arkib

Sabtu, 26 Januari 2013

Dairi kehidupan 6 (sambungan akhir )

salam hormat!
Tak tahu macamana nak buat dah....asyik asyik line internet terputus ,nak kena buat buat report 100 memanjang, dah naik jemu,macam mana nak menulis kalu lagu ni....selepas 24 keadaan line dah agak stabil sikit jadi akan saya ambil kesempatan untuk menyudahkan sedikit lagi siri sambungan akhir dairi kehidupan ini.Difahamkan dari sumber cakap penduduk kampung katanya line atau cabel bawah tanah telah dicuri, bergulung gulung panjangnya walhal ada diantara penduduk sedar kejadian pada malam tersebut tetapi disangkanya perlakuan adalah pekerja dari TM sebab cara kerjanya amat profesioanal dengan macam macam alat kelengkapan yang ada tetapi sebaliknya itu rupanya sipencuri cabel....berbagai bagai  cara peliik dan aneh kerja penciri dizaman ini.

Berbalik kepada siri pertama dulu,apabila berbual bual ketika dimajlis kematian bapa saudara isteri ku dulu itu maka terdengar macam macam perkara ditelinga.Terdapat seorang pembual itu yang agak banyak bercakap macam orang bersyarah hal agama,katanya dizaman Nabi dulu terdapat seorang yang hanya baru sahaja memeluk islam tetapi besok harinya dia meninggal dunia didalam pertempuran,tetapi telah dijamin olih nabi sebagai penghuni syurga,analoginya buat amal sedikit tetapi sudah dapat untung banyak (syurga) Sepanjang tempoh hayat saya pernah juga terlihat sendiri orang yang mengaku melayu tetapi tidak pernah kenal air sembahyang apatah lagi untuk hadir bersolat Jumaat diMasjid. Jadi tertanya sendirian kemanakah arah tuju siPolan ini setelah berada diakhirat nanti? maka kerana itu setiap kali saya melihat orang melayu yang sedang nazak pasti akan saya menasihatkan kepada ahli keluarganya supaya sering membisik bisik kepada sipesakit itu agar mengucap 2 kalimah syahadah.Dengan itu mudah mudahan dapat dihitung kira berapa berat amalan baik dengan kerja kurang baik jika ada pada masa hidup lampaunya.
Namun begitu bukan bermakna kita bolih bergoyang kaki tidak mahu melakukan amal ibadat sehingga ditunggu sampai kehujung nyawa.Fir"aun pun tidak diampun tuhan tatkala dia mahu mengaku tuhan (Allah) Musa a.s.

terkini: Tulisan diatas tergantung tidak dapat disiapkan kerana masaallah line yang terputus jadi idea nak menulis pun jadi terputus putus juga...olih itu tulis sajalah apa apa yang terlintas dikepala.
Adapun kesah yang hendak disambung cerita ialah seperti yang dijanjikan iaitu perihal aku berada dikem Bt10 Kuantan.Walau pun corak kerja disini agak rengan sikit berbanding ditempat lain akan tetapi tanggungjawabnya lebih besar,almaklumlah sudah ada berpuluh puluh orang anak buah dibelakang yang perlu dijaga,jadi macam macam hal dan kerenah yang dihadapi,tetapi itu semua senang ditangani sebab pengalaman ditempat lain sebelum ini sudah dapat dibuat tauladan dan pengajaran.Kalau nak diikutkan kepada perjawatan sebenar memanglah ada Kapten sebagai penolong kepada ketua Pasukan,tetapi entah bagaimana bertahun tahun pengawai itu hilang absent tidak balik balik semula keKem dan tidak diganti.Disebabkan pengawai itu tidak ada maka Modul yang sepatutnya diajar olih beliau mahu tidak mahu sayalah yang akan mengantikan tempatnya begitulah juga dengan hal pentadbiran anggota,Masaallahnya gaji kecik je tapi kerja lebih....

Penyakit PHD ini ada dimana mana,olih kerana gaji kecik anak sekolah ramai,terpaksalah saya rengan rengankan tulang berkebun dibelakang Quaters,tetapi sedang elok hendak dipetik hasil tiba tiba mendapat arahan dari pehak atasan supaya semua (bukan saya seorang) yang berkebun mesti dimusnahkan, maka berputih matalah kami....nasib baiklah masa itu ikan sayur dipasar masih murah,bolih dibeli secara longgok dan segar segar lagi....Tergantung lagi atas sebab yang sama tetapi telah menghubungi pehak TM (100) untuk membuat aduan kerosakan. Harap harap selepas ini tiada lagi masaallah.

Dalam pada itu dipasukan ini juga ada ditumpangkan seorang pegawai agama (ustaz) KAGAT,jadi jika terdapat aktiviti syarahan agama dan lain lain majlis agama maka tenaga utama yang akan memimpin ialah olih ustaz inilah.Jika ketiadaan ustaz ini untuk setakat membaca doa selamat disetiap perbarisan pagi sayalah yang akan mengantikan tempat beliau.Pada mulanya saya tidak menyangka bolih berbuat demikian,akan tetapi apabila pada suatu malam terdapat seorang anak buah yang mahu mengadakan majlis doa selamat mungkin diatas sebab sebab tertentu ustaz yang dijemput tidak dapat menghadirkan diri, pada malam itu saya lihat masih ada orang orang tua kampung bersama didalam majlis,jadi saya sangka sudah tentu orang orang yang lebih tua bolih dan lebih tahu untuk sekadar membaca doa.tetapi sebaliknya tidak.Berpunca daripada situlah saya mula berazam dan mahu menghafal doa doa dan alhamdulillah, dalam masa yang singkat sahaja saya sudah dapat mengingati dan menguasi sepotong dua ayat ayat doa,untuk selepas itu tiada lagi timbul masaallah jika seandainya ketiadaan ustaz tersebut untuk sekadar mengetuai majlis doa selamat...inilah kelebihannya jika pasukan ada anggota yang mempunyai pengtahuan asas pendidikan agama.Bukan niat saya hendak membanggakan diri cumanya sekadar hendak memaklumkan bahawa didalam keadaan keadaan tertentu mereka yang ada didikan akedemik samata mata tidak mencukupi....

Tidak lengkap saya kira jika didalam penulisan ini jika tidak disentuh serba sedikit perihal perihal  politik, sebagaimana ramai yang sudah sedia maklum,memanglah terdapat arahan dan larangan tertentu apa yang bolih dan tidak dibolihkan bagi seorang tentera untuk berpolitik,antara laranganya tidak bolih menjadi ahli bagi mana mana pertubuhan parti politik sama ada kepada parti kerajaan sendiri atau parti pembangkang. Olih itu  dengan sendirinya seorang tentera itu tidak bolih membuat sebarang keputusan mengenai apa juga berkaitan dasar parti dan sebagainya.Akan tetapi dibolihkan menyertai untuk bersama sama menyokong mana mana parti politik yang menjadi pilihan mereka dengan bersyarat tidak bolih mengambil bahagian didalam sebarang aktiviti aktiviti yang dianjurkan melainkan setelah mendapat kebenaran dari pasukannya terlebih dahulu.Adapun larangan ini tidak tertakluk kepada suami atau isteri seandainya mereka itu orang awam (bukan tentera).Olih kerana itulah apabila disuatu hari meja pendaftaran SPR dibuka isteri saya telah mengisi borang untuk membuat pertukaran alamat terakhir dimana beliau tinggal sekarang.Manakala saya sendiri, segala urusan kerja berkaitan telah dibuat olih pehak pasukan.Beberapa bulan selepas itu melalui anggota dispatch saya telah meminta beliau tolong berhubung dan bertanya di ibu pejabat SPR akan status permohonan pertukaran alamat isteri ku dulu itu,tetapi malangnya nama sudah tiada (hilang) didalam simpanan rekod SPR....jadi untuk tahun tersebut tidaklah isteri ku mengundi didalam pilihan raya ke10 tersebut. Sudah rugi satu undi....bersambung....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan