arkib

Sabtu, 30 Julai 2011

Bulan PRU13 sudah mengambang....(3)

sambungan kepada posting sebelum ini (terakhir)

Sebagaimana yang telah disebut didalam posting yang lepas iaitu selepas kewafatan nabi Muhammad S.A.W maka kerja-kerja penyampaian dakwah islam masih dan telah diteruskan oleh para ulama",bermula dengan cakap-cakap iaitu menyeru dan mengajak orang ramai supaya melakukan perkara yang disuruh dan meninggalkan perkara-perkara yang ditegah oleh Allah S.W.T. Tugasan ini dipanggil dalam bahasa arab sebagai khalifah yang bermaksud menegak peraturan hidup manusia dengan agama, berbeza dengan pengertian khalifah dalam bahasa melayu iaitu tok guru gayong yang mengajar ilmu persilatan.

Dikalangan ulama" juga terdapat sebilangannya hanya membuat kerja kerja ibadat dan kebajikan semata mata dan ada yang menjalan kerja secara berniaga,namun mereka ini adalah juga kawan dalam jamaah kita,ada pun ulama" yang memilih  membuat 2 kerja dengan berdakwah dan berpolitik itu tidaklah ramai,hanya mereka mereka yang dipilih olih Allah sahaja yang mampu melakukannya kerana ini bukanlah satu kerja mudah,terpaksa berdepan dengan dugaan dan cabaran dari pehak yang tidak ada persamaan kefahaman politik. Maka kerana itulah menurutnya kita perlu banyak bersabar dan jangan terlalu gopoh.

Nabi Mohammad S.A.W sendiri pun menganjurkan supaya tidak cepat mengistiharkan perang kepada orang kafir yahudi sebagai mana diceritakan didalam satu kesah tatkala baginda menyerahkan panji panji islam kepada Saidina Ali kaRahmatullah untuk pergi keKhaibar iaitu sebuah bandar yang didiami olih sekumpulan kaum Yahudi yang terkenal menentang islam secara terbuka.Sebelum itu Saidina telah bertanya kepada nabi "adakah Rasulallah ingin kami menyerang Kaum yahudi itu dan memaksa mereka supaya mengikut agama islam?" Kemudian dijawab olih nabi"wahai Ali hendaklah kamu bersabar dulu,jangan terlalu gopoh,setelah kamu berada dimedan mereka maka hendaklah terlebih dahulu kamu menyuruh mereka mengucap kalimah shahadah dan memujuk mereka supaya bersama dengan islam, kerana sesungguhnya jika kamu berjaya mengajak salah seorang sahaja dari kalangan mereka kepada islam maka itu adalah terlebih baik dan mahal harganya berbanding dengan sebuah kenderaan tungangan".Maknanya disini ganjaran pahalanya cukup besar.


Maka kerana itulah juga Ulama" didalam PAS memilih kaedah berkempen dan memujuk secara berterusan sejak dari 64 tahun dahulu,walaupun sudah memakan masa yang agak lama tetapi masih juga tidak menang secara keseluruhan namun PAS yakin pada suatu masa nanti jika tidak pun bapa yang berjaya dipujuk mungkin generasi anak pula yang akan menyokong perjuangan PAS.Malah diTerengganu khususnya PAS pernah menang dalam pilihanraya pada tahun 1999.Kerajaan PAS pada waktu juga telah mewartakan undang undang syariah islam berasas qisas,qias dan ijmak ulama".

Jadi harapan Dato"Sri President supaya rebutlah peluang untuk mendapatkan payung lindungan padang mahsyar diakhirat kelak  yang dijanjikan Allah  kepada 7 jenis golongan manusia yang adil.
Turut hadir dalam Majlis dimalam itu ialah Pengarah Pilihanraya PAS negeri Sdr Ariffin Deraman,Timbalan Ketua Dewan Ulama' Negeri Alfadhil Ust Ismail dan Pengarah MTD Ajil Ust Razki Alias dan juga dihadiri kira kira 500 orang ahli dan petugas PAS diPeringkat  DUN Ajil. Sekianlah lapuran berasaskan petikan ucapan Dato"Sri President PAS untuk makluman berita aktiviti politik semasa saya yang ditujukan khas kepada semua para penjengok blog ini khususnya.Terima kasih......

Tok ayah su-mengucapkan selamat menyambut bulan ramadhan almubarak...sama samalah kita berdoa semoga Allah S.W.T memberi kekuatan agar dapat meyempurankan ibadah puasa, insaallah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan