arkib

Rabu, 29 Mei 2013

PRU13-satu analisis (sambungan)

Salam hormat!
Sudah hampir 3 minggu PRU13 telah berlalu,Segala keputusan pilihanraya telah pun diketahui,sama ada diperingkat DUN atau pun Parlimen,tetapi terdapat disesetengah tempat ada diantara keputusan keputusan itu telah dipertikaikan.Banyak faktor telah diragui akan ketulusannya malah dikatakan ada unsur unsur penipuan. Walaupun kerajaan baru telah pun dibentuk namun bagi sesetengah orang dari kalangan penyokong Pakatan Rakyat mahu mencabarnya dengan mahu mengadakan petisyen pilihanraya,sebelum cabaran itu dikemukakan terlebih dahulu pehak Pakatan Rakyat mengada siri penjelajahan dari satu negeri kesatu negeri bagi tujuan memaklumkan apa apa perkara yang dikatakan sebagai penipuan telah berlaku didalam proses perjalanan pilihanraya tersebut.

Diatas pentas siri "BlackOut 505" telah dinamakan sempena berlakunya lampu padam tatkala masih dalam proses pengiraan kertas undi telah diterangkan olih DSA sendiri sebagai berkata Pakatan Rakyat sebenarnya telah menang dan tidaklah kalah sebagaimana yang diumumkan diKuala Terengganu baru baru ini.
Berdasar fakta jumlahan undi popular yang diperolihi olih PR maka bolih disimpulkan  mengikut peratusannya BN mendapat 49% manakala PR 51% malahan jika ditolak dengan undi yang perolihi dari pendatang Banglasia 2% lagi ini bererti BN hanya memperolihi undi mojoriti cuma 47% sahaja.Jadi isunya macamana dikatakan BN telah menang? Formula matematik mana yang diguna pakai? apakah fomula kerusi stadium kurang tetapi penonton ramai sehinggakan perlawanan bolasepak terpaksa dibatalkan seperti yang berlaku diKuantan? atau seperti formula kerusi bot karam diSungai Serawak iaini penumpang ramai tetapi kerusinya kurang sehinggakan orang ramai duduk memenuhi sampai keatas bumbung?

Kesinambungan kepada siri sambungan analisa PRU13 ini saya mahu imbas sedikit lagi perihal apa yang telah diceritakan olih petugas parti @ ejen calon pada hari pengundian dahulu.Menurut cerita terdapat gelagat lucu dikalangan petugas lantikan SPR (perempuan) yang kurang selesa berada didalam bilik mengundi gara gara cuaca pada hari itu yang agak panas ditambah pula kesibukan beliau mencalit dakwat dijari jemari pengundi,tanganya yang bersarung getah dan berlumuh dengan dakwat turut menyapu peluh didahi dan dipipi lalu tercalitlah juga (dakwat yang kononya dikatakan kekal) tersebut kemukanya bagaikan memakai mekup percuma.Kemudian disedari olih rakan disebelahnya lalu menegur,cepat cepat disapu dakwat itu dengan tisu .... kemudian...."aikkk...bolih hilang pun....katanya kekal" bisik hati ejen calon bertugas yang telah melihat gelagat tersebut.....keh...keh...keh.... kelakarnya dakwat itu.... kan... kan... kan....Untuk mengelakkan kejadian lap peluh berulang lalu ditutupnya swish lampu kononya dengan alasan cahaya lampu juga bolih mendatangkan bahang panas dalam bilik....aik...inilah kali pertama teori panas bolih datang dari cahaya lampu siling....alahai...pendek kata  macam macam hal ada....

"Dengan perbelanjaan berjuta ringgit itu jika dibuat penyelidikan tentang bahan bahan tempatan yang juga bolih digunakan sebagai dakwat kekal malah halal dan pernah digunakan olih orang orang melayu didalam istiadat berinai tatkala majlis khawin,jumlah wang itu  sudah tentu mencukupi lagi lebih berfaedah untuk kajian berkenaan berbanding dengan pembelian dakwat import yang hanya sekadar menguntungkan individu tertentu.,bahan yang dimaksudkan ialah air perahan dari pokok inai kampung" begitulah bunyinya rungutan yang juga merupakan satu cadangan bernas dari petugas yang menceritakan segala perihal yang berlaku diawal tadi.

 tok ayah su-tunggu postmortem....dan petisyen....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan