arkib

Isnin, 1 September 2014

Tarbiah merdeka 3suku (2)

Salam hormat!
Dalam siri pertama mungkin ada pembaca merasakan bahawa saya lebih cenderong mengajak orang ramai sama sama meraikan hari kemerdekaan dengan memegang atau memasang bendera (jalur gemilang) masing masing  mengikut cara kesukaan sendiri asalkan berkesesuaian dan beradab, betullah begitu...sememang itulah juga harapan saya, sebab itulah juga saya pernah tanya kepada seorang rakan "kenapa engkau tak pasang bendera"? tetapi malang jawapannya agak nagatif "buat apa nak pasang pasang,bukannya dapat apa pun,lainlah kalau diberi upah". alahai....memang parahlah kalau sudah sampai ketahap itu mindanya.Agak sukarlah nak ditarbiah agar ada semangat patriotik tersemat didada, kalau semua kerja yang hendak dibuat mesti ada bersyarat, kena ada habuan atau pun bayaran terlebih dahulu, nak berbuat kerja secara sukarela....huhh....jauh panggang dari apilah nampaknya.

imej copypaste dari FB rakan
Merdeka mengikut perspektif bagi sesetengah orang terlalu banyak tafsiranya.ada yang mengaitkan dengan kebebasan bergerak, maksudnya tidak perlu takut kepada apa apa khususnya soal keselamatan diri,misalnya selamat dari kejala jenayah,sifar rasuah, ancaman ragut,rogol,pencuri perompak, penyamun, penculik dan bagai bagai lagi yang mengerunkan orang ramai serta mengugat dari rasa kurang aman dan tidak tenteram.  Olih kerana kejadian kejadian tersebut walaupun tidak diingini namun kini sering kali dilihat berlaku makanya dalam kes kes tertentu ianya dirasakan bolih menganggu kerukunan kedamaian hidup.


Didalam masa yang sama dicelah celah kerja menangani sudah tentu ada pehak yang mahu menjadikannya sebagai isu, menangguk diair yang keruh untuk dijadikan modal bagi hentam menghentam terutamanya diatas pentas politik sudah menjadi lumrah.Kita pernah mendengar orang politik berceramah "undang undang kerajaan UBN yang sedia ada tidak akan dapat menjamin keamanan melainkan setelah dikuat kuasa atau ditukar dengan hukuman hudud' (contoh sebahagian dari ucapan).

Pun begitu terdapat juga komen komen yang nagatif misalnya "hukum hudud tidak mudah untuk dilaksanakan,contohnya jika seseorang pencuri itu tidak akan bolih dihukum saja saja begitu, pun begitu tidak juga bolih disabitkan kesalahan seandainya ia mencuri diatas desakan hidup seperti kemiskinan termasuklah juga seorang pelacur dikatakan bolih melakuakan kerja mungkar dengan memberi alasan dharurah disebabkan kedaifan hidup.Wallahhuaklam....saya tak mahu bagi fatwa.
sisipan akhbar SH

Betullah bagai dikata "kemiskinan itu lebih dekat dengan kekufuran" (baca; kafirun) olih yang demikian kita mengharapkan kerajaan fikirkan bersama bagaimana didalam pembentangan bajet tahunan mahu jarak dikalangan golongan miskin kaya tidak begitu jauh ketinggalan. Sebagaimana egenda parti PAS mahu mengutamakan "kebajikan rakyat". Maknanya kesejahteraan rakyat perlu diutamakan.Tidak wajib melakukan perkara wajib (hudud) melainkan dibuat perkara wajib terlebih dahulu,  bagaimana hendak menyalahkan pencuri jika kerajaan juga gagal menyenangkan mereka terlebih dahulu.Begitu juga bagaimana seseorang itu mahu melaksanakan kewajiban berzakat jika dirinya juga kekurangan (macam akulah)

Ada juga yang kata kalau sekumpulan kambing itu terkeluar dari kumpulannya maka akan mudahlah dibaham serigala, namun kata kata aku pula lihat pula negara Brunai, terkontang kanting seorang diri tidak masuk bersama didalam gugusan kumpulan negeri2 gabungan Malaysia walaupun dipelawa namun tetap masih selamat malahan bolih pula mahu melaksanakan hukuman Hudud tanpa ganguan dari mana mana negara kuasa besar,jadi kalaulah PAS juga mengambil langkah bersendirian yakni keluar dari PR,  apakah tidak selamat? jadi fikir fikirkan.....




tok ayah su-teruja lagu "warisan' nyayian Allahyarham Sudirman...aLfATIHAH.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan