arkib

Khamis, 27 Mac 2014

akhir sebuah impian...3

salam hormat!
Anggaplah apa saja...artikel ke,karya ke,novel ke mahupun cerita pendek yang berkaitan dari penulisan ini, yang penting saya mahu menyampaikan sesuatu walaupun terdapat daripada ayat ayatnya yang mungkin barangkali tidak menyenangkan seseorang namun tidaklah seegresif penulis lain.Jika penulis novel suka berilusi atau berkhayal untuk mencari ilham tetapi dari apa yang saya amati, buat seorang pengkarya kebanyakannya ia menulis dengan cara memerhati dan melihat akan realiti yang berlaku dengan berpandukan fakta dari beberapa bukti dan bukannya merekacipta cerita auta semata mata.

Demikianlah juga dengan trajedi kehilangan pesawat MH370 yang usaha pencariannya sampai kini telah masuk kehari yang ke20 namun masih misteri dan tidak diketemui sebarang bukti, apatah lagi bayang bayang serpihan pesawat yang dikatakan berakhir dilautan Hindi pun tidak dapat ditunjukkan lagi. Berita 2 dalam 1 bagi tempoh masa terdekat, GEMBIRA dalam DUKA, ada orang gembira meraikan kemenangan PRK Kajang dan dalam masa yang sama berdukacita dengan peristiwa kehilangan MH370. Jadi ucapan pun perlu dibuat 2in1 juga, tahniah dan tahziah...

Yang turut sama terkesan menjadi persoalan ialah apakah nasib karier politik DSAI untuk menjadi PM atau MB akan turut berakhir diKajang? Tetapi masih ada yang memberi harapan katanya kena tunggu 4 tahun lagi yakni selepas PRU ke14, sama seperti kata TGHH "islam letak tempoh tunggu 4 Tahun untuk menentukan status sesorang". Persoalannya dengan usia yang semakin meningkat itu adakah bolih lagi memungkinkan perkara sedemikian berlaku?

Asyik dok cerita pasal orang...sekali sekala kenalah juga cerita pasal diri sendiri,dulu dulu pernah juga saya bercita cita tinggi, mahu jadi orang besar dan dapatkan isteri kepada anak seorang pembesar,tetapi cita cita saya itu terpendam jadi pekasam, kata orang berakhir dengan "frust menonggeng",maka kenalah terima hakikat khodor dan kadha" tuhan, pasrah dengan apa yang ada sekarang ini.Untung nasib ulat dalam batu punya rezeki sendiri.

Semasa dalam perkhidmatan tentera dahulu,terdapat juga seorang kawan yang cuba memperlekehkan usaha dan kerja keras saya yang dia lihat tidak serik serik mahu datang semula kursus lasak buat kali kedua gara gara kursus kali pertama gagal disebabkan secara tiba tiba saya jatuh sakit "apendik" kemudian kena bedah perut,seterusnya gagal dan kena balik kem asal,selang beberapa tahun selepas itulah baru saya datang kembali menjalani kursus berkenaan semula. "engkau nak cari apa lagi...dulu dah pergi,sakit...lepas ni nak pergi cari sakit lagi kot?" perli kawanku itu. "aku nak cari jam pekak" (istilah bahasa pangkat seseorang) "aku nak jadi RSM... bukan Rejimen Sarjan Mejar tetapi RSM...Raja Segala Manusia" saya berseloroh sebagai menjawab sindiran kawan saya itu... alhamdulillah...dapat juga saya buktikan kepada kawan saya itu untuk memakai Jam Pekak walaupun tidak dapat menjadi Raja Segala Manusia (RSM).Saya menolak tawaran seterusnya untuk kejawatan RSM kerana terpaksa menghadiri satu kursus yang paling gila gila kerana hampir menyamai kursus lasak ala ala Komando,"kenapa engkau tolak pulak hadir kursus ini" tanya kawan saya."Apakah patut aku patah balik untuk hadir kursus "Sarjan Platun" sedangkan kursus itu untuk tahap kecergasan umur dibawah 30 tahun, ini peraturan baru dibuat sebagai syarat kelayakan keRSM sedangkan sebelum ini tidak perlu pun, tiba tiba saja apabila giliran aku diwajibkan pulak, kalau umur aku masih muda lagi tidak mengapalah, sekarang ini dah nak dekat 40 tahun, mana nak larat untuk bersaing dengan orang muda muda dalam kursus tu nanti" jawapan aku sambil mengeluh."ooo...itulah puncanya ya" kawanku menambah seperti memahami kesulitan yang akan tempuhi jika hadir kursus itu.

Moral of the story-apa pun secara tidak disangka sangka dapat juga saya merasa menduduki kerusi seorang Kapten walaupun sekadar Kapten jadian (kor Pilot) kerana mengantikan perjawatan seorang Kapten sebenar yang telah hilang absen tugas tidak balik balik dan tidak pulak berganti dengan Kapten baru, bertahun tahun juga tempoh masa lamanya saya duduk dikerusi itu.... keh... keh... keh....berbalik dengan DSAI sesungguhnya beliau juga sudah merasa memangku jawatan PM....jadi setakat masa kini itulah sahaja berakhirnya kesah 'nasib siDoReMi".
sisipan akhbar SH



tok ayah su- kredit buat filem indon "akhir sebuah impian (1973)" yg pernah dulu dulu tok tonton.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan