arkib

Sabtu, 16 Julai 2011

Beri didikan pada anak


Bersambung....

Salam hormat!

Saya bukanlah seorang ibu/bapa yang  terbaik untuk bolih dijadikan contoh tauladan,namun demikian tidaklah bermakna saya  terus berdiam diri dengan mengikut arus semasa yang dilihat semakin hari semakin menghayutkan,diatas kesedaran inilah maka saya akan cuba sedaya upaya untuk memberi didikan yang sebaik mungkin kepada anak anak,walaupun keilmuan saya tidaklah sehebat mana akan tetapi soal soal asas seperti didikan agama tidak mahu saya abaikan,mudah mudahan dengan didikan ilmu keagamaan ini ianya bolih dijadikan pendinding atau benteng untuk tidak mudah dilalaikan dengan perangai yang melampaui batas batas yang dibenarkan.


Pernah juga terdengar kata orang "jaga keluarga sendiri dulu sebelum (jika ada niat) hendak memimpin orang lain".Pada saya ada betul dan ada kontra juga kata kata tersebut,cuba bayangkan jika anda atau jikalah saya sebagai contoh, sekarang yang sudah berusia setengah abad tetapi masih ada anak kecil seusia setahun jagung,jika saya hendak menunggu memimpin anak/keluarga sudah tentu akan memakan masa berbelas atau berpuluh tahun lagi,jadi pada waktu itu umur saya sudah keperingkat lanjut usia,kata orang sudah bonggok tiga (jika umur panjang),jadi apakah diusia itu baru saya layak bagi membolihkan saya menjadi seorang pemimpin,sudah tentu terlewat....jadi adalah sebaik baiknya biarlah ianya berjalan seiring,iaitu mendidik anak sambil memimpin orang lain,baru kerja baik itu tidak terlepas.Aikk....cakap pasal pimpin memimpin pulak kali ini,apakah awak tu ada hati hendak jadi pemimpin masyarakat. Ohhh tidak...bukan itu maksud saya,sebenarnya dengan menulis ini pun kadang kala kita bolih jadi kaunseler,iaitu secara automatiknya jika ada pengikut yang bersedia menerima idea dari kita itu bererti kita sudah dapat mengkaunselingkan mereka.Itu pun memimpin juga namanya,hampir sama juga peranannya dengan seorang penyair, penyajak mahupun seorang sasterawan.


Apabila bercakap soal beri didikan pada anak anak,kebanyakkan dari kita tidak akan mengambil kesah,betulkah? kerana apa saya kata begitu,buktinya pada hari ahad yang lalu saya telah terserempak dengan satu kelompok anak anak murid sekolah menengah yang pada perkiraan saya masih dalam tingkatan satu hingga tiga, lokasinya dihadapan Sekolah Menengah Pekan wawasan Ajil, duduk duduk lepak menyelit dicelah celah pokok kedai bunga wahab,dibelakang Bas Stop,jam pada waktu itu menunjukkan sudah hampir pukul 8 pagi,tetapi anak anak sekolah ini masih lagi berlonggok diluar sekolah,jadi cuba bayangkan sendiri kemana budak budak sekolah ini akan pergi selepas jam 8 pagi? apakah mereka akan masuk kesekolah atau terus ponteng?


Pehak sekolah bolih lepas tangan dengan mengatakan mungkin itu bukan merid dari sekolah tersebut atau jika diluar pagar sekolah itu bermakna diluar bidang tugas para guru,tetapi bagaimana dengan pehak ibubapa,mereka membekalkan belanja wang saku termasuk ada yang membenarkan datang dengan motorsikal,tetapi malangnya tidak masuk kelas dan berlakulah apa yang saya nyatakan tadi. Perkara sebegini bukan baru berlaku,malah sudah jemu hendak menegur dan sudah kalih dengan suasana ponteng sebegini. Adakalanya masallah sebegini reda seketika tetapi adakalanya muncul balik,agaknya mengikut trend semasa.

kalau masaallah anak anak sekolah ini bukan isu masyarat yang kelak bolih mengundang kepada masaalh sosial,jadi lebih baik kita pakat pakat biarkan sahaja,jangan dipedulikan,sebab mereka ini bukan saudara sedarah sedaging kita,kalau kesah sebegini tidak menyusahkan orang lain,tidak sampai meragut beg duit kita,tidak merempit sehingga menganggu laluan jalanraya kita,jadi buat apa kita ganggu mereka,buat apa kita sibuk sibuk menjaga tepi kain orang. begitukah?

Sejak akhir akhir ini modus operendi kehilangan periuk nasi bersaiz besar agak menjadi jadi,ada ada sahaja berlaku ditaman perumahan terdekat,dirumah persendirin dan termasuk periuk nasi yang diwakafkan dimasjid pun juga turut hilang .Kerja jenayah ringan ini kerja siapa?sudah tentu bukan murid murid yang ponteng sekolah tadi.(agaknyalah).jadi biarkan murid murid tersebut terus menerus ponteng dan ponteng,jangan dipeduli...ahh...tak kuasa nak tulis lagi, tidur dulu lagi baik ....

tok ayah su-buai laju laju sampai cucur atap....belum tahu pakai baju sudah pandai baca kitab (pantun untuk sicomelku)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan