arkib

Khamis, 14 Januari 2010

Mengulas isu...

Salam hormat !

Terdapat juga SMS liar yang masuk kedalam handset saya dikirim olih mereka yang tidak dikenali, diantara kandungannya berkisar dengan pelbagai isu yang sedang diperbual ramai dikala ini terutamanya kes kalimah Allah yang diputuskan olih Mahkamah Tinggi membenarkan untuk digunakan dalam percetakan sebuah akbar bukan islam tetapi keputusan tersebut telah menjadi bantahan ramai.Ada diantara kata kata kiriman SMS tersebut berbau tomahan dan andaian serta menunding jari secara melulu mengatakan kes kebakaran beberapa gereja berpunca dari mainan ahli politiking umnobn. Maksudnya dalang yang mencetuskan api polimik ini sudah tentulah dari Umno.Namun demikian saya sebagai seorang bekas pendakwaraya dalam kes kes melibatkan anggota bawahan jagaan saya semasa didalam perkhidmatan tentera dahulu sudah tentulah tidak semudah itu untuk melatah dan percaya terhadap sebarang berita spekulasi yang berbentuk andaian,kecualilah setelah disahkan dengan bukti kes yang berasas.Fakta kes yang lebih jelas nyata masih perlu disiasat sebelum itu untuk menerima sasuatu berita. Walau bagaimana pun biarlah saya petik salah satu ayat SMS tersebut yang berbunyi lebih kurang begini "umno bakar gereja untuk dharuratkan kerajaan Selangor".
Persoalannya adakah logik diakal kita jika selangor berjaya didharuratkan maka yang akan dapat labanya ialah Umno/bn? akan tetapi kemungkinan ada benarnya jika kita perhatikan sejarah Kerajaan Pas Kelantan berjaya didharuratkan pada hujung 70an berikutan rusuhan jalanan dari rakyat jelata kemudian daripada itu kerajaan Umno Bn telah berjaya memerintah balik kerajaan Kelantan. Isunya yang diputarkan diwaktu itu ialah tanah simpanan balak hutan telah tergadai ketangan negara asing. Berpunca daripada itu juga hari ini kerajaan pas kelantan sekarang telah didakwa olih syarikat pembalakan tersebut dan mahkamah telah memutuskan supaya kerajaan kelantan membayar puluhan juta ringgit sebagai ganti rugi.Dari sejarah inilah agaknya ramai dikalangan peramal politik membuat andaian sememangnya umnolah yang menjadi dalang disebalik isu kebakaran gereja pada hari ini kerana berdasarkan umno yang agak pakar mengambil peluang untuk menangguk diair keruh.
Biar apa pun andaian tersebut namun isunya sekarang ialah kian meningkatnya kejadian kejadian kekeruhan yang melibatkan intigriti antara kaum telah tercetus,keadaan ini jika tidak dibendung segera sudah tentu akan merimas dan mencemaskan aspek keselamatan rakyat jelata. Sikap mengapi apikan sentimen perkauman dengan mengheret sama kepercayaan agama satu satu bangsa natijahnya amatlah berbahaya,ini kerana didalam islam sendiri jika seseorang itu sanggup berjihad bergadai nyawa mempertahan kesucian agama islam seterusnya ditakdir menemui maut kerananya sudah pastilah jasadnya akan dikira mati syahid iaitu satu kematian mulia yang tidak akan dihitung akan dosa pahala semasa hidup langsung akan terus kesyurga. Jadi ingatlah ramai dikalangan umat islam tidak akan takut bertumpah darah kerana Allah....
INJIN JET PEJUANG F5-E
Mengimbas kembali kenangan silam semasa didalam perkhidmatan tentera dahulu makanya teringat saya diwaktu itu sememangnya tidak dinafikan terdapat kes kes yang melibatkan penyalah gunaan harta milik tentera atau kerajaan ini.Namun ianya sekadar kes kes terpencil dan yang kecil kecil sahaja seperti kehilangan stok simpanan minyak petrol dan juga alat ganti untuk kegunaan kenderaan tentera darat tetapi tidak sampai keperingkat sampai kehilangan perlatan yang bernilai jutaan ringgit seperti kes kehilangan enjin jet pejuang F5-E ini serta kes kes kehilangan puluhan senjata ringan Styer dan sentata M16 angkara alMaunah tidak pernah berlaku dizaman saya ketika itu.

Walau bagaimana pun satu kes yang masih melekat didalam ingatan kepala saya dimana terdapat seorang anggota lain lain pangkat bawahan telah digempur dengan tembakan peluru olih pasukan risik kerana disyaki menyedup keluar beberapa liter minyak petrol untuk dijual kepada orang awam,agaknya tembakan terpaksa dilepaskan olih anggota risik disebabkan pesalah tersebut cuba melawan dalam usahanya untuk melepaskan diri dari kepungan,tetapi dia masih bernasib baik kerana peluru tersebut tersasar dari sasaran lalu berjaya diberkas selepas usaha kejar mengejar berlaku.Setahu saya sebelum kejadian, pagawai atasan yang berada didalam berada didalam organisai pesalah sering kali memberi teguran, nasihat dan amaran agar jangan melakukan sebarang kesalahan yang bolih memudhorah perkhidmatan,jadinya kejadian malang tersebut dianggap satu kesalahan jenayah salah guna harta benda kerajaan yang sengaja dilakukan atas sifat peribadi individu itu sendiri.

Dengan kesah insident tersebut bukanlah bermakna saya cuba ingin menjadi peguambela kepada pegawai atasan yang dikata tidak terlibat terhadap kes kehilangan injin jet pejuang F5-E tersebut akan tetapi timbul juga sedikit kesangsian dibenak fikir saya apakah benar seberani itu seorang Sarjan melibatkan diri hanya secara bersendirian menghilangkan harta benda kerajaan yang bernilai jutaan ringgit itu? Apakah beliau sedar injin tersebut bukannya barangan yang telah dilupus nilai untuk dijual sebagai besi buruk?Jika besi buruk kenapa tidak dijual bangkai badan jet itu sekali?kemana dan dimanakah bangkai badan 2 jet itu kini berada? Apakah benar sarjan ini sering berurusan jual beli barangan atau peralatan penerbangan ketenteraan TUDM dengan pehak luar secara haram tanpa dapat dihidu pergerakkannya olih pasukan kor risik?Kenapa kes kes kecil seperti saya sebutkan tadi dapat pula ditangani dengan baik olih anggota risik tetapi sebaliknya tidak pula melibatkan kes bernilai tinggi?Disinilah timbulnya persoalan demi persoalan yang agak kurang bermunasabah jika dilihat hanya seorang pegawai kanan peringkat bawah sahaja yang terlibat....sedarilah bahawa perkhidmatan dalam tentera bukanlah tempat sesuai untuk mencari kemewahan hidup.
Tok ayah su-Amat terkejut apabila terdengar alat pertahanan negara sekarang sudah bolih dijual beli secara pasar gelap...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan