arkib

Ahad, 16 November 2008

Tempat jatuh lagi dikenang! inikan pula....



( gambar hiasan )


Dipetik dari blog SMO dalam http://www.msomelayu.blogspot.com/
Perlantikan Nik Aziz itu merupakan Menteri Besar Kelantan yang ke-7 dan yang pertama dari kalangan agamawan atau berpendidikan agama yang mampan. Menteri Besar Kelantan pertama ialah Tengku Hamzah Zainal Abidin, (1947- 1953) kedua, Nik Ahmad Kamil, (1953- 1958), kedua mereka merupakan Menteri Besar sebelum Merdeka dan dari Perikatan.

Menteri Besar ketiga ialah Ishak Lotfi Omar (1959 – 1964), keempat, Mohd Asri Muda (1964 – 1974), kelima, Muhammad Nasir (1974 – 1978), manakala keenam Muhammad Yaacob (1978 – 1990). Keenam-enam MB ini berlatar belakangkan sekular dan tidak bergelar ustaz.Jika dibandingkan dari segi jangkamasa (tempoh) ternyata Nik Abdul Aziz mengatasi ke semua bekas MB itu. Keenam MB tersebut berkhidmat tidak sampai tiga penggal atau mencecah lebih sepuluh tahun. Mungkin rekod yang dimiliki Nik Abdul Aziz kini sukar untuk dipecahkan oleh sesiapa saja menjadi MB Kelantan selepas ini.Perkhidmatan Nik Abdul Aziz kini sudah memasuki tahun ke 19 dan jika beliau berhajat untuk meneruskan perkhidmatannya sehingga pilihan raya akan datang beliau mungkin akan menyamai rekod perkhidmatan Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri selama 22 tahun.Sekiranya beliau akan mengundur diri menjelang pilihan raya ke -13 yang dijangka pada 2011 atau 2012 bermakna beliau akan menjadi MB selama lebih tiga dekad dan akan menjadi MB kedua yang lama berkhidmat selepas Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang kini sudah berkhidmat selama 27 tahun.Dalam pada itu kemunculan Nik Abdul Aziz menjadi MB ia juga secara tidak langsung memartabatkan golongan agamawan dan ulama. Kapasiti beliau sebagai ustaz yang kemudian dinobatkan dengan panggilan “tok guru” menjawat jawatan itu secara tidak langsung menaikan martabat dan darjat golongan agama di mata masyarakat.Apa lagi kejayaan dan keberkesanan kepimpinan dan pentadbirannya membuktikan bahawa golongan agama – berpendidikan Islam, berbudaya jubah dan serban juga mampu mentadbir dengan baik. Sesungguhnya golongan agamawan tumpang merasa bangga atas kejayaan dicapai Nik Abdul Aziz.Justeru kedudukan ataupun pandangan seorang kepada golongan ulama sebelum ini sudah berubah. Dengan kejayaan dan sejarah dicatat Nik Abdul Aziz, ulama sudah dilihat sebagai golongan yang mampu untuk menjadi pemimpin ataupun duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan golongan sekular dan profesional duniawi yang memonopoli jawatan dalam politik.Tanpa disedari kedudukan dan kejayaan Nik Abdul Aziz juga telah menyuntik semangat kepada golongan Islam tradisional untuk menjadi lebih yakinkan diri sendiri dan bersaing sama dengan golongan sekular yang sering mengakui mereka lebih layak dan pakar mentadbir.Dalam konteks ini kejayaan Nik Abdul Aziz itu bolehlah dianggap MB itu adalah tokoh pencerahan semula era ulama dan Islam yang sekaligus merungkaikan ikatan rasa rendah diri dan inferiority compleex dari kalangan lulusan agama.Rahsia kejayaan dan keutuhan pengaruh.

Poksu-Nak bawa cerita dalam satu majlis forum,seorang ahli panel bertanya, bolih sesiapa yang dapat menganalisa atau beri jawapan apa sebab musabab yang menyebabkan Parti Pas dibawah pentadbiran kepimpinan MB TG Nik Abd Aziz bolih kekal bertahan memerintah negeri Kelantan selama sudah hampir 18 tahun lebih?

Lalu bangkit beberapa ahli forum memberi hujah secara rambang,ada yang mengatakan disebabkan dinegeri kelantan terdapat banyak pusat pusat pengajian agama,dan ada pula yang berpendapat kerana Kelantan tidak ada duit royalti minyak seperti negeri terengganu dimana rakyat kebanyakan terlalu bergantung harap dengan orang politik untuk mendapatkan wang ehsan (dari royalti minyak) tersebut,manakala ada juga yang mengatakan disebabkan rakyak kelantan bijak untuk berdikari dan tidak terlalu bergantung harap sangat dengan pemberian olih kerajaan.

Poksu anak darah campuran negeri kelantan dan terengganu sedikit sebanyak memahami sikap dan perangai orang kedua dua negeri kelantan dan terengganu ini (mungkin tidak secara menyeluruh) kerana keduanya bagi poksu bagaikan pepatah berkata "tempat jatuh lagi dikenag,inikan pula tempat bermanja......!
Pertamanya poksu rasa orang kelantan lebih matang dalam berpolitik manakala orang terengganu juga bijak memilih pemimpin mereka.Matang yang dimaksudkan disini ialah mereka tidak mudah menghukum sewenang wenangnya mana politik halal dan mana politik haram,mana daging halal dan sembelihan siapa pula yang haram? walaupun ini hanyalah mainan politik tapi impaknya kepada masyarakat bolih merenggangkan hubungan silaturrahim sehinggakan si anu dari politik A tidak bolih bernikah dengan si Ani dari politik B,ini bererti fahaman politik bukanlah penyebab utama melainkan yang berkecuali ialah dalam bab terpesong aqidah agama barulah tidak bolih berkompromi.

Ada pun apa yang diperhatikan negeri terengganu berlaku sebaliknya pula, hendak hadhir kenduri pun mestilah memilih rumah hijau ke rumah biru?akan tetapi kecerdikan mereka disini (terengganu) ialah mereka bolih menilai siapa pemimpin dan apa faedah yang akan mereka dapat? walau bagaimana pun ada juga segelintir daripadanya benar benar menghayati kemana arah atau hala tuju sesebuah parti politik itu hendak bawa pengikut atau penyokongnya ……!! (diulangi: tulisan ini bukan dituju kepada seluruh penduduk kedua dua negeri tersebut)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan