arkib

Jumaat, 21 Mac 2014

WAU & MAS

Salam hormat!
PRAKATA
Apabila ramai orang bercakap dan berteori tentang misteri kehilangan pesawat MAS (Malaysia AirLine Syistem) MH370 jadi terlintas diminda saya satu misteri yang pernah saya dengar diawal tahun 80an dahulu, pada masa itu saya berbual bual dengan penduduk kampung disekitar Hulu Besut,Trg. Secara kebetulan saya terlibat dengan operasi latihan tentera diGong Kedak,diceritakan disini terdapat satu lokasi yang menjadi misteri dimana satu lapangan terbang lama peninggalan zaman perang dunia kedua.Katanya mereka pernah ternampak ada kapal terbang mendarat kemudian terus hilang masuk kedalam terowong, aneh... maka jangan biarkan diri kita terus diselubungi misteri lagi....sama samalah kita doakan supaya pencarian kehilangan MH370 dipermudahkan.Amimm...

Kemudian secara spontan tercetus kenangan lama saya.Sebabnya logo korperat MAS itu menyerupai bentuk WAU.Ada yang menyebut layang layang dan ada yang memanggil wau.Bergantung kepada dialek bahasa percakapan disesebuah kawasan atau negeri,Sesetengah negeri dipantai timur memanggil wau terutamanya bagi penduduk Kelantan dan Terengganu.,bagi dinegeri luar daripada itu kebanyakan memanggilnya layang layang.Sebenarnya tidak ada beza disudut nama tetapi yang berbezanya adalah dalam segi rupa bentuk dan cara pembuatanya sahaja.Saya tidak mahu menyebut berkenaan layang layang dari luar negara Malaysia,biarlah skop penceritaan saya berkisar tentang wau diKelantan,sebab wau itulah juga ianya menjadi satu permainan kegemaran masa lapang disemasa usia remaja saya dahulu.

ANALISA
Sebelum ini saya telah menulis sedikit sebagai gambaran klu bagaimana cara permainan ini dipertandingkan. Tak tahulah pulak saya kalau dilain tempat atau lain daerah lain pula cara pengolalaannya.Namun begitu sekiranya berlainan jadi marilah sama sama kita berkongsi maklumat.Bukan nak mengajar tetapi setelah saya menyemak dan ekses google berkenaannya, saya dapati permainan ini selalunya tidak diajar disekolah mahupun diuniversiti tetapi sebaliknya pelajar Universiti yang turun mencari maklumat dengan mereka yang ada pengtahuan berkaitannya.

Olih demikian setelah sekian banyak saya menyemak didapati setiap yang dipaparkan hanya berkisar tentang nama nama pecahan jenis wau dan cara cara pembuatanya, pencarian saya untuk melihat bagaimana cara pengendalian pertandingan tidak diketemui.
Olih itu biarlah saya fokus tentang bagaimana cara pertandingan ini dikendalikan sebagai menambah sedikit lagi apa yang telah saya tuliskan pada siri lalu.
Apa apa jenis pertadingan sekali pun akan mengundang kekecohan seandainya terdapat pehak atau individu yang tidak berpuas hati.Perkara yang mungkin mudah tercetus apabila terdapat kelemahan penganjuran, contohnya berlaku pilih kasih atau berat sebelah dari sudut pengadilan.Selain daripada itu puncanya juga kerana sememangnya secara tak sedar ujudnya pehak yang sengaja mahu mensabotaj kemudian membuat provokasi itu dan ini,begitu begini. Tidak ketinggalan permaianan wau ini, pernah saya saksikan berlakunya pergaduhan sesama sendiri kononnya dikatakan punca berlaku pergaduhan disebabkan ada penipuan olih pehak penganjur.

Apa yang saya saksikan ketegori pertandingan ditumpukan yang pertama hanya pada reka bentuk atau coraknya sahaja, sebaliknya terdapat kelemahan dari sudut menentukan ketinggian sesebuah layang layang (wau) itu langsung tidak dititk beratkan, disinilah pentingnya ketelusan dan kejujuran dari pengadil, contohnya dengan mencatatkan berapa inci atau cm ukuran naik tingginya sesebuah wau itu.Malah sekarang ini perlatan pertandingan yang patut ada langsung tidak diadakan, hanya pakai main agak agak sahaja, mana bolih begitu? mana tepat dibuat ukuran cara itu.

bersambung....

Sambungan-  Ukuran dibuat berdasarkan ketinggian naik menegak diatas kepala pemegang teraju dan bukannya diambil berapa jarak jauh layang layang (wau) itu berada,panjang talinya mestilah selaras contohnya sepanjang saiz padang bola,dengan itu pengadil hanya akan mengira ketinggian pada pada pembaris dititik inci atau cm tali wau itu berada disaat akhir tiupan wisel masa tamat (lihat gambar rajah). Untuk menaikan wau menegak tinggi bukan satu kerja mudah,bukan calang calang orang dapat melakukannya.Sudah tentu ia seorang yang mahir dan pembuat wau profesional,jadi wajarlah anugerah patut diberikan kepadanya.Maka olih kerana itulah juga sebabnya pertandingan ini dibuat bagi mencari mana mana pencabar yang sanggup menunjukkan kebolihan masing masing.Sesiapa yang menang dan disahkan olih juri akan diberikan hadiah.
Setidak tidaknya dengan hadiah atau anugerah yang diperolihi bolih memberi pendorong atau semangat kepada pengiat wau bagi menghidupkan seni budaya bangsa ini.Seperti biasalah,untuk menganjurkan sebarang aktiviti sudah tentu memerlukan kos,tetapi itu bukanlah menjadi masaalah sekiranya ada mana mana pehak yang sanggup menaja.Jika tidak ada maka kenalah cari anisiatif sendiri,bagaimana? caranya kumpulkan yuran penyertaan dengan kadar kemampuan masing masing, alaa...macam pertandingan memancing ikan itu jugalah.Wang terkumpul itu bukanlah pergi kelain pun,ia balik kepada peserta juga yakni melalui hadiah buat para pemenang, gitulah lebih kurang (sebagai contoh).

Aturan dan peraturan lain perlulah diberitahu secara jelas mengikut keperluan,misalnya soal keselamatan mahu pun menjaga kebersihan kawasan sekitar,contoh tidak bolih membawa sebarang senjata merbahaya malah lastik sekali pun tidak dibenarkan. manalah tahu kot kot ada yang gatal tangan untuk sebotaj dengan melastik layang layang yang berada diudara.

Untuk penerangan lebih terperinci perlulah juga menunjukan "demontrasion" contohnya bagaimana mula dan berakhir permaianan misalnya wisel pertama ditiup tandanya layang layang (wau) perlu dilancarkan keudara secara serentak ramai ramai untuk tempoh beberapa minit yang ditetapkan,kemudian ditiup wisel kali kedua sebagai tanda tamatnya masa.Selepas itu barulah disemak ditapak letaknya kayu ukur (pembaris) berapa inci atau atau cm yang diperolihi bagi setiap peserta.Jika dahulu ukur masa mengunakan tempurung kelapa jantan yang berlubang diletakkan didalam satu bekas berisi air,dari situlah masa pertandingan dikira,air akan masuk secara perlahan lahan memenuhi tempurung seterusnya akan tengelam, itu bererti masa sudah tamat, dimasa yang sama bunyi serunai akan ditiup.

PENUTUP
Disebabkan kekurangan bahan asas seperti pokok buluh duri yang semakin pupus,ia menjadikan pembuatan dan permainan wau ini menjadi sedikit sukar berkembang,namun saya fikir dengan kecanggihan teknologi moden masa kini ianya tidak mustahil meterial lain bolih direka.Jika bola sepak takrow yang dulunya dibuat dengan rotan tetapi kini telah diganti dengan bahan damar tiruan,jadi kenapa tidak bilah bilah buluh tiruan bolih dibuat? contohnya joran atau batang pancing (kail) sudah semakin moden,tidak lagi mengunakan batang bemban atau buluh. Banyak sudah permainan tradisi tinggal nama,generasi baru hanya dapat mengtahui dan melihatnya diMuzium sahaja, gasing,gughah congkak dan lain lain sudah tidak dikenali lagi.Apakah kita mahu permainan WAU juga akan mengalami nasib yang sama juga.

Perlu diketahui perlembagaan negara ada menyebut difinasi siapa orang melayu? Para dan perenggan sesekian menyatakan seseorang bangsa melayu itu bersandarkan kepada adat istiadat dan amalan budaya nenek moyang mereka dan secara langsung seorang yang beragama islam (selagi tidak mengistiharkan diri murtad) manakala seorang islam pula mengikut hukum figh wajib BERJIHAD mempertahan dan menjaga lima perkara pokok.
1.AGAMA (ISLAM)
2.TANAH AIR (HARTA)
3.RAKYAT (NYAWA)
4.KESIHATAN (AKAL)
5.BANGSA (KETURUNAN)

Kesimpulannya itulah sahaja "simple formula" maruah warisan kita.....  



tok ayah su-mengimbau kenangan lama....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan