arkib

Selasa, 25 September 2012

Cemerlang kaki bodek ?

Salam hormat!

Disuatu sudut dimeja makan didalam cofferoom aku berbual bual sambil minum dengan rakan rakan sekerja" engkau tahu tak rakan kita siMamat tu telah mendapat anugerah khidmat cemerlang' Disambut dengan rasa bunyi seperti kurang senang olih siAli "eh...eh..eh...bertuah betul dia,tapi macam mana kreteria yang dibuat sehinggakan muka dia sahaja yang dapat tiap tiap tahun,kalau tak silap dah 3 tahun berturut turut asyik asyik muka dia sahaja,kuat bodek la tu' kata siAli seperti merunggut macam mempertikaikan panel pemilih siapa yang layak. "ehh...tak baik kata gitu,engkau pun apa kurangnya setidak tidaknya engkau pun juga telah dapat merasa,kalau aku ni yang tak berpuas hati betul la jugak sebab tak pernah dapat apa apa lagi"kata aku kepada rakan seperbualan.Begitulah ghairahnya rakan rakan sekerja mahu dapatkan anugerah "khidmat Cemerlang",almaklumlah apabila dapat cemerlang bererti tangga gaji juga turut berubah,bolih naik menjadi menegak ataupun melintang.Itulah sebabnya anugerah itu amat diharap harapkan mereka.Sembang punya sembang tiba tiba masuklah pula pegawai atasan aku."Tuan,bagilah kepada encik ni anugerah cemerlang ,biar dia juga dapat merasa".Kawan aku  yang seorang ini mulutnya agak celupar sedikit,direkomenkan secara direct secara tidak resmi kepada pegawai atasan  aku."his...engkau ni janganlah buat malu aku,nak melawak pun tengok tengok tempatlah sikit..."sergah aku perlahan lahan kepadanya."ha...ha...ha...kawan aku tu gelak"Memang simulut lepas dia ni,runggut aku dalam hati.

Selang beberapa lama selepas itu didalam satu majlis mesyuarat bersama pegawai atasan, tiba tiba giliran aku dibalun olih Boss."Encik,pagi tadi saya telah pergi melawat disekitar asrama bujang, tandas dan juga dewan makan budak budak.Saya dapati keadaannya seperti tidak terurus dan berselerak,tandas kotor dan juga bilik makan tidak berseri.jadi saya mahu encik jalankan tugas supaya keadaannya jadi nampak ceria dan bersih,bolih?soal pegawai aku dengan mengarahkan aku supaya membuat tugas tersebut.Aku yang sedang mencatat sesuatu akan butir butir mesyuarat menjadi terkejut dan terkedu.Rasanya inilah pertama kali aku disumbu depan rakan rakan didalam bilik mesyuarat.Aku menjeling kepada rakan rakan tetapi seakan akan nampak dengan tidak muka mereka,ada yang tersenyum sinis dan ada yang tunduk sugul macam bersimpati. Belum pun sempat aku menjawab tiba tiba pegawai atasan aku menambah "Lepas ni masuk pejabat saya, faham",arah beliau."Baik tuan"jawab saya.

Setelah selesai mesyuarat dengan berbekalkan sekeping nota aku mengetuk pintu Boss lalu masuk dengan perasaan yang berdebar debar."Maaf tuan,ada apa hal lagi tuan".tanya saya tidak sabar sabar dan seakan merasa akan terkena belasah lagi."saya harap encik ambil tindakan terhadap apa yang cakapkan seperti didalam mesyuarat tadi,saya tidak mahu tahap disiplin anggota kita merosot,tempat menginap,tandas dan dewan makan adalah benda asas yang mesti dijaga sepanjang masa saya mahu keadaan mereka sentiasa kemas dan kebajikan mereka juga perlu dijaga,faham...Ohh ya,semasa saya melawat tadi encik pun turut ada sama,jadi mungkin encik sudah ambil maklum,betul? "ya betul tuan"jawab saya."saya mahu encik buat satu persatu,pertama garaj tempat parking motorsikal mereka tu biar ada, jangan diparking berselerak diberanda.Dinding bilik makan dilukis dengan apa apa pemandangan menarik,Papan papan tanda dibuat lain jangan jadi kabur dan pudar.Pokok bunga disekeling bangunan perlu dihidupkan,rak rak tempat simpan dokumen pejabat ini pun perlu dikemaskan. Tandas diorang tu pandai pandai encik lah cari jalan macam mana nak dibersihkan" Saya mencatatkan dengan laju apa yang diucapkan olih boss macam setiusahalah pulak. "Ok. kalau ada apa apa masaalah bolih jumpa saya selepas ini,sekarang encik bolih keluar.Selepas keluar dari bilik mesyurat dan bilik boss tadi sambil berjalan sambil terfikir mengenangkan balik,anak buah punya hal aku pula yang kena belasah...sedar sedar sampai kebilik kecik (pejabat saya lah) bersandar dikerusi berfikir lagi.Besar juga projek yang aku dapat ni? tapi...ini projek air liur macam cerita P.Ramli tu, "suruh pos surat tetapi setemnya guna pulus sendiri" mana bolih jadi? geram...grr...grrr..Fikir fikir punya fikir "aku mesti kena buat mesyuarat tergempar dengan anak anak buah juga ni" fikirku,lalu keesokan harinya saya kumpul semua anak buah yang ada.

"Ok selamat pagi semua"saya memulakan bicara mempengerusikan mesyuarat,"tujuan saya panggil anda semua ini dengan tujuan untuk memaklumkan sesuatu,untuk pengtahuan kamu semalam saya telah kena teruk didalam mesyuarat,boss (nama gelaran) kita tu telah tidak berpuas hati tahap mutu disiplin dan keadaan kebersihan kem termasuk pejabat dan juga disekitar asrama bujang termasuk dewan makan.Jadi banyak daripada tenguran itu diberi amaran kepada saya supaya mengambil tindakan seterusnya.Kawalan hal pengerusan disipin ini mesti sama sama kita pikul dan selesaikan,memendekkan cerita apa apa yang perlu dlakukan...olih yang demikian saya mahu tahu ada apa apa cadangan dan masaalah bolih kamu kemukakan jika perlu saya akan majukan kepada boss pula.Pasal saya terlebih dahulu kena marah olih boss ,apa nak buat, terpaksalah saya berlapang dada tanggung dan jawab kemudian....bersambung....

Terkini:  Apabila selesai perjumpaan dengan anak anak buah,aku segera pergi kePejabat Boss pula."selamat pagi tuan,susulan dari tugas yang tuan arahkan itu telah pun saya buat satu perbincangan dengan budak budak"saya memulakan cakap"ha...bagus,ada apa perkembanagan"tanya boss aku."macam ni tuan,dia orang mahukan supaya apa apa kos yang perlu digunakan diambil dari tabung kabajikan pasukan"saya memaklumkan kepada boss "ooo...begitu.ok nanti saya arahkan supaya pasukan membuat mesyuarat kebajikan terlebih dahulu,dalam mesyuarat itu nanti encik bolih maklumkan berapa bajet yang perlu  digunakan.Okey,ada lagi satu perkara....untuk makluman awal pasukan kita akan mengadakan satu pemeriksaan "Admin" tahunan dan kemungkinan Dato" Panglima akan datang melawat pula.Sekarang encik bolih buat kerja kamu itu dahulu".begitu episod pertama permulaan tugasan bermula.Dipendekkan cerita setelah berlangsungnya mesyuarat kebajikan didapati baki tunai yang ada didalam tabung tidaklah mencukupi untuk menampung kos projek,jadi dari mana perolihan pendapatan lain yang perlu dicari? Disaat kebuntuan itu saya terserempak dengan boos lalu secara spontan boss berkata "encik,saya mahu dibuat satu taklimat tentang persiapanan admin,beri saya satu tarikh segera,bila bolih?"Waduhh....aku tengah buntu ni boss pula tambah semakkan fikiran (runggut hatiku).

Didalam majlis taklimat- "encik macamana dengan tugasan yang saya berikan,apa ada perkembangan?. Dengan melakarkan diatas whitebord aku menyenaraikan apa yang telah dan dan apa belum dibuat."setakat ini persiapan telah pun berjalan dengan lancar tetapi masih ada sedikit lagi yang tergendala tuan,baja pokok bunga telah pun saya pergi masuk kampung kutip tahi lembu.Dinding bangunan dalam dewan makan telah pun dilukis dengan pemandangan ala ala malaysian.Tandas telah digantung dengan bunga bunga plastik untuk dikosmetikkan.Cumanya garaj itu tuan kosnya agak tinggi,jadi saya bercadang hendak pergi minta "sedekah"
"Haa...minta sedekah"bunyi suara boss macam terkejut."Macam ni tuan,saya akan pergi jumpa mana mana syarikat simen dan juga kilang kayu kalau kalau bolih minta tolong mereka sponsor,tuan".Papan papan tanda  dan juga rak rak pejabat sedang dalam proses pembinaan tuan.....saya mengatur bicara memaklumkan kepada boss.Macam cerita dalam wayang kulit maka berjalan jalanlah aku menjaja muka dari satu syarikat kesatu syarikat menagih simpati,alahamdulillah...mujurlah ada syarikat  yang bersimpati.

Beberapa bulan kemudian Satu mesyuarat bersama boss untuk kesekian kalinya telah berlangsung lagi."tujuan mesyuarat kali ini adalah untuk membuat satu post mortem berkenaan dengan lawatan olih Dato"Panglima didalam program pemeriksaan admin pasukan tempoh hari "pegawai atasan aku memulakan mukadimmah mesyuarat.Setelah semua perkara berbangkit dikemukan olih rakan rakan maka tibalah giliran aku."encik ada apa apa nak cakap"tanya beliau."kalau bolih saya nak minta pasukan supaya dibuat satu surat penghargaan kepada syrikat simen dan juga kilang kayu yang telah sudi memberi sumbangan itu tuan."itu sahaja kata saya.
"Okey selepas ini kita akan mengadakan satu perbarisan dan kalau bolih menjemput sekali mana mana pehak yang terlibat untuk memberi surat penghargaan"tambah boss aku.
Encik...selepas ini bolihlah tanam pokok cili pula banyak banyak dimana mana kawasan lapang sebab saya yang tinggal diMess pun didapati masakannya tidak cukup pedas".tambah pegawai aku.  Aduh... aku garu kepala...baru selesai satu tugasan diberi lagi tugas baru yang lain  pula... keh.. .keh...keh...


Tok ayah su-satu skrip drama lama ciptaan ku....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan