arkib

Jumaat, 29 Julai 2011

Bulan PRU13 sudah mengambang....(2)

sambungan posting artikel yang lepas:

Apabila saya meneliti ucapan TGHH pada malam tersebut maka yang bolih saya simpulkan bahawa ucapan beliau itu lebih kepada memberi pendidikan dan kefahaman bersabit dengan sejarah bermulanya kesah kebangkitan para ulama' terdahulu membabitkan  diri dalam dunia politik kepartian berdemokrasi khususnya dinegara Malaysia ini. Disamping itu ada juga kaitannya dengan perjuangan para nabi nabi dan rasul rasul terdahulu yang berjuang serta berjihad untuk menegakan kedaulatan agama islam.

Katanya pada suatu ketika dizaman sebelum kelahiran nabi Isa A.S dahulu orang ramai sudah pun tahu berhimpun secara beramai ramai disuatu kawasan yang dikhaskan (stadium) bertujuan untuk memilih pemimpin mereka tetapi syarat pemimpin yang mahu dipilih mestilah dari kalangan golongan orang orang yang kaya sahaja,tidak bolih dari golongan hamba (miskin) mahu pun dikalangan orang perempuan. Berbeza dengan ajaran islam,walaupun memilih pemimpin cara berdemokrasi itu dikatakan berasal dari Barat dan diamalkan olih orang kulit putih tetapi disana terdapat juga peraturan yang diceduk dari ajaran islam. Disemasa orang Barat menjajah negara islam mereka ini telah membawa balik kitab kitab agama kenegara mereka dan mengkajinya lalu diambil sebahagiannya yang berkaitan dengan politik.

Memang tidak dinafikan tidak semua perkara ada terdapat didalam AlQur"an mahupun alHadith kerana junjungan kita Nabi Mohammad S.A.W sendiri pun tidak menamakan sesiapa yang patut mengantikan baginda sebagai khalifah selepas kewafatanya.Jesteru itu para sahabat baginda telah bermusyawarah untuk memilih pemimpin lalu terbentuklah kerajaan secara bergilir gilir dibawah khalifah arRashiddin dikalangan para sahabat nabi sehinggalah pemerintahan islam yang terakhir jatuh dizaman kerajaan Othmaniah.

Para ulama" islam terkemudian telah menulis beberapa kaedah yang diguna pakai untuk memilih kepimpinan didalam kerajaan islam tadi dan sebahagian daripada isi kitab tersebut telah dikutip olih Barat kemudian kita pula menguna pakai kaedah demokrasi yang telah diolah semula olih mereka (orang putih) itu.Jadi para ulama" islam memilih cara demokrasi (ala Barat) ini kerana mengambil kira pendekatan kaedah ijtihad sebagaimana  yang terdapat didalam ayat suci alQur"an yang menyebut "tidak sempurna amalan yang wajib melainkan perlu dilakukan perkara wajib terlebih dahulu".
Sebagai contoh untuk pergi menunaikan Haji keMekah kena ikut peraturan yang diwajibkan olih kerajaan yang memerintah iaitu mestilah ada passport atau pun visa terlebih dahulu sedangkan Passport atau visa itu bukanlah menjadi syarat sah rukun Haji.

         (TGHH sedang menerima sampul berisi cek untuk dana pilihanraya,banyak juga rm terkumpul weh....)
                              (wakil dari UPU sedang menerima panji panji PAS)

Atau pun sebagai contoh kedua "sekiranya hendak melakukan solat, hukum mewajibkan syarat sah solat ialah dengan menutup aurat,jadi berpakaian (tidak berbogel) itu menjadi perkara wajib yang perlu dilakukan terlebih dahulu.Begitulah juga jika didalam amalan berpolitik, untuk mendapatkan kuasa memerintah bagi tujuan mendaulat islam maka perkara yang perlu wajib diikuti ialah peraturan demokrasi yang ditetapkan itu perlu terlebih dahulu dipatuhi. 

               (lengoh berdiri beralih ambil tempat duduk pula untuk meneruskan ucapan)
Bersambung lagi......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan