arkib

Sabtu, 29 Jun 2013

Berebut pingat vs piala....

Salam hormat!
Kalau 2 pasukan bola dalam final FA berebut piala rasanya tidak sehairan mana,kerana imbuhannya besar bakal menanti kepada mereka ataupun pasukan yang menang.akan tetapi apabila ada yang turut berebut untuk mendapatkan pingat yang tiada sebarang bentuk ganjaran sudah tentu ini menjadi satu kes pelik sikit.Isu ini timbul apabila terdapat salah seorang daripada ahli PBTM yang telah bangkit bersuara seoalah olah mempertikaikan soal bagaimana tatacara pemilihan dibuat dan siapakah sebenar yang selayaknya dapat pingat tersebut? Lalu persoalan tersebut telah mendapat perhatian daripada Ketua Cawangan kemudian menerangkan kaedah kaedah yang menjadi pra syarat pemilihan.Katanya "sememanglah masih ada lagi daripada kalangan bekas tentera disini yang layak tetapi belum memperolihinya lagi,cumanya penyampaian itu dibuat secara berperingkat peringkat mengikut kuota stok pingat yang diperuntukan olih JHEV,cumanya diharapkan mereka yang berkenaan diminta bersabar dahulu. Insaallah jika ada rezki kepada ahli yang sepatutnya layak dapat tetap akan diberi" terang Ketua Cawangan.

Acara penyampaian pingat PJM (pingat jasa Malaysia) ini telah disampaikan olih YB Dato" Jailani bin Johari Timbalan Menteri Komunikasi & MultiMedia merangkap Ahli Parlimen Hulu Terengganu bersempena dengan majlis perasmian Mesyuarat Agong  PBTM Cawangan Hulu Terengganu yang ke36 iaitu pada 29 Jun 2013.
bersambung.... 
Sambungan terkini- Berkisar kepada butir butir mesyuarat terdengar olih saya dari kata kata seorang ahli yang dulunya pernah menjadi ahli jawatan kuasa "bertuah Ajk pada sessi 2013 ini kerana setiap kali bermesyuarat mereka ada elaun kedatangan,tidak sebagaimana ajk pada penggal penggal lalu,waktu itu  bukan setakat tiada elaun malah duit poket pula terpaksa dikeluarkan sendiri untuk tujuan supaya apa apa kerja yang hendak dibuat olih persatuan bolih berjalan lancar"...alahai....bunyi semacam satu keluhan atau memang ada doble standard.
Saya cuba hayati setiap ucapan dari Yb Dato" Jailani tetapi masih "blank" dan tertanya sendirian apakah bentuk  arah tuju pembangunan yang bolih direalisasikan untuk menafaat orang ulu ini melalui kemudahan dibawah potfolio yang diterajui olih beliau? Mengikut satu buku yang pernah saya baca menyatakan setiap pemimpin dengan orang bawahan (rakyat) mestilah kena ada kemudahan perhubungan dua hala jesteru itu  saya kira melalui internet adalah satu kaedah terkini yang lebih pantas berhubung selain daripada pasarana canggih lain.Jadi tahniahlah kepada warga Hulu Ganu kerana memperolihi seorang menteri dan juga timbalan menteri yang bertanggungjawab dalam hal hal yang berkaitan.Cumanya dirayu agar dapat dipertimbangkan supaya bayaran line internet ini dapat dikurangkan jikalau pun tidak dapat dihapuskan terus memandangkan bukan semua mampu memilikinya sebagaimana kemampuan membeli TV atau membayar siaran TvAstro.

Saya ada sedikit cerita peribadi,semasa saya didalam perkhidmatan dahulu pengunaan internet tidaklah begitu meluas tetapi saya telah dipaksa olih ketua pasukan supaya belajar mengunakan komputer,terkial kial saya mencari guru dan berebut komputer pejabat untuk belajar secara tidak formal,olih kerana komputer pejabat pun tidak banyak jadi terpaksalah saya belajar disebelah malam kerana pada sebelah siangnya staf staf pejabat pula hendak gunakan.Orang berumur seperti saya manalah ada pendedahan pasal komputer, jadi belajarlah saya secara merangkak rangkak untuk tahu bagaimana cara tutup dan buka kemudian belajar menaip sikit sikit,simpan fail dan lain lain, komputer pun tidak ada tetikus (mouse) bahasanya banyak guna speaking London,kalau menaip pakai taipwritter tu adalah juga saya belajar sendiri ketika masih dalam era jadi penganggur tetapi tentang komputer langsung saya tidak tahu apa apa,berkat tekun saya belajar hampir setiap malam bersama kerani yang bertugas (duty) alhamdulillah dapatlah saya menguasinya sedikit demi sedikit,sehingga pada suatu hari didalam majlis mesyurat dengan ketua cawangan beliau ada bertanya "bagaimana dengan pembelajaran komputer kamu? saya jawab "saya kena belajar disebelah malam" lalu saya diketertawakan olih rakan rakan yang ada dalam majlis mesyuarat itu tanpa usul periksa,Ketua Pasukan menambah "kamu mesti ajak seorang lagi anak buah kamu turut belajar sama" maka terpingga pinggalah rakan rakan tadi rupa rupanya Ketua Pasukan amat amat serius supaya saya dan juga stafnya yang lain agar tahu mengunakan komputer. Tak percaya? tanya Subra,dia adalah salah seorang daripadanya.

Apabila tamat perkhidmatan (tetapi masih sentiasa berjuang) maka lagi sekali saya mendalami ilmu komputeran dengan cara lebih detail,tetapi kali ini secara berbayarlah pulak dengan salah sebuah premis Pusat Pembelajaran Komputer bersama anak anak muda yang sebaya umurnya dengan anak saya,maka jadilah saya pelajar komputua (pelajar tertua) keh... keh... keh... dibulan puasa pulak tu,bau mulut orang puasa pun semerbak didalam bilik belajar... kah... kah... kah, bertahan ajelah sampai tamat tetapi sijilnya tidak diberi...pengelat juga taukey kedai ini....Grrr....grrrr....(marah dan geram)

Ok la....sekarang berbalik kepada Mesyuarat Agong  PBTM cawangan, setelah saya meneliti ucapan daripada Yb Dato" , dapati tiada sebarang bentuk sumbangan untuk persatuan yang diumumkan buat pertemuan kali pertama ini cuma sebagai buah tangan terdapat hamper hamper daripada beliau dihulurkan kepada para hadirin yang terpilih melalui cabutan nombor bertuah. Apa pun seperti biasa, minta tetap minta, Melaui ucapan ketua cawangan beliau meminta sedikit sumbangan untuk membiayai kos membina pejabat persatuan, dari susulan permintaan tersebut didalam ucapan balas Yb Dato" berjanji akan meneliti terlebih dahulu akan keperluan permohonan tersebut....

tok ayah su-ucap tahniah kepada penerima pingat dan juga ucap syabas kepada TRW juara FA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan