arkib

Jumaat, 23 Ogos 2013

Geramm vs tersentuh perasaan





Salam hormat!
Melihat kepada dua peristiwa dunia yang tragis dikala ini iaitu antara Mesir dan Syria telah menjadikan saya terlupa seketika perihal didalam negeri mahu pun dinegara sendiri yang kini tidak kurang juga hebat pergolakannya, konflik diLahad Datu baru sahaja meninggalkan memori duka walaupun hanya secebis kesah yang hanya berada dihujung kuku jika hendak dibandinghkan dengan apa yang berlaku dinegara luar sana, malah sangat kerdil jika hendak dibandingkan dengan apa yang dialami olih datuk nenek kita dahulu terutama tatkala sejarah penaklukan tentera Jepun dan juga semasa pasukan keselamatan menentang ancaman komunis yang memakan masa berpuluh tahun itu.
Saya juga tercari cari sejarah perjanjian GENEVA yang berkaitan garis panduan diantara perkara perkara asas apa yang bolih dan yang tidak bolih dilakukan olih mana mana mana pasukan tentera yang terlibat didalam peperangan,contohnya pengunaan senjata kimia beracun dan juga prosider membunuh kanak kanak mahu pun orang tua, apakah tidak ada peraturan itu atau memang sengaja tidak mahu dipatuhi olih pehak yang berkaitan..... bersambung.... Sambungan-   Disebabkan kesuntukan masa jadi saya tidak berkesempatan untuk mencari maklumat tentang perjanjian GENEVA namun link berkaitan bolih diklik disini&gt  http://ms.wikipedia.org/wiki/Konvensyen_Geneva Walau bagaimana pun hak asasi kemaknusian mestilah dipatuhi miskipun dalam situasi peperangan,terdapat golongan orang yang perlu dilindungi dari segi keselamatan,pehak yang engkar bolih dianggap melakukan jenayah perang.Malahan sejarah peperangan dizaman nabi ketika balik memasuki Kota Mekah pun terdapat amaran 'sesiapa yang berlindung dirumah tertentu akan selamat" apatah lagi yang berlindung dirumah Allah (masjid) akan tetapi lihatlah apa terjadi diMesir, bukan sahaja menusia dibakar tetapi Masjid juga menjadi sasaran,begitulah juga diSyria,kezaliman sudah sampai ketahap menyamai Fir'aun,demi untuk mengekalkan kuasa lalu kanak kanak lelaki diarahkan bunuh,orang jahilliah arab juga membunuh hidup hidup kanak kanak perempuan kononnya demi untuk menjaga maruah keluarga.Sebenarnya apa yang berlaku tatkala ini diMesir dan juga Syria lah yang telah menjatuhkan maruah serta imej islam dimata dunia.Dunia akan bertanya Apakah ini ajaran islam?
sisipan berita akbar

"Walaupun terdapat 4 mazhab didalam islam namun para ulama" sependapat meraikan kewujudan mazhab mazhab itu atas dasar untuk meninggikan ketaqwaan kepada Allah s.w.t serta meningkatkan syiar islam.Untuk menuju kejalan taqwa mestilah merujuk kepada AlQur"an dan AsSunnah,mana mana ajaran yang menyeleweng dari itu dikira sesat malah bolih sampai ketahap menumpahkan darah sesama muslim'.{Saya bukan ustaz tetapi begitulah sedikit lagi intipati khutbah Jumaat yang pernah saya dengar)

Contohnya pergeseran fahaman ajaran Syiah dan Sunni ataupun Ahlul sunnah waljamaah,lambat laun jika tidak dapat ditangani segera ianya bolih merebak meresap kejiwa anak muda yang kurang kefahaman dari segi pengtahuan ilmu agamanya lalu membangkitkan ketegangan dengan laungan songsang melayu kafir dan sebagainya. Ini belum lagi berkait dengan persoalan kalimah Allah yang masih dalam kontrovesi untuk dibolih guna pakaikan olih agama lain selain islam.Inilah pergolakan aman kaum Malaysia ditanah tumpah darahku... Kalau setakat yahudi atau zionis Israel nak gunakan kalimah Allah dinegara mereka, lantaklah (Israel mana ada negara, menumpang ditanah orang Palestine)  tetapi ini negara Malaysia yakni perlembagaan  menyebut sebuah negara yang megiktiraf  Islam sebagai agama resmi,kalau mahu guna kalimah Allah kenalah peluk agama islam terlebih dahulu,jangan ambil kalimah sahaja....ambillah keduanya sekali, itu baru betul....

sisipan berita akbar dan semasa
Malaysia juga merupakan ahli kepada Pertubuhan negara Islam sedunia (OIC) malah pernah mengetuai pertubuhan besar ini.Setakat ini tidak kedengaran dari suara organisasi ini berkenaan isu Mesir mahu pun Syria, kenapa masih berpeluk tubuh? mengapakan tidak dibuat satu resolusi mengutuk dan mengecam kezaliman yang amat melampau disana itu, jadi OIC harus memainkan peranan untuk menanganinya, pertubuhan ini perlu melakukan sesuatu untuk menghentikan segera perang saudara seagama disana. Perihatinlah sikit akan nasib rakyat Mesir dan Syria (termasuk Palestine) yang sudah sekian lama menderita itu. Cuba bayangkan bagaimana jika kita sendiri berada ditempat mereka ,sudah tentu ada yang tidak sanggup turun kemedan pertempuran apatah lagi sampai mahu bergadai nyawa. Tetapi apa bolih buat... sesetengah daripadanya seolah olah telah dibeli....bagaikan telah telah dianugerah dengan pelbagai kemudahan, nak pergi umrah ada sponser, hendak mengerjakan haji ada juga penajanya ,hendakkan buat projek pun dibolihkan, jadi kamu ca ya nun alif  nak apa lagi?? (pinjam kata kata yang dipopularkan olih PM) inilah sebabnya dikatakan "tanah airku masih aman".... kerana semua orang tanpa mengira fahaman politik masih bolih dapat nikmat dari hasil kemerdekaan (kata orang uBN)

tok ayah su-tak suka terlalu extreme...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan