arkib

Sabtu, 2 Mei 2009

ulama" vs profesional,apa masaallahnya?



Salam hormat!

Cuba kita teliti apa kebaikan dan keburukan disebalik cadangan supaya jawatan no 1 dan jawatan no 2 dalam pas harus disandang olih ulama" dan bukannya profesional. Apa yang kita faham,setiap ahli pas yang berugama islam tanpa mengira bangsa dibolihkan untuk menawarkan diri untuk bertanding sebarang jawatan didalam parti ini,namun dengan peraturan ini sudah pastilah terdapat satu syarat khas yang membataskan seseorang itu untuk kepucak jawatan president dan juga timbalan.

Tembak berlin telah memisah diantara para cendikiawan profesional yang berpendidikan ekedemik di oxfort universiti dengan para ilmuan agama yang berpendidikan ditimur tengah.Jika begini konsep pas for all akan dilihat tidak menyeluruh malah sekadar slogan daya penarik orang diluar untuk bersama pas, tetapi ianya tidak meliputi untuk mereka yang sudah menjadi ahli pas.Benarkah?

Misalan mudah difahami jika dikatakan saya seorang tokoh profesional yang berkelulusan diuniversi oxfort terpaksa membuang jauh jauh hasrat dan angan angan untuk menjadi orang no 1 atau no 2 didalam pas.Akan tetapi jika saya berkelulusan dari AlAzhar universiti akan bererti ada harapan cerah untuk saya melangkah jauh.Kenapa bolih jadi begini?, adakah perlembagaan parti ada mensyaratkan sedemikian?

Apa pun perlu diingat,perjuagan Pas adalah berteraskan kepada gerakan islam,segala dasarnya juga berkait rapat dengan hukum hakam agama,jadi mana mungkin mereka yang kurang arif tentangnya(agama islam)untuk bercakap lebih mendalam dan lebih halusi lagi mengenainya.
Selain daripada itu seorang pemimpin pas semestinya mempunyai sifat sifat seorang Daie,mempunyai keimanan dan sering menjalankan hubungan dengan allah dengan cara sering mengadakan dahwah untuk mengajak orang lain turut beramal dengan ajaran kitab Alqur"an dan juga mempunyai kefahaman tentang sirah dan sunnah.

Jadi jika kefahaman sesorang itu secara ala kadar untuk tahap bawa diri sendiri sahaja maka tidaklah nampak akan kehebatan sebuah parti islam itu.Apa pun gabungan kedua golongan ini dapat dikamilkan dalam satu aqidah kerana kedudukan mereka itu tetap murshid (pembimbing) kearah marthotillah. Inilah hikmat dan kelazatan berada didalam saf islam....fikir betul betul!

Untuk itu sila teliti sessi rakaman ucapan seorang Daie merangkap bekas calon Parlimen kawasan Hulu Terengganu alFadhil Ust.Kamruzzaman bin Abdullah:-

Poksu-ulangkaji balik beberapa perkara yang dulu dulu pernah juga belajar hal berkaitan.....!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan