arkib

Ahad, 6 Oktober 2013

"siDia" dah jadi mak Datin (3)

Salam hormat!
Disiri bahagian 2 saya telah menceritakan suasana suka duka yang dialami semasa berada dipondok sepanjang penganjian peringkat menengah diPulai Chondong,diantara seramai ramai pelajar saya dapati hanya kami berdua sahaja yang menumpang tinggal disini.Namun saya agak merasa sebak sedikit apabila mendapat tahu bahawa sekarang ini pondok itu sudah tidak ada lagi namun saya merasa gembira dan bangga apabila didapati sekolah duluku itu masih ada dan semakin gah dengan ujudnya pasarana asas termasuk bangunan batunya yang sudah besar,
jauh berbeza jika hendak dibandingkan dizaman saya dulu hanya satu blok bangunan papan tak bertingkat tingkat pun seperti sekarang.

Selain daripada pelajar tempatan yang tinggal dirumah sendiri, juga ada yang berulang alik dengan menaiki bas, terdapat juga pelajar datang dari kampung yang jauh turut belajar disekolah ini, olih kerana penginapan pelajar tidak ada maka kebanyakan dari mereka tinggal bertaburan disekitar kampung Pulai Chondong, ada yang menyewa secara beramai ramai dan ada juga tinggal dengan keluarga angkat.termasuklah "siDia". Pun begitu saya sengaja tidak mahu ambil tahu dengan tepat lokasi tempat tinggalnya, miskipun siZubir pernah berbisik bisik untuk mengajak saya menziarahi kerumah penginapannya akan tetapi saya tetap tidak melayan ajakan itu.Ini kerana saya bimbang takut nanti orang kampung akan memandang nagatif dan tersalah anggap walaupun kita berniat baik,daripada terima resiko buruk kemudian hari lebih baik beringat lebih awal.Saya tolong ingatkan pada siZubir biarlah kita berkawan dengannya hanya diwaktu sekolah dan disekolah sahaja,itu lebih selamat.... Yang menjadi tanda tanya saya sampai sekarang, kenapa ekkk hanya kami bertiga sahaja dari sekolah (A) Machang berpindah kesini, sedangkan pelajar pelajar lain disekolah lama dulu tu tidak, kemana pulak perginya mereka? Fahimah.... Karimah.... Zaid.... Karim....anda semua pindah kesekolah mana eekk? Ini bererti kami bertiga sudah lama saling mengenali. Jadi tidak hairanlah apabila sekali sekala kami berdua bertegur sapa secara terbuka dengan "siDia" disekolah baru ini.

SUASANA PERGAULAN DIwaktu SEKOLAH

Rambut sama hitam,hati masing masing,jadi jangan disangka mentang mentang bersekolah agama maka tidak ada murid yang nakal.
DIAIR YANG TENANG JANGAN DISANGKA TIADA BUAYA. Perangai seperti "samseng kampung Dusun" pun ujud juga disini.Saya masih ingat salah seorang namanya Mahussin,olih kerana dia ini ada rangkaian dengan anak remaja "kemaca" kampung maka lagaknya jadi naik toncanglah apabila dialak olih kawan kawannya.Disebabkan siZubir ini bentuk badan dan fizikalnya agak kecil jadi seringlah dia menjadi mangsa buli olih siMahussin.Sudah tentu saya sebagai kawan Zubir tidak akan melihat dan membiarkannya begitu sahaja.Maka sayalah yang menjadi galang ganti untuk membelanya.

Selain daripada itu sudah menjadi lumrah kebiasaanya pelajar perempuan tidak selalu peka akan tarikh masa mereka "datang bulan",sebab itu ada yang tidak bersedia memakai tuala perlindungan,apa lagi...berlakulah kebocoran sehingga habis basah bangku dan meleleh menitis sampai kelantai.Diwaktu ini siSamdul dengan sekutunya mengambil kesempatan memperli dan mengejek serta membuat bising, daripada orang lain pada mulanya tidak perasan terus jadi tahu satu kelas dan tergelak gelak,memang sengaja dia mahu menambahkan kemaluan sipelajar perempuan itu.
Tidak terkecuali "siDia", saya dan zubir dapat cam apabila didapati 'siDia" lambat keluar dari bilik darjah semasa waktu pulang, maka saya dapat agak sudah tentu dia malu malu berkeadaan sedemikian sebab itu sengaja mahu orang lain semua keluar dulu. Tanpa disedarinya kami juga perhati dari jauh kononnya nak jadi 'bodygurd" lah kot kot siSamdul akan buat kacau. Agak agaknya siSamdul perasan yang gelagat dan kelakuannya itu sentiasa menjadi perhatian saya, maka diam diam dia telah menyimpan dendam dengan kami berdua.Pada suatu hari dia telah menunjukkan kedayusan sebagai seorang anak jantan kerana telah memukul curi, Pelempangggg.....ditamparnya muka saya kemudian terus melarikan diri.Selang beberapa hari selepas dia sering mengelak untuk bersemuka dengan saya maka saya mengatur cabaran dengan memaklumkan kepada kawannya jikalah benar dia mahu menunjukkan ke"debel'an silalah datang pada sekian sekian jam ditempat dan masa yang ditetapkan.Masa dan hari yang ditetapkan pun tiba,rupa rupanya ada telur juga siSamdul ni,dia menyahurt cabaran saya. Dengan disaksikan olih rakan rakan sekolah yang lain tanpa masuk campur maka bertempurlah saya secara 'one by one". Pelepup... pelepap....bedebuk...bedebak....engkau hayung aku tumbuk...engkau tendang aku terajang...jatuh berguling banting mengalahkan pemain gusti yang pro,tersembam muka makan tanah,kemudian bangkit lagi buat pukulan plankick "wacouuutt" ala pelakon kung fu Bruce Lee dia pula buka silat macam Dicky Zulkarnain pelakon indon yang tersohor itu.,pertarungan yang memakan masa agak lama juga,dari waktu selepas asar sehingga masuk kewaktu magrib, dekat hampir 3 jam tanpa henti....sampai masing masing lembik kehabisan tenaga lalu dengan sendirinya masing masing bersurai. Cumanya pertelingkahan atau pun pergaduhan ini tidaklah sampai mencapai tahap mengunakan senjata tajam atau merbahaya kecuali hanya dengan mengunakan kekuatan tenaga empat kerat Walau pun tidak nampak siapa yang kalah menang didalam pertarungan ini namun yang penting bermula disaat itu 'belang gedebe" si Mahussin tidak kelihatan lagi.
sisipan risalah dari anak sekolah
Olih sebab itulah saya katakan walaupun kita berada dalam prosses untuk melahirkan persekitaran generasi yang celik agama sekali pun,cabarannya tetap ada,kesabaran diri juga bolih tercabar, kelemahan dan kekurangannya masih terdapat, saya tidak mengatakan kepada orang lain,saya sendiri pun sama juga,tidak berani menegakkan benang basah dengan mengatakan bahawa seolah olah apabila bersekolah agama maka kelakuan kita sudah atau telah  menjadi syumul. Apatah lagi selepas itu kita pula terdedah dengan persikataran mereka yang banyak melakukan perkara yang kurang sihat,maka dengan mudahlah pula dijangkiti,dari seorang yang tidak merokok akan turut menjadi perokok.Apabila sudah ketagih,maka faham fahamlah betapa susahnya untuk meninggalkan tabiat tersebut.Jesteru itu apabila kerajaan negeri Pas Kelantan mengambil pendekatan mahu memperkenalkan kaedah menutup pintu kepada sebarang bentuk gejala yang merosakkan akhlak maka apasalahnya kita turut menyokongnya, contohnya dasar pendidkan, ianya kini telah membuat perubahan dengan pengasingan pergaulan diantara lelaki/perempuan, tidak sebagaimana dulunya sekolah ini terbuka untuk percampuran jantina tetapi sekarang ini hanya dikhususkan untuk pelajar perempuan sahaja.

SETELAH 30 TAHUN +++ BERLALU....
Sejak lebih 30 tahun terpisah dengan kawan kawan sekelas disekolah itu dulu,kini kenangan lama menjelma kembali,sekilas dilihat pada nama rasa rasanya orang itu adalah sama dengan "siDia",kerana jarang ditemui orang yang mempunyai nama seunik itu melainkan hanya "siDia" sahaja,Tidak ku berniat untuk memuja tetapi hanya sekadar mahu menghormati dan mahu mengucapkan tahniah kerana telah ber"title mak Datin".Bukan sebarangan Datin kerana telah menjadi permaisuri kepada salah seorang pembesar negeri Kelantan serta berkemungkinan akan bertanding ditempat ke2 kerusi tertinggi Parti diperingkat Pas Pusat.Syabas...semoga akan berolih kejayaan....insyaallah.

tok ayah su-sekadar suka suka merakam kenangan lama....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan