arkib

Rabu, 24 April 2013

menantu "sabaruddin tukang kasut"jadi calon....

salam hormat!
siapa ayah mertuanya? seorang tukang jahit menjahit kasut....siapa nama sebanarnya?....mana asal usulnya.- dari kg Pok Roman bersempadan dgn kg Kijal Kemuning dinegeri kublai Khan dekat negeri kelantan....betul ke saja lawak ni? apa kena dengan Dato' Sri Ahmad Said....tungguuuu...

Sambungan- Orang ramai akan lebih kepada suka membaca daripada menulis untuk bagi orang lain membaca tulisannya,menulis agak sukar siikit kerana terlebih dahulu terpaksa mencari bahan bahan rujukan mahu pun dari tinjauan pendapat daripada orang ramai,penulis  juga sedikit sebanyak kena perahkan otak otak bagi mencair cair idea untuk diolah agar hasil tulisannya disukai ,sebab itu tidak ramai penulis berbanding sipembaca,ada yang saja nak ambil mudah, tunggu sahaja membaca hasil karya orang lain Olih kerana itu tulisan saya kali ini agak klasik sedikit sebab tidak ada sebarang bahan rujukan disertakan namun begitu sebelum itu saya telah membaca sedikit insiklopidia seorang tokoh ternama Monggolia bernama Kublai Khan.Sebab utama saya ingin tahu tentang tokoh klasik ini adalah kerana terdapat ditempat saya sebuah kereta (jip) milik seorang Mejar bekas pegawai tentera ada tertera tulisan dicermin belakang keretanya itu ayat KUBLAI KHAN dengan huruf jelas dan terang dibaca.Sejak dahulu lagi apabila terserempak dengan kereta ini dijalan raya maka telah membuatkan hati saya tertanya tanya ingin tahu,apa kaitan dan apakah pula motifnya tuan punya kenderaan tersebut dengan sejarah Kublai Khan?

Apa yang saya tahu melalui pembacaan insiklopidia itu tiada lain yang diperjuangkan olih kublai khan selain daripada seorang pemerintah tentera dan penakluk tanah dikawasan perang yang dimenanginya sehingga melebarkan keluasan empayar taklukanya sampai kenegera China.Jadi apakah Mejar bekas pegawai tentera ini mahu menjadikan Kublai Khan sebagai Ikon contoh buat dirinya? Pelik....macam macam hal ada,orang melayu macam ini pun ada....tetapi jangan pelik jika pada hari ini dia itu seorang yang aktif dalam parti politik UBN dan turut sama berada didalam kem Calon baru UBN yang bernama CheGu Razali itu....Siapa Razali ? sebut betul betul....bukan "anak ku Sazali" tetapi menantu "Sabaruddin tukang kasut" yang juga dikatakan mempunyai pertalian darah kekeluargaan dengan isteri kepada Dato"Sri Ahmad Said...ada yang kata sepupu dan ada yang kata anak saudara kepada isteri beliau...betul ke??

Tapak rumah calon ini adalah bekas terbinanya dulu panggung wayang diera tahun 50an sehingga keawal 80an kemudian ditutup, selepas itu digunakan sekejap untuk bengkel baiki membaiki kereta, manakala bekas pekerja panggung bernama Iqbar yang berasal dari kampung Pok Roman didalam DUN kemuning dinegeri kublai khan dekat negeri Kelantan (kata P.Ramli) juga berkemahiran menjahit pulih kasut kemudian telah berkhawin dengan salah seorang adik beradik kepada pengusaha panggung wayang ini yang berketurunan pakistan Lalu lahirlah seorang anak perempuan berhidung mancung ala hindustan atau macam anak mami dan telah menjadi isteri kepada calon ini sekarang.

Jika menyingkap sejarah lama,rasa saya tiada orang dizaman kecilnya menghadapi nasib seperti saya, hidup bagaikan seorang normad berpindah randah dari satu keluarga kesatu keluarga,dari satu negeri kesatu  negeri malah sampai kenegeri siam, menjadi rebutan untuk dijadikan anak angkat sehinggkan pelajaran sendiri telah menjadi terbantut kerana terpaksa mengikut sahaja kehendak orang tua. Jesteru itu saya tahu berkenaan dengan sejarah panggung wayang ini kerana disekitar  tahun 60an ketika tinggal diKg.Tok Gebok saya sering juga diajak olih abang angkat menemani beliau masuk panggung. Dimasa itu saya hanya tahu tengok sahaja tetapi tak tahu hujung panggal jalan ceritanya.Tiket pun tak tahu dibayar atau tidak,sedar tak sedar diheret tangan olih abang angkat mengajak masuk sama.Tatkala itu tiada hiburan lain selain dipanggung ini ,talibising (TV) pun langsung setiap rumah tiada.Melonjak lonjak bising bangau satu kampung kalau ada sekla yang memaklumkan satu satu cerita baru yang akan ditayangkan. Akan berduyun duyunlah keluar untuk sama sama menonton beramai ramai disini.Pentas ceramah ceramah politik seperti sekarang ini bolih dikatakan langsung tiada,malah kuliah agama disurau pun dikhabarkan ada yang tidak mengemarinya dan cuba disekat olih jkkk termasuk salah seorang ajknya adalah pengusaha panggung ini.Banyak perkara nagative disebarkan tentang beliau itu tetapi masa lalu biarlah ia berlalu kerana tidak baik untuk diungkit lagi tentang keburukan orang yang telah mati.

Saya juga terkejut apabila diceritakan sendiri olih Ust Razki yakni calon Pas yang bertanding dengan Razali sekarang. Dihadapan Mat Radhi berserta 2 tiga orang lagi pada masa itu katanya salasilah nenek moyang saya (Ust Razki) berasal dari satu tempat juga dari negeri Kelantan. ooo...begitu rupanya,jadi sesuailah jika Pekan Ajil ini diberi nama jolokan "perkampungan kelantan" kerana bolih dikatakan hampir lebih 50 peratus kebanyakan penduduk disini berasal dari satu kapal iaitu dari negeri Kelantan.Bukan rasis atau perkauman tetapi semangat Malaysia Malaysian memang ujud disini.Malah penduduk berketurunan kelantan disini juga tidak kurang hebat dalam memberi sumbangan besar kearah bersama sama mengsejahterakan pekan dari sudut ekonomi mahupun keagamaan.Jadi kenapa nak didengki ? jadikanlah satu persaingan yang sihat...dok gitu??

tok ayah su-calon menantu dari semua negeri ada....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan