa manisnya saya anggap dia cerdik sikit daripada lembu. Untuk tidak mahu bertengkar panjang saya hanya mengangguk dan berkata "BERES" sahaja setiap arahan yang diberikan itu.Selepas itu saya abaikan dan pergi kelain iaitu membuat skop tugas saya sebenar,itulah menyebabkan dia naik berang dan sering menganggu saya.Kemuncak kemarahan dia tidak mahu meluluskan permohonan cuti walaupun dia tahu cuti itu adalah untuk membolihkan aku balik kekampung melihat isteri aku yang baru sahaja melahirkan anak

Dalam suasana kerja yang sering dikacau ganggu dan terlalu banyak campur tangan dalam banyak hal olih pegawai itu membuatkan saya menjadi sedikit stress kemudian ditambah balik kerja untuk berehat keMess bujang keadaannya pula agak kurang selesa,bilik kecil yang sepatutnya hanya bolih dimuatkan 2 orang pada kebiasaannya akan tetapi disumbat sampai 4katil bercampur dengan almari lagi sudah tentu merimaskan dan menjadi sempit lagi panas,ini kerana bilik bujang mess juga terhad, aggota (PTT Kanan) lain juga masing masing ada masaallah sendiri,sebab itulah mereka juga turut sama tidak mahu membawa anak isteri,jadi berkongsilah kami duduk ramai ramai dalam satu bilik macam ikan sardin daa...tidur malam pula tidak berapa lena (agaknya bini aku dikampung juga sering sebut sebut) secara tak sekena mengena tiba tiba lagi sekali aku jatuh sakit dan dibawa olih rakan rakan kehospital,aku menjadi ingat ingat lupa dihospital mana dan dimana,yang aku ingat dihospital ini ada seorang Ustaz datang memberi tazkirah dan dalam majlis tazkirah itu aku bertanya dia siapakah imam Mahadi?aikk...pelik dihospital ada ustaz buat tazkirah agama...

.Direngkaskan cerita sampailah masa aku berpindah keKem Bt10 Kuantan pula,disini corak tugasan aku sedikit berbeza,jika diKuala Lumpur dahulu aku pernah dipinjamkan untuk berkhidmat sebagai Jurulatih Memandu akan tetapi disini aku pula menjadi penyelia kursus alias sebagai jurulatih ilmu ketenteraan seperti membaca peta,ilmu dimedan perang,ilmu berkawad,menembak dan pelbagai lagi disamping membuat tugas hakiki aku sebagai Sarjan Mejar Pasukan.

bersambung lagi.... selepas ini ada cerita bagaimana aku bolih mengantikan tempat ustaz KAGAT pula...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan