arkib

Selasa, 18 November 2008

Idea dari meja analisis

Dipetik dari Blog Sdr Roslan SMS http://n32.blogspot.com/

Pemandu teksi boleh jual minuman dan kad “prepaid” untuk menambahkan pendapatan. Itulah idea “bijak” Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Noh Omar. Bayangkan sambil kita dipandu dalam teksi, kita boleh “order” minuman untuk membasahi tekak. Bagaimana agaknya pemandu tadi mahu melayan kita dan dalam waktu yang sama memberi tumpuna kepada tugas utamanya sebagai pemandu? Dan dalam pada itu kalau anda menggunakan “handphone” “prepaid”, kiranya kredit kehabisan boleh beli dari pemandu tadi.Ideanya sahaja nampak kelakar apalagi sebagai sumber pendapatan tambahan buat pemandu teksi.Kita bukan naik pesawat Airasia untuk membeli minuman dan barangan lain, yang kita naik adalah teksi, maaf tetapi saya merasakan idea menteri ini sangat dangkal dan tidak masuk akal.Jika pendapatan pemandu teksi masalahnya, maka terbitlah dengan cadangan dan langkah-langkah yang lebih praktikal dan berkaitan dengan aktiviti pekerjaan pemandu teksi bukannya menambah sesuatu yang tiada kaitan dengan bidang tugasnya. Takkanlah ini sahaja idea yang mampu terfikir oleh Noh? Saya yakin jika diminta pandangan dari kawan-kawan kita yang memandu teksi, pasti idea mereka lebih geliga dari idea menteri ini.

Poksu-Kata nujum pak belalang "ini mudah saja...!
sebelum itu poksu nak cerita sikitlah,sebenarnya poksu pernah cari pengalaman bekerja sambilan sebagai pemandu teksi,pada suatu hari seorang bangsa eropah menaiki teksi poksu lalu dia bertanya "second job?" lalu poksu jawab rengkas "yes",kemudian ditanya lagi "why? not enough?' yes jawab poksu,"iasee.i don't belive it.malaysian is very bad income".Lalu poksu bertanya "can show me where you going sir?"kemudian ditunjukkan satu bisness kad tempat yang hendak ditujunya.

Berdasarkan pengalaman ini,poksu nak mencadangkan supaya mana mana syarikat yang hendak mengiklankan perniagaannya bolih membekalkan kad perniagaan mereka kepada pemandu teksi dan jumlah komisen bulanan bolih dirunding diantara kedua dua pehak,setiap pelangan yang bawa kupon atau bisness cad akan diberi pula diskaun dari syarikat perniagaan berkenaan, ini bererti 3 dalam satu,pengusaha/syarikat perniagaan,pemandu teksi dan juga pelanggan dapat menafaat daripadanya....macamana okey tak idea ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan