arkib

Jumaat, 26 Julai 2013

Kuala Besut telan umpan....

Salam hormat!
Teringat kata kata Yb Dato" Seri Tuan guru Hj Hadi dipentas ceramah dikuala Besut "bukan tak bolih nak makan umpan tetapi kena jadi ikan cerdik yang tidak turut telan mata kail sekali" katanya,tetapi yang jelas baik punya umpan yang diguna pakai kepada pengundi didalam PRK DUN Kuala Besut sehinggakan bukan sahaja dikutis umpan malah ditelan bersesekali dengan mata kail,itulah masallahnya, natijahnya Pas terpaksa terima hakikat kekalahan calonnya didalam Pilihan Rara Kecil tersebut.

Apa agaknya umpan yang dikatakan "baik punya" itu? diumpan dengan perkara agama,orang disini lebih alim dan lebih tahu,nak bagi rumah sarang burung merpati? nak bagi projek saliran air masuk sawah? nak jadikan KB pintu gerbang pelancungan bertaraf antarabangsa? nak bagi pendapatan nelayan meningkat  tinggi? bertuah betullah penduduk Kuala Besut jika semua itu benar? tetapi setahu saya kebanyakkan penduduk disini lebih suka berbelanja diNegeri jiran iaitu diTok Bali atau  dibandar bandar besar lain dinegeri kelantan, kenapa yek? jawapannya harga ayam daging hanya cuma rm6.65 sahaja sekilo,sedangkan heboh ditempat lain harga sudah melambung keparas rm7.00 lebih hingga ke rm9.00/kilo,belum cerita lagi pasal harga ikan basah yang murah dan segar mega disekitar pasar Tok Bali, tetapi apakan daya demi wang BRIM rm500.00 penduduk Kuala Besut tidak nampak bulan melainkan dacing sahaja,Dapatkah wang BRIM rm500.00 bolih dibelanjakan untuk tempoh setahun ? jika harga barang juga turut melambung lambung naik tak kira masa tanpa henti? apatah lagi tatkala dimusim perayaan sebegini,dapatkah?

Apa pun nasi telah menjadi bubur,keputusan telah diketahui,Parti uBN menang lagi....miskipun ada yang kata ramai dari pengundi yang tinggal diluar kawasan tidak dapat balik mengundi,dek kerana sudah dekat dengan hari raya Puasa tambahan pula hari bekerja,jadi kesukaran pada mereka mahu pulang berulang kali,balik PRU!3 itu dulu pun belum habis hilang penat lagi, jika tidak....jika tidak apa? jika tidak Prk KB kali ini milik Pas....betul ke?
Aku juga pernah tinggal dirumah flat macam sarang burung merpati,sewa 2 ratus ringgit tetapi gomeng hanya beri elaun rumah cuma rm 80 ringgit,jadi selebihnya kena topup dengan duit poket sendiri,belum cukup bulan sudah pokai menanggis tak berlagu.....Gomeng ni pun satu hal jugak,tengok sahajalah pada bonus yang hendak diberi kepada penjawat awam itu berapa? cuma sekadar rm 500.00 sahaja,sedangkan kepada para peneroka Felda yang mana aku difahamkan mereka akan diberi rm 1.800.00 yakni sebelum pada tiba hari raya nanti,jadi berapa kali ganda banyak tu jika mahu dibandingkan....Wajarkah begitu? apakah penjawat awam tidak produktif untuk menghasilkan duit? berbanding kerja sebagai peneroka yang sering kait buah untuk buat duit?

Saya faham apa lagi yang membelenggu fikiran orang Kuala Besut,salah satunya ialah untuk mendapatkan sokongan sain atau bagi mendapatkan tanda tangan dari JKKK mahu pun kepada Wakil Rakyat sendiri, hendak minta rumah skim mesra rakyat dari kerajaan persekutuan mesti kena mendapatkan sokongan wakil rakyat BN,jika tanda tangan wakil rakyat Pas kelak akan dirijek tak laku,begitu juga dengan hal persekolahan anak anak,lainlah seandainya kerajaan persekutuan itu PR yang perintah.Pendek kata sememangnya bagi rakyat biasa mereka akan menjadi mangsa keadaan malah tak kurang juga dari menerima pelbagai ugutan.Maka kerana itulah agak sukar bagi pegundi Kuala Besut untuk beralih kepada parti Pas.
Apa hal pulak dengan rakyat Kelantan?demikianlah untuk renungan....

Tok ayah su-Tahniah....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan