arkib

Selasa, 18 November 2008

Dari meja analisis

Dipetik dari blog ms0 http://www.msomelayu.blogspot.com/

Soalan Dr Mariah telah dijawab oleh Timbalan Menteri Dalam Negeri, Chor Chee Heong. Antara lain menurut timbalan menteri itu pihak kerajaan sudah pun ada peraturan dan akta-akta tertentu bagi mengelakkan persoalan yang dibangkitkan oleh Mariah itu.Solan itu saya mengira persoalan penting di sekitar wanita dan perlu diberikan tumpuan serius. Ia sangat penting dan sangat menarik untuk dibahaskan. Apa lagi sebelum Mariah meminta menteri menjawab beliau telah menghebahkan mengenai kehadiran sekumpulan Muslimat Pas ke Parlimen bagi memerhati sidang Dewan.Saya kira isu itu akan menjadi hangat dan Mariah dan juga dua ahli Parlimen Pas lain akan mengambil bahagian membangkitkan isu itu dengan penuh bermakna dan sekaligus mempamerkan kehebatan mereka sebagai ahli Parlimen. Setidak-tidaknya perbahasan mereka dalam isu itu memberi semangat kepada pemerhati Muslimat itu.Malangnya selepas mengemukakan satu solan tambahan yang mudah dipatahkan oleh timbalan menteri ia, persoalan mengenai isu itu pun berakhir. Selepas itu tidak ada soalan tambahan atau pencelahan daripada mana-mana wakil rakyat perempuan baik dari Pas, PKR atau DAP ntentangnya. Mungkin DAP tidak menyambung isu itu kerana bagi mereka pengeksploitasian itu tidak menjadi masalah bagi mereka.Inilah yang saya sebutkan sebelum ini kalau ahli Parlimen tidak ada ilmu, kurang membuat homework dan tidak pandai mengambil kesempatan peluang yang terbuka akan berlalu begitu saja. Sebenarnya soalan yang dikemukakan oleh Mariah itu merupakan bola tanggung untuk dismash oleh wakil rakyat wanita.
Kerajaan boleh dikritik dan dihentam dengan isu berkenaan. Sudah lama kaum wanita yang dieksplotasikan untuk kepentingan golongan peniaga menerusi iklan baik di tv, surat khabar atau bilboard.Dr Mahariah sendiri jadi mati kuku dan tidak melanjutkan persoalan menerusi soalan tambahannya. Sepatutnya semasa mengemukakan soalan tambahan beliau siap dengan angka dan bukti menunjukkan bagaimana iklan memangsakan wanita. Kesan ataupun implikasi kepada pengeksploitasian itu. Tetapi sayang tidak ada. Jadi isu itu dibangkitkan bagaikan melepaskan batuk di tangga saja.Inilah yang saya perhatikan berbeza dengan penampilan Foong Po Kuan (DAP Batu Gajah) dan kawannya Chong Eng (Bukit Mertajam). Mereka sering kali berjaya meriuhkan Dewan dengan telatah dan lagak mereka. Mereka benar-benar menjadikan pihak kerajaan jadi pusing dan pening kepala. Ada-ada saja perkara yang mereka bangkitkan menyebabkan speaker terpaksa mententeramkan mereka.
Saya bukan mahu melihat Mariah atau mana-mana wakil rakyat perempuan Pas seperti Po Kuan menjerit-jerit, melolong-lolong macam disampuk polong. Itu tidak bagus. Tetapi apa yang saya mahu lihat ialah komtimen mereka kepada tugas dan tanggunjawab mereka. Mahu melihat bagaimana idea mereka dan kesungguhan memperjuangkan sesuatu isu mengenai wanita. Biarlah nampak serius.

Poksu-Ada seorang adikberadik kembar (lain jantina dengan poksu) juga bernama Mariah,beliau terlalu bersifat pengasih,walaupun kehidupannya sendiri tidaklah semewah mana , juga mempunyai bilangan tangunggan anak yang ramai namun sempat juga membela seorang anak angkat yang asal usulnya ditinggalkan olih seorang ayah dan ibu yang tidak bertanggungjawab, atas dasar kesian dan simpati akan nasib kanak kanak (perempuan) ini maka diambilnya untuk dijadikan anak angkat, itulah sebabnya poksu berani mengatakan beliau seorang yang bersifat pengasih lagi penyayang kepada golongan orang yang tidak bernasib baik.Alhamdulillah!

Apa pun poksu bukanlah nak memanjangkan kesah ini,cuma poksu nak kaitkan dengan sifat dan naluri seorang wanita yang adakalanya tidak ambil kesah akan perihal wanita yang lain,ini berlaku dikampung poksu,seorang janda kurang upaya terpaksa hidup dirumah peninggalan pusaka yang sudah agak daif,disebabkan tiada sesiapa yang peka akan nasibnya maka jadi melaratlah hudupnya,sekali sekala menumpang tidur dirumah jiran termasuk dirumah adikkembar poksu tadi.

Pernah dalam satu majlis mesyuarat diperingkat cawangan poksu bawa kesah beliau ini untuk pengtahuan muslimat tapi setakat ini tiada apa apa perkembangan yang baik untuk membolihkan nasib sijanda ini berubah atau terbela.Olih itu poksu amat berharap, disamping kita mengejar keindahan bintang dilangit janganlah pula kita terlepas pandang akan rumput dibumi...!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan