arkib

Ahad, 1 April 2012

april full (sambungan)

Salam hormat!
Sejak akhir akhir ini saya telah membuat sedikit penelitian dan  analisis rengkas tentang peranan atau fungsi sebenar sebuah organisasi disekolah yang turut dipelupuri olih ibubapa dan guru guru iaitu PIBG, kebanyakkan dari ucapan mereka ini hanya sekadar berkisar kearah nasihat menasihati sesama sendiri khususnya dalam hal  mengambil berat soal aklak dan sikap anak anak,walaupun pun nasihat sebegitu berguna dan penting namun dimasa yang sama jarang ada yang melihat dari sudut keupayaan atau pun kemampaun keuwangan ibubapa itu sendiri.

Oih kerana itulah agaknya ada yang mudah tertipu dengan apa saja usul agar ibubapa mengeluarkan sumbangan untuk PIBG,jumlahnya bukan sedikit mencecah ratusan ringgit juga untuk seorang murid terutama kepada murid murid yang akan menghadapi apa apa peperiksaan pada tahun ini dan jika didharap dengan 2 ke 3 orang serentak dalam satu keluarga maka lagilah parah dan koyak rabak poket.Tertipu yang dimaksudkan ialah apabila kerajaan telah mengistiharkan yuran sekolah dimansuhkan ini bererti akan sifar lah juga pengeluaran duit dari ibubapa untuk disalurkan kesekolah.Tetapi sebenarnya yang berlaku tidak sebegitu,yang dihapuskan ialah "yuran" tetapi "sumbangan"nya tidak. kong... kali...kong  betul ! kata orang utara pi mai pi mai tang tu jugak. maknanya sumbangan dari ibubapa tetap diperlukan.Jadi tak tipu lagikah begitu?miskipun begitu kita kenalah berterima kasih kepada mereka walaupun kita telah terkena tipu.Seperti kata YB Tuan Hj Mohd Nor (Mp H.T) katanya kita kenalah berterima kasih kepada kerajaan kerana kerajaan telah menyediakan banyak kemudahan untuk tujuan pendidikan anak anak kita,termasuk didalam majlis perasmian hari ini pun saya telah dengan senang hati menyumbang sebanyak rm3.000 kepada akaun PIBG"jelasnya.

Secara kesimpulanya disarankan kepada para ibubapa sekalian mungkin termasuk saya sendiri janganlah kita beria ia sangat mengharapkan belas simpati dari PIBG untuk dijadikan flatform sebagai pembela kepada nasib ketidak kemampuan keuwangan ibubapa.Sebaliknya kita kenalah terima hakikat bahawa PIBG bolih dijadikan medan untuk memohon projek projek sahaja.Contohnya didalam ucapan alu aluan tuan pengerusi PIBG,nampaknya beliau bergitu bersungguh sungguh meminta minta kepada pehak PPD agar diberi sejumlah peruntukkan bagi membina sebuah dewan sekolah dan juga peruntukkan untuk tujuan menambah baikkan surau sekolah.

Sementara itu saya tabik kepada salah seorang wakil ibubapa yang telah mengemukan satu usul supaya pehak kerajaan atau kementerian pendidikan juga perlu turut sama memperuntukkan sedikit sumbangan kepada PIBG kerana dengan hanya bergantung kepada sumbangan daripada YB itu dikatakan tidak memadai dan jauh sekali sekali dari mencukupi bagi merengankan bebanan yang terpaksa ditanggung olih ibu bapa mahupun pehak sekolah untuk mengadakan program program yang akan dibuat nanti Katanya jika kerajaan bolih menyediakan peruntukkan untuk pertubuhan Belia, pertubuhan Peladang dan sebagainya jadi kenapa tidak bolih diberi kepada Persatuan PIBG ini? keluhnya dalam hujah menyatakan usul tersebut.

Tok ayah su-ada beberapa orang lagi anak yang bersekolah dibawah tanggungan ....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan