arkib

Sabtu, 19 Julai 2014

MH17 ditembak-apakah motifnya? (2)

Salam hormat!
Dalam siri pertama saya membuat sedikit "home work" sendiri dengan mengkaji serba rengkas susur galur konflik ketengangan yang berlaku diantara Ukraine dengan Pemberontak ProRusia.Kalau tidak melibatkan pesawat MAS MH17 yang ditembak jatuh diperkampungan berhampiran kawasan sempadan Rusia itu sudah tentu ramai dikalangan rakyat Malaysia termasuk saya juga sudah tentu tidak mahu mengambil tahu apa yang berlaku dikedua negara itu kerana tidak mahu disifatkan sebagai sibuk mencampuri urusan negara lain tanpa sebab. Olih kerana sudah terlanjur dengan peristiwa MH17 ini maka tidak bolih tidak semua rakyat Malaysia mesti bangkit untuk mencari keadilan.Mestilah semua pehak tanpa mengambil kira latar belakang politik hendaklah bersatu hati menyatakan bantahan dan kutukan.Ini kerana bukan sahaja melibatkan maruah negara kita malahan turut melibatkan ramai rakyat dari banyak negara didunia lain sama.
Bersatulah sementara seumpama "Biduk lalu kiambang bertaut", apabila berlaku peristiwa besar yang melangkui perangsaraf  politik  sudah tentu menuntut kita berganding bahu menanganinya bersama.

sisipan akhbar SH
Pada siri sambungan ini bagaikan semua idea saya sudah kering (bukan u-kraine) kerana apa yang hendak saya tulis sebahagiannya telah termasuk dalam komentar Sdr Mohamad Mat Yakim dalam sisipan Akbar SH disebelah kiri itu.Jadi biarlah saya ulas sikit sikit sahaja.Ada beberapa perkara 'andaian" olih Sdr penulis itu yang bolih saya setujui untuk dijadikan motifnya.

Yang Pertama- Demi "kuasa dan wang" masih ada dizaman ini manusia sanggup menghalalkan apa sahaja seumpama binatang buas yang tak mengenal mangsa. Benarkan kata bijak pandai "didalam kumpulam manusia ada yang berperangai binatang tetapi dikalangan binatang tak ada berperangai manusia".

Yang Kedua-Bagaikan ujud satu konspirasi terancang mahu jadikan satu ugutan kepada Malaysia untuk tidak terlalu lantang bersuara menyokong perjuangan Rakyat Palestine/Gaza, dek kerana kurang senang melihat situasi itu lalu direncana satu rancangan yang bolih mengalihkan perhatian kearah kedunia lain.Dengan itu dapatlah Zionis meneruskan agendanya tanpa perhatian dari negara islam lain.Bagi mereka yang pernah mempelajari ilmu tektik ketenteraan sememangnya inilah salah satu cara digunakan didalam satu siri siri peperangan,contoh mudah difahami lihat sahaja cara seseorang penjahat yang mahu masuk kebangunan yang ada pengawal,dibalingkan batu kesatu satu arah,apabila pengawal terdengar sesuatu benda terjatuh, dia akan pergi kerah objek itu untuk menyiasat, jadi pada masa ini penjahat akan ambil kesempatan menyusut masuk sebabnya pintu kawalan utama sudah ditinggalkan.Itulah salah satu tektiknya.

Yang ketiga-Satu alasan yang tidak logik diakal kononnya pehak penembak telah tersalah sasaran adalah tidak bolih diterima,hanya anggota tentera yang kurang latihan sahaja bertindak sedemikian.Mana mungkin jikalaulah Pemberontak ProRusia yang baru memegang senjata itu bolih menembak tanpa bantuan penembak yang mahir dengan senjata yang secanggih itu.Sudah tentu tentera Rusia pun ada bersekali semasa tembakan dilepaskan. Apakah tentera Ukraine juga memiliki jenis senjata yang sama? menuding jari untuk melepaskan diri masing masing akan mengundang kemarahan sedunia.

Kesimnpulannya janganlah pesawat MAS MH17 dijadi bagaikan sikancil yang berada ditengah tengah kedua ekor gajah yang sedang bertarung,dimana sikancil menjadi mangsa terpijak lalu berkecai terpenyek.

Tok ayah su-ingin mengucapkan takziah kepada keluarga terlibat dan alfatihah buat yang beragama Islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan