arkib

Ahad, 10 Januari 2010

Kenang kenangan menjelajah Kelantan...


Singgah beli goreng pisang ditepi pagar pasar Pasir Puteh disebelahnya terdapat wakaf menunggu kenderaan tetapi keadaan kebersihannya amat mengecewakan
Pili bomba ini sudah menyembah bumi kedudukannya terletak dihadapan padang bandaran bertentangan dengan pejabat Daerah Pasir putih.
Pada mula teringin juga hendak menjamu selera diRestoran terapung bersebelahan Tambatan Diraja Kota Bharu tetapi malangnya operasi kedai ditutup kerana kedudukan tapaknya hampir hampir dihanyutkan air sunagai kelantan akibat kesan banjir sebelum itu.
Dari jambatan Sultan Yahya Putra ini jelas kelihatan bangunan dalam pembinaan disekitar persisir tebing sungai Kelantan.
Kawalan keluar masuk olih UPP sebelum kePekan Rantau Panjang

Plets kenderaan luar kelantan dan juga Bas pelawat dari luar juga banyak kelihatan.
salam hormat!
Walaupun agak kerap juga saya berulang alik kenegeri Kelantan ini kerana terlibat dengan beberapa urusan keluarga tetapi disebabkan keterbatasan masa pergerakan saya hanya disekitar bandar Machang dan Pasir Putih sahaja namun kali ini secara kebetulan anak anak yang sedang belajar dibeberapa pusat pengajian tinggi balik bercuti semesta jadi mereka telah mengajak saya untuk berjalan jalan "makan angin".
Direngkas cerita dari Pasir Putih saya berkonboi dengan sebuah lagi kereta rakan kepada anak saya menuju keRantau Panjang dan sesampai dimasjid cina ala reka bentuk pagoda anak anak telah mengajak untuk bergambar kenang kenangan,pada pendapat saya masjid ini selain untuk menarik kaum tiong whua ianya amat unik dan menarik untuk dijadikan produk pelancongan sambil berdakwah untuk memperkenalkan islam.Walau bagaimanapun didalam perjalanan pulang untuk kekota Bharu apabila tiba disatu persimpangan Trafik Ligh saya mendapati seorang lelaki mundar mandir menuju kesetiap kenderaan yang berhenti dengan tujuan untuk meminta derma dan mengemis simpati katanya mohon dibantu untukperbelanjaan anak anaknya bersekolah.Waduh...amat tersentuh juga hati saya sambil tertanya tanya apakah lelaki ini benar benar miskin atau sememangnya dia sengaja untuk mengambil kesempatan mengemis.

Setelah tiba dibandar Kota Bharu saya sekeluarga bercadang untuk menjamu selera diTaman Sekebun Bunga tetapi olih kerana betapa lamanya saya tidak kesini jadi tidaklah saya ketahui tempat makan ini sudah tidak ujud lagi dan diganti dengan bangunan bertingkat tingkat mungkin juga hotel hotel mewah.Jadi kami terus ke medan selera MPKB yang dulu dulunya terletak dihadapan pasar siti Khadijah tetapi sekarang telah beralih tapak dikenali Buluh Kubu yang kira kira 500 meter sahaja jaraknya dari tempat asal.Ketika tengah enak menjamu selera tiba tiba hujan datang mencurah curah lebatnya,khemah gerai makan terus ditangkungi air dan hampir hampir tumbang serta bocor disana sini terus masuk jatuh tertumpah kedalam pinggang lauk nasi,rupa rupanya inilah nasib malang pelanggan dan juga penjaja kecil,terpaksa menerima risiko kerugian dan pelangan marhain pula kurang selesa dibuatnya lainlah jika makan ditempat tempat mewah.Maka kerana itu saya ingin mencadangkan kepada pehak PBT tempatan (KB)agar dapat menyediakan tapak makan yang berkhemah tetap ala Khemah yang berada padang Arafah Mekah.Mohon disokong cadangan saya ini.

Alhamdulillah selepas waktu magrib saya sempat mendengar dari corong masjid berdekatan suara kuliah agama,agaknya hampir disetiap malam pasti akan ada sahaja kuliah keagamaan disampaikan,almaklumlah negeri serambi Mekah maka sudah pastilah penekanan kerohanian perlu dititik beratkan.
Motif pelapuran saya ini adalah sekadar untuk merakam memori dalam diary harian saya dan segala yang tercatat adalah benar dan tiada yang tidak benar melainkan benar belaka.

tok ayah su-terkenang memori lama ditaman sekebun bunga....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan