arkib

Isnin, 3 Mac 2014

Maunya tak marah (4)

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Didalam siri 3 topik ini saya ada memaklumkan salah seorang dari pelangan kedai makan (MyWife) telah mengkhabarkan berita gembira buat dirinya dan beberapa orang kawanya yang lain kerana telah mendapat bantuan terkena musibah banjir,katanya "jika nak dikatakan sepandan/g dengan kerugian yang telah beliau alami memanglah tidak sertimpal kerana jumlah yang ditanggung melebihi dari apa yang diperolihi rm500 sahaja sedangkan nilain alatan perabutnya yang rosak pun sudah beribu ringgit harganya, walaupun bagaimanapun daripada tidak ada langsung (bantuan) lebih baik ada, sebab itulah dia datang mengambilnya" yang dia musykilkan katanya ada orang yang dia kenal tinggal diatas kawasan tanah tinggi yang langsung tidak dilimpahi air banjir pun turut datang terima bantuan,macamana kira tu? soalnya semacam nada orang sedang marah.

Bila bercakap pasal marah marah ni,saya mahu menyambung sedikit lagi berkenaaan situasi ketika saya pergi keRantau Panjang pada hari itu.Seperti yang telah saya nyatakan terdapat segelintir dari bekas bekas tentera termasuk beberapa rakan seperjuangan bersama saya dahulu telah tinggal bermastautin disekitar Taman Perumahan yang ada diRantau Panjang ini.Salah seorang yang sempat saya temui pada hari itu pun juga marahkan seseorang "aku nak juallah rumah ini, aku nak balik duduk dikampung pulak" saya bertanya kenapa nak jual? katanya rumahnya ini pernah diberi sewa tetapi penyewanya tidak pernah tepati janji dibayar cerlang cerlok bayar dan tidak, adakala sampai tertunggak dalam jumlah yag banyak,sudah beberapa orang penyewa sebelum ini pun begitu juga perangaianya, jadi aku rasa serik dah nak bagi sewa pada orang,sebab itulah rasanya aku nak jualkan saja" ooo....begitu,saya mendengar penjelasanya.Jadi dia minta saya tolong carikan sesiapa yang mahu beli.

Kesimpulannya.
BR1M tidaklah dapat memewahkan rakyat yang menerimanya kerana ada diantaranya bolih merasai hanya buat sekelumit masa cuma kemudian ianya akan ditarik balik olih kerajaan juga,yakni melalui GST atau kalau tidak pun kepada para ibubapa yang mempunyai anak sekolah akan menyalurkan wang itu untuk keperluan persekolahan anak anak mereka, kalau nak pastikan cubalah hadir kemesyuarat PIBG yang mana tidak beberapa hari lagi akan mengadakan mesyuarat tersebut, saya yakin walau apa cara sekali pun mesyuarat akan ada membincangan kadar beberapa jumlah $$ yang perlu ibubapa sumbangkan nanti.maka kerana itulah BR1M diberi awal untuk tujuan membolihkan para PERASMI mendabik dada mengatakan kerajaan yang ada pada hari ini begitu prihatin dan sanggup merengankan beban rakyat buat menampung perkembangan kos sara hidup yang meningkat kini, olih itu akan hilanglah isu kenaikan harga barangan kerana telah dimanipulasikan dan diubah minda.Senang saja caranya kan...kan...kan....

sisipan akhbar SH dan gambar hiasan 
"MyWife" katanya dia tidak pun pernah lagi merasakan menerima apa apa sebarang bentuk bantuan sekali pun,tetapi apabila melihat orang lain dapat maka katanya dia juga teringin nak merasa bantuan itu, nak dikira layak atau tidak layak,tengoklah sebelum ini sudah "BERSIH" segalanya disapu olih kerajaan melalui cukai dan juga kenaikan harga barang,jadi dia bukanlah nak minta cash cuma kalau bolih dalam bentuk mesin mesin untuk membolihkan dia menjalankan perniagaan IKS membuat kuih muih dan sebagainya,ibarat beri kail dan bukannya beri ikan... dia bermadah... keh...keh...keh....bila umur dah meningkat ni, nak buat kerja secara menual dah tak berapa larat lagi, kalau ada mesin tu bolihlah merengankan sikit bebenan tenaga... tetapi kepada siapa harus dirayu....? hu...hu...hu....nak nangis edenn dongar...sodih nengok,,, tapi apa kan dayo...tak dapet ehh den nak nolong ouwh... hu... hu...hu....

tok ayah su-nak minta bantuan/tajaan untuk pergi naik haji ...keh...keh...keh....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan