arkib

Rabu, 31 Disember 2014

Membuka tirai tahun GST 2015

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Syafaat pembukaan tahun GST 2015 dimulai dengan penurunan harga minyak petrol & diesil...Apa lagi rakyat mahu? harap harap tidak pula diikuti dengan penurunan nilai ringgit? kalaulah jadi begitu maknanya 6tolak6 2x5 sama sahaja, kenapa? tak tahulah pulak aku nak ulas lebih lebih sebab aku bukan pakar ekonomi, tapi salah seorang rakan peniaga katanya secara mudah enologinya ialah andai kata kita berumrah keMekah atau melancong keluar negara seperti Singapore atau Thailand, tukaran mata wang  rm 1.00 bersamaan Rial 1.60 Arab Saudi,begitulah perbandingan nilai mata wang negara kita dengan mereka. Seronok aku dengar cerita pasal umrah keMekah dari rakan niaga tadi kerana beliau baharu saja balik dari buat Umrah...terasa teringin sangat aku hendak turut pergi kesana,tapi tak tahu bila akan dapat rezeki itu... hu... hu... hu....

Dalam tempoh 2 minggu membuat kerja ibadat umrah itu,sempat juga mengalami serba sedikit pengalaman yang tidak pernah dialami sebelum ini disepanjang hidup berada di tanah air sendiri,jadi semalam dia sempat bercerita. Pertamanya beliau kagum dengan kemudahan rakyat disana mencari rezeki, sebagai contoh pemandu pengangkutan awam seperti teksi atau menguna Van, dengan hanya menghantar penumpang yang memakan masa 15 ke 20 minit sudah bolih dapat rm10 untuk seorang penumpang jika didharab 10 orang kemudian dikali dengan 10 trip dalam sehari bekerja jadi senang senang bolih dapat rm 1000 sehari,apatah lagi dengan harga minyak hanya sekitar rm00.50sen seliter tambahan tidak perlu membayar sebarang TOL miskipun jalanraya bagaikan lebuhraya cantik bersinar namun tidak terdapat sebarang plaza TOL. Begitulah keberkatan bumi ambiya",kelimpahan rahmatnya melimpah ruah sehinggakan bolih dikongsi olih rakyat dinegara kita,antaranya syarikat yang menjalan urusan umrah kelihatannya begitu mewah sehinggakan bolih men"cater" kapalterbang khas, kemudian beberapa buah hotel disekitar Mekah dan Madinah yang dikawasan strategik telah di"pegang" olih syarikat ini, katanya.

Budaya dan peragai yang agak pelik olih pemandu pemandu kenderaan disana ialah suka membunyikan hon bertubi tubi kearah kereta dihadapannya seandainya terlewat bergerak walaupun didalam tempoh beberapa saat sahaja. Miskipun begitu tahap kesabaran mereka begitu tinggi,tidak ada mana mana pemandu yang cepat melenting,"kalau dimalaysia....mahu ada yang kena strering lock" katanya.Satu lagi katanya andai kata berlaku kemalangan, masing masing turun bersalaman,kemudian terus jalan selagi bolih,kalau rosak teruk barulah ditunda.Cuma beliau kurang arif, apakah mereka membaiki kenderaan yang terlibat kemalangan itu dengan belanja sendiri tanpa membuat apa apa tuntutan insuran? tetapi yang jelas kesenangan hidup mereka diterjemahkan dengan membeli secara tunai sesebuah kenderaan walaupun harganya beratus ribu sebab memang begitu diwajibkan olih kerajaan, agaknya untuk mengelakkan membuat pinjaman riba", kenderaan disana besar besar belaka,teksi pun mengunakan jenama Toyata Camry.....woww, pun begitu tidak dinafikan kejadian jenayah juga turut berlaku miskipun hukum hudud dilaksana disana.Cuma undang undang jalanraya disana macam ala ala cowboy,terlalu keras,sesiapa yang terlibat kemalangan langgar mati maka hukuman balasnya mati juga,waduh....
disebabkan nilai mata wang negara kita Malaysia rendah jadi apabila dibuat belanja makan minum jadi terasa mahal berbanding kita contohnya air teh 0 gelas cawan kertas pun rm 2 sedangkan ditanah air ianya tidak sampai seringgit, begitulah mengikut dari penceritaan dari kawan rakan peniaga saya tadi.

sisipan akhbar SH
Jadi apa lagi rakyat mahu? tidakkah kita diMalaysia ini mahu hidup dengan penuh kesenangan seperti sama dengan masyarakat arab disana itu? atau kita hanya mahu bermain politik,ajak berdamai dan bergabung parti politik kemudian berpecah semula macam ditahun 1972-1977 seperti yang berlaku dikelantan  suatu ketika dahulu.... Saya membesar dan berada dialam persekolahan diKelantan dizaman PAS-UMNO bergabung ketika itu. jadi saya tahu dan mempunyai sedikit pengalaman yang bolih dikongsi cerita...

Sebelum itu baca wikipedia ini dulu-http://ms.wikipedia.org/wiki/Kerajaan_perpaduan#Sejarah_PAS_dalam_Barisan_Nasional


PAS mempunyai pengalaman menyertai Barisan Nasional semasa Perdana Menteri Malaysia,Tun Abdul Razak pada 1972 dan ditendang keluar pada 1978 oleh Tun Hussein Onn kerana PAS memecat Datuk Muhammad Nasir sebagai Menteri Besar Kelantan. Datuk Muhammad Nasir dilantik oleh Barisan Nasional untuk menerajui Kelantan dengan mengenepikan Pesuruhjaya PAS Negeri iaitu Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat. Akibat tidak dilantik menjadi Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz telah merencanakan politiknya sehingga tercetusnya pergaduhan besar-besaran di Kota Bharu. Kesan pemecatan itu diakui sendiri oleh Datuk Dr Haron Din dalam mStar 5 Jun 2011[1] yang menyebutkan bahawa "Kepimpinan bermesyuarat tergempar dan membawa satu usul ataupun cadangan untuk memecat Menteri Besar Kelantan ketika itu... cadangan itu ditentang oleh sebahagian pemimpin iaitu Timbalan Presiden, Naib Presiden dan saya sendiri. "Kami bergaduh dalam mesyuarat itu dan akhirnya jawatankuasa menerima pemecatan Menteri Besar Kelantan itu. Sebut terima saja keputusan itu bangun Ustaz Ali Taib mengisytiharkan melepaskan kesemua jawatannya,". Bagaimanapun beliau berkata, Muhammad enggan melepaskan jawatan ketika itu sehingga membawa kepada berlakunya huru-hara di negeri Kelantan dan diisytihar darurat. Jelas beliau, peristiwa itu menyebabkan PAS kehilangan kerajaan di Kelantan, dua tahun selepas darurat ditarik balik dan pilihan raya umum diadakan PAS gagal untuk mendapatkan kembali Kelantan selain tewas teruk dengan hanya menang di dua kerusi saja."
Kesan dari krisis itu, Menteri Kemajuan Tanah dan Wilayah Datuk Seri Mohd Asri Haji Mudatelah gagal mempertahankan jawatannya sebagai Presiden PAS dan menubuhkan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim). Setelah gagal memperolehi sebarang kejayaan menerusi Hamim, beliau akhirnya menyertai UMNO pada tahun 1988. Selain itu, Datuk Muhammad Nasir telah dipecat dari PAS dan menubuhkan Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia(BERJASA)
Perintah Darurat di Kelantan ditamatkan selepas 2 tahun dan Pilihanraya diadakan pada Mac 1978. UMNO telah menggunakan isu pemberian konsesi balak kepada Timbermine Sdn. Bhd. dan akhirnya PAS hanya mampu mempertahankan 2 kerusi sahaja. Barisan Nasional berjaya membentuk kerajaan gabungan dengan Berjasa.
...dan dengar ini pulak-  
Sebelum saya membuat rumusan izinkan saya memberi sedikit respon akan saranan daripada Boss Krangkraf (akhbar sinar harian) berdasarkan video diatas mengikut kefahaman aku sendiri.
Pertama kata beliau kerjasama politik memang ujud dikelantan tetapi masih ada tersangkut sangkut diperingkat perlaksanaan diatas beberapa faktor birokrasi kerana kurang bertolak ansur , ada sekatan sekatan tertentu yang sengaja mahu memsabotaj bagaikan ingin menunjukkan keegoan diatas bidang kuasa puak (G2G) masing masing.Yang menjadi mangsa dengan permainan politik ini adalah rakyat biasa.

Kedua secara kebetulan saranan yang diajukan beliau ini tatkala Kelantan ditimpa musibah dilanda banjir besar, terdapat kemusnahan dahsyat yang bukan sahaja akan ditanggung olih rakyat malah olih kerajaan Kelantan sendiri, Jadi dengan taraf kehidupan rakyat yang kebanyakannya bergantung dengan hasil pertanian maka adalah tidak mungkin mereka akan dapat membangunkan kehidupan normal seperti mana dahulu.Memanglah betul terdapat pelbagai pehak yang perihatin telah datang untuk tampil membantu diera pasca banjir namun ianya sekadar kata orang kelantan "tanda ingat"  sahaja yang sesungguhnya dapatlah membangkit sedikit sebanyak dari rasa ghobar perut sebab masih ada manusia yang digerakkan tuhan untuk datang menolong.Walaupun begitu perlu ditanya sampai ketahap mana bantuan kemaknusian ini akan diteruskan? jesteru itu dengan anggaran kerosakan harta benda rakyat termasuk pasarana kerajaan  Kelantan sendiri mana mungkin proses baik pulihnya dapat dipercepatkan dengan sumber yang terhad apatah lagi dengan ujudnya pelbagai kerena politik yang meletakkan syarat syarat mengutamakan servival parti politik demi untuk menarik sokongan rakyat,sebab itulah ujudnya logo logo dan gambar gambar pemimpin tertentu untuk menunjukkan siapa yang lebih menonjol, persaingan begini walaupun baik tetapi tidak mungkin akan bolih berbangkit pertelingkahan jika tidak ada persafaman dan juga perpaduan,ibarat didalam satu intitiusi keluarga, jika sisuami isteri tidak bersehaluan sudah tentu anak anaklah yang akan menderita.
sispan akhbar SH dan album peribadi
Pada bulan lepas saya sendiri telah berjumpa dan mengajukan soalan kepada salah seorang yang ada kaitan dengan pengurusan perumahan rakyat,saya membawa suara rintihan seorang warga emas, juga OKU cacat penglihatan,hidup sebatang kara tiada suami apatah lagi anak,yang ada hanyalah sanak saudara terdekat,beliau kalau bolih ingin meminta bantuan membaik pulih rumah pusaka yang ternyata telah pun buruk dan reput berdinding kayu.apabila dicucuk dengan jari pun bolih relai berlubang maka kerana itu beliau tidak berani untuk tinggal lagi seorang diri dan kini menumpang teduh dirumah cucu sauadara,"bolih atau tidak dibantu? saya bertanya,"ooo...maaflah...mengikut DUN (limbungan) BN kalah jadi syaratnya tidak dibolihkan tapi bagi mana mana DUN yang BN menang barulah bolih dibantu" jawab pegawai terbabit.Dengan ini jelas ternyata pandangan Big Boss Sinar Harian bahawa kriteria "susah senang" bukanlah menjadi faktor kayu ukur untuk dibantu sebaliknya pertimbangan politik lebih didahului, patutkan begitu? memang tak patut .....sebab pada tahun 2015 ini setiap orang individu rakyat tanpa mengira fahaman politik akan dikenakan cukai GST cuma jumlahnya berbeza mengikut kadar masing masing sedangkan bantuan pula hanya untuk insan terpilih sahaja....
Makluman- pengalaman peribadi saya dizaman gabungan Pas-Umno akan diKIV dulu (tangguh) mungkin akan ditulis pada siri akan datang....
tok ayah su-teringat kenyataan hukum hudud diKelantan juga akan dilaksanakan pada tahun 2015 ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan