arkib

Selasa, 16 Julai 2013

Mee celup vs dakwat celup

Salam hormat!
Susulan daripada sambungan siri penceritaan yang lepas yang bertajuk Hulu T"Ganu vs Hulu Besut dengan ini saya ingin meneruskan sedikit lagi akan sambungannya tetapi dengan tajuk Mee celup vs dakwat celup.

Kedua duanya berkisar bab celup mencelup,satu sejenis makanan dan satu lagi tentang dalwat,tetapi yang menarik disini kerana keduanya bolih dimakan atau dihirup.Aikk...pelik bunyinya,macamana pulak dakwat bolih dimakan? menurut dari fahaman yang telah disampaikan olih seorang menteri yang jaga Parlimen katanya dakwat itu tidak mengandungi sebarang bahan yang bolih membahayakan kesihatan,ooo...begitu rupanya,jadi harap harap janganlah ada pulak sesiapa yang mengantikannya seumpama bahan perasa penyedap makanan seperti kicap atau pun budu.

Sebelum itu saya ingin mempromosikan masakan berasaskan mee yang menjadi kegemaran saya semasa diusia kanak kanak dahulu,terdapat seorang peniaga melayu dikampung saya yang mampu menyara kehidupan keluarga besarnya yang seramai 10 orang anak (kalau tidak salah saya) yang terkenal dengan panggilan Che Amat dengan hanya membuka warung kopi serta menjual masakan mee kuah/goreng sahaja. Tetapi selera orang kelate sudah melekat dengan air tangannya sehinggakan kalau ada yang demam demam sikit jika makan mee masakannya itu bolih dikatakan akan jadi sembuh dari demam,wah...powernya mee itu ya...Selepas makan pasti badan akan berpeluh peluh balik jadi segar mega semula.Nak tahu apa rahsianya? saya tahu... nanti saya ceritakan pada sambungan akan datang.....

Terkini- Betulkah saya tahu dan macamana pulak bolih saya tahu cara memasaknya? jawapannya ialah salah seorang dari anak kepada Che Amat ini telah berkahwin dengan anak saudara sayalah,jadi semasa saya berkunjung kerumahnya diNilai N.S sempat juga dia memasak dan saya berguru dengannya, tambahan pula semasa dikampung dulu saya juga sering tengok dia turut sama membantu ayahnya memasak, apatah lagi dapur tempat memasak diletakkan disatu sudut penjuru dihadapan kedai secara terbuka maka senanglah sesiapa juga melihat bagaimana cara dia menyediakan masakan itu.Mee kuah itu bagi sebutan orang kelantan manakala jika disebelah luar kelantan kebiasaannya dipanggil mee rebus, walaupun nampak sama tetapi rasanya tetap tidak serupa.

Punyalah nakal saya pada ketika itu apabila teringin hendak makan mee Che Amat ini terlebih dahulu saya mengambil beberap biji telur ayam kampung nenek kemudian dibawa tukar dengan sepinggan mee,sekiranya habis telur disakok saya buat pura pura demam kemudian minta tolong nenek belikan,punyalah kasih nenek pada cucunya ini (akulah) maka pergilah dia terkedek kedek kekedai Che Amat dan dibelikan mee itu untuk saya, kesiaan nenek...wahai nenek tolong maafkan akan kesilapan daku itu.....

Diantara keganjilan Che Amat ini adalah dia tidak pernah pakai seluar,oooppp....bukan juga berbogel,dia hanya mengenakan kain sarung, tidak kira masa dan dimana jua dia pergi hatta kebandar sekali pun kain sarung dan TShirt pagoda lah pakaian harian dia.Selain dari kesedapan masakan dia juga seorang yang kelihatan sangat 'cool' dan tidak loket dengan senyuman,mungkin itulah salah satu daya penarik membuatkan orang kampung mengunjungi kekedainya.Ehh...cerita dah banyak tetapi apa bahan bahannya pulak? Tatkala itu manalah ada telur bersarang sarang dalam pasaran seperti sekarang,jadi salah satu bahanya ialah telur ayam kampunglah,sayur sawi pun dulu dulu jarang jarang ada maka diganti dengan sayur kangkung segar manis manis sikit rasanya,lagi yang paling bestnya ialah air stok rebusan tulang Gear Box atau orang kampung panggil kateh lembu.Ayam daging (orang kampung panggil ayam pejabat) pun dulu dulu tidak ada dijual berleluasa seperti sekarang,Jadi yang hebatnya daging lembu banyak pula dalam pasaran,olih itu untuk sepinggang mee dibubuhlah beberapa hirisan potongan kiub daginggg.Sesiapa yang hendak kena order dulu baru dia masak dan bukan dijual yang telah siap dimasak,maknanya dimakan secara panas panas berasap.... serbuk lada hitam dibubuh semasa diatas darat (semasa hendak makan) jika mahu bolih ditambah dengan cili sos,telur kampung tadi dibubuh semasa mee hampir masak jadilah telur separuh masak,kalau nak lebih special lagi suruh dia bubuh sekali tulang kateh lembu setongkol tetapi kena charge harga mahallah sikit, puyoo...baru bercerita begini pun dah rasa sedapp melilih ayaq liuq,Kalau dapat makan lagilah terangkat. Ehh...ehhh...terus langkau, macamana pulak cara nak memasaknya? haa...tang ni kena KIV dulu, kena tangguh dulu, manalah tahu kemudian hari nanti akan keluar siri buku masakan dari saya selepas itu bolihlah tuan puan belikan, dapatlah saya topup sikit sikit duit poket,baru fair,okey.

Sebelum itu terigin saya nak cerita sikit lagi,dek kerana tersohornya mee Che Amat ini maka adalah timbul pula persaingan,kira kira 3 kilometer dari kampung ini muncullah pula satu jenama Mee Kampung Pek,saya sempat juga pergi mencubanya, akan tetapi lidah saya sudah terbiasa dengan Che Amat Mee jadi selesa saya tetap setia dengan Mee Che Amat.Akan tetapi nasib perniagaan Mee Kampung Pek ini agak baik sehinggakan sampai kini muncul rangkaian kedai ala francais besar besaran sampai bolih dikatakan hampir seluruh kelantan mesti ada dimana mana kedai berjenama Mee Kampung Pek, manakala nasib Mee Che Amat berbeza, bolih dikatakan terus pupus kerana anak anak beliau yang ramai itu tidak berminat mewarisinya malah sanggup keluar makan gaji/merantau keluar diluar Kelantan,sayang seribu kali sayang. Baru sebulan lepas saya mendapat berita Che Amat telah pun pergi pulang kerahmatullah, alfatihah....hilang sudah satu khazanah berharga. Mudah mudahan ada dari kalangan anak anaknya akan kembalikan kesinambungan masakakn mee Che Amat Kemuning itu semula. Insaallah.

Apa pula mee celup? saya kurang arif dengan cara perbuatan mee jenama ini walaupun mee celup ini sudah mula berkembang diera setahun dua kebelakangan khususnya dinegeri kelantan juga,namun begitu saya mahu flastback sikit lagi disuatu ketika dahulu saya pernah merantau kePekan Pahang,disinilah pertama kali saya kenal dengan Mee Kari, rasanya cukup menyelerakan juga,tambahan pula ada udang galah besar besar, ada fish ball,karinya yang pior pekat likat,kedai taukenya cina tetapi tukang masaknya orang melayu islam.Ada pilihan nak makan dengan sudu ataupun guna chopstick, alahai...orang melayu manalah reti nak guna menatang tu, pakai kepik kepik dengan 2 jari batang kayu tetapi lama lama dah biasa bolihlah pulak. keh... keh... keh....dulu dulu peniaga kedai makan melayu tidak ada disini, jadi tumpuannya ialah dikedai kopi yang pengusahanya orang cina Alhamdulillah sekarang ini sudah ada bersepah sepah.Sama juga diKL ,masakan mee mamak diragui keHALALan sehinggakan ada yang mempertikaikan adakah siMamak ini benar benar seorang muslim.

bersambung lagi....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan