arkib

Isnin, 16 April 2012

"Kawe Make Kawe"

Salam hormat! 
"Kawe Make Kawe" apa maksudnya tu? sebenarnya itu adalah kekayaan tutur kata mengikut dialek orang negeri Kelantan. Maknanya jika diterjemahkan mengikut bahasa standard bermaksud seorang kawan yang berpura pura buat baik kemudian jadi pengkhianat kepada kawannya itu atau dalam kata lain akan "Tikam Belakang"lah. Sikap buruk kawannya ini sukar dikesan kerana perbuatan khianatnya itu dapat disembunyikan tanpa ada sedikit pun riak riak yang bolih memberi tanda tanda.Sedar sedar  "pelepupp...." terkena pukul curi darinya.... barulah terzahir.

Kalau musuh sebenar kita bolih tahu dan bersedia terlebih dahulu tetapi jika musuh seumpama gunting dalam lipatan alamatnya bersemburlah darah keluar.....maknanya kawan seperti ini bukanlah mahu menjalinkan persahabatan yang sebenar sebaliknya hanya sekadar berpura pura buat baik sahaja.

Jika dizaman tahun kelima Hijrah terdapat seorang munafik yang bernama Abdullah Ubai yang turut sama mendirikan masjid kemudian menjemput nabi merasmikannya dan bersembahyang disitu tetapi ditolak olih Nabi atas arahan turunnya wahyu yang melarang kerana pembinaan masjid sekadar mahu memberi mudharat untuk memecah belah masyarakat....Jadi apa yang berlaku pada hari ini ternyata sudah pun dulu berlaku dan kini sejarah itu diulang tayang kembali.....Bersambung

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan