arkib

Rabu, 7 Ogos 2013

salam syhawal....

share dari youtube-tkasih kepada pehak editing video ini.
Salam hormat!
Alhamdulillah kita sebagai umat islam diMalaysia khususnya esok akan merayakan satu hari yang paling bermakna dalam kalender islam dimana kita diwajibkan berpuasa dibulan Ramadhan yakni menahan diri dari makan dan minum termasuk nafsu shahwat disiang hari selama sebulan dibulan tersebut.

Maka tibalah masanya bagi mereka yang berjaya melawan hawa nafsu untuk bergembira merayakan kejayaan itu. Selain itu kita juga dituntut untuk saling kunjung mengunjungi kerumah kenalan sambil bermaaf maafan akan kesilapan lampau dan melupakan seketika segala sengketa jika ada. Sebelum  itu kita juga digalakkan untuk datang bersolat sunat hari raya.Namun jangan dilupa memakai pakaian yang bersih dan bersesuaian mengikut garis panduan menutup aurat. Disamping keghairahan berhari raya maka jangan dilupa kepada mereka yang kurang bernasib berbanding kita, sekiranya kita sengsara dengan kenaikan kos sara hidup namun nun dinegara luar sana masih lagi saudara seagama kita yang tidak merdeka samaada jiwa raga mahu pun minda mereka.Cantiknya ajaran agama islam ialah kita dituntut (wajib) menunaikan amalan mengeluarkan zakat,dengan itu dapatlah diagih agihkan kepada asnaf yang memerlukan.
Sejak kebelakangan ini soal keselamatan teramat mencabar dan semakin tragis,jika sebelum ini tidak pernah terdengar pun kejadian tembak menembak disana sini sehinggakan dari seorang penoreh getah sehingga ketauke besar malah ada dikalangan tokoh politik pun turut sama menjadi mangsa, masallah...apa dah jadi dengan negara ku yang dikatakan  paling aman itu....alih alih meletup sana sini macam kes AlTantuya lah pulak.

Apa pun saya mahu mengingatkan diri sendiri termasuk penguna jalanraya berhati hartilah selalu ketika memandu,dimusim perayaan sebegini sudah pasti keadaan jalan raya menjadi sesak, seandainya ada yang tidak mahu bertimbang rasa memandu mengikut selera dan bukan ikut peraturan jalanraya maka keadaan sesak akan menjadi bertambah parah dan bolih memberi natijah kemalangan bolih berlaku.Jesteru itu pertingkatkanlah kecekapan pemanduan disamping menentukan kenderaan didalam keadaan terbaik,periksa disetiap km yang ditetapkan, hindari memandu didalam keadaan mengantuk atau pun letih dan yang paling penting bagi orang islam jangan dilupa membaca doa untuk memulakan  pemanduan.Semoga perjalanan anda semua selamat pergi dan balik...insaallah.

tok ayah su-selamat hari raya aidil fitri...maaf zahir batin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan