arkib

Selasa, 24 September 2013

Profesional tak masuk syurga?

Salam hormat !
Sisispan akhbar
Buat julung julung kalinya Veteren RSD Kota Bharu (kelantan) menjemput Veteren RSD Terengganu kemajlis jamuan,cumanya saya tidaklah pasti apa tujuan jamuan itu diadakan,sebabnya tarikh hari raya bulan syawal pun dah terlepas lama, terlonjak hati saya betapa teringinnya hendak pergi apabila Ym Tengku Sulaiman yakni orang kuat VRSD Tganu mempelawa saya untuk pergi sama kesana.Niat hendak pergi itu memang ada,bukan nak mentekedarah sangat tetapi hanya sekadar hendak melihat muka kawan kawan lama disekitar kota Bharu ( kelantan) sana, maklumlah saya juga pernah berkhidmat selama 3 tahun diKem Semboyan Lapangan Terbang Pengkalan Chepa,jadi sudah tentu semangat setiakawan dulu dulu itu masih tersemat disanubari.Saya ingin melihat kembali bagaimana rupa bekas RSM Che Wan Sudin,saya mahu melihat rupa nChe Roslan,saya mahu melihat bagaimana rupa Mat Gedut,Mat karat, Mail slow,rupa Syed wangi dan ramai lagi cumanya dapat disebut sekadar beberapa nama sahaja, maklum lah sudah lebih 30 tahun tak ketemui,sudah tentu rupa paras masing masing sudah berubah, harap perangai pun berubah dari baik menjadi lebih baik,dan mungkin juga ada diantaranya telah yang pergi posting kealam baqa" buat selama lamanya, itulah sebabnya teringin sangat saya ketahui, tetapi malangnya hasrat saya itu tidak kesampaian diatas sebab sebab yang tidak dapat dielakkan,namun jika ditakdirkan panjang umur insaallah ditahun hadapan atau ditahun tahun mendatang kita akan dapat diketemukan juga,jika tidak pun tunggu saja daku dipintu syurga......bersambung.... 
Terkini - Telah beberapa hari saya tidak mengemas kini sambungan artikel ini,sebab utamanya adalah kerana saya agak terkejut setelah mengtahui kematian Mantan Menteri  Besar Kedah (2008-2013) pada 26 Sept hari khamis yang lalu,jadi rasanya biarlah saya ambil sikap bergabung dahulu beberapa hari kemudian barulah pada hari ini mahu memulakan semula menulis,namun sebelum itu terlebih dahulu saya juga ingin  mengucapkan salam takziah kepada seluruh ahli keluarga beliau dengan iringan sedaqah bacaan umul kitab AlFatihah...
sisipan akhbar
Biar pun saya tidak mengenali Allahyarham secara dekat dan begitu juga sebaliknya namun pernah bertentang mata berjumpa secara life tatkala didalam satu majlis Muktamar Pas peringkat Kawasan Hulu Terengganu, pada waktu itu Allahyarham selaku Perasmi Majlis dan sedang dalam menyandang jawatan Menteri Besar Kedah.Olih kerana sikap 'loqlak" saya maka tidaklah saya ambil serius tentang apa yang diucapkan olih allahyarham,memang sudah menjadi kelaziman saya yakni lebih berminat menumpukan  perhatian kepada ucapan dari pimpinan tempatan.Walaupun begitu tidaklah bermakna saya tidak ambil cakna berkenaan dengan perkembangan semasa akan hal ehwal kerajaan negeri Kedah apatah lagi ianya dibawah pimpinan dari Parti Pas.

Apa yang menarik pada pandangan saya ialah tentang penonjolan imej atau perwatakan Allahyarham YB Dato" Seri DiRaja Tan Sri Ustaz Azizan ini adalah dari segi cara berpakaian.Miski pun bertaitle ustaz namun tidaklah pernah kelihatan beliau mengenakan Jubah atau berkopiah atau berserban ala Tok Arab sebagai mana sebahagian dari ustaz yang bergelar ulama" yang lain.Caranya agak bersederhana sehinggakan adakalanya kelihatan seperti ekedemiksion atau seorang profesional.Jadi benarlah kata pepatah "jangan dinilai sesebuah buku itu berdasarkan pada rupa kulitnya", tetapi dunia hari ini kalau pakeging (pembungkusan) yang menarik maka hak itulah yang banyak menjadi pilihan penguna,contohnya bahan makanan rengan,bungkusan cantik tetapi isinya tidak berzat malah ada yang bolih membahayakan pada kesihatan jika diguna makan secara melampau.

Lalu Teringat juga disemasa tarikh kematian Allahyarham Dato" Fadhil Noor, diwaktu itu Ybg Tun Dr Mahadhir turut dimasa yang sama mengistharkan mahu meletakkan jawatan selaku Perdana Menteri,jadi ramailah yang dari kalangan ahli ahli Pas turut terikut ikut rentak banyak membicarakan tentang hasrat Tun Dr Mahadhir itu sedangkan peristiwa kematian President Pas telah menjadi berita sampingan sahaja,akhirnya ada seorang ahli veteren Pas telah membuat teguran terhadap sikap ahli pas yang mengkesampingkan soal kematian President mereka.Isunya betapa pandainya Dr Mahdhir mengambil kesempatan untuk mengalihkan perhatian rakyat nooo.....

Apabila sudah terlanjur membincangkan tentang Ulama" dan Profesional ini maka tidak bolih tidak kita juga mesti membicarakan soal pokok atau pun dasar perjuangan. Ayatnya tetap sama dari dulu hingga sekarang sampai selamanya iaini kalau dasar islam itu maka wajib dirujuk dari AlQur"an, alsunnah dan ijmak ulama" serta qias. Ini berlainan dan berbeza sekali dengan dasar keBANGSAan yang mana sumber rujukannya dari hasil pemikiran para profesional,contohnya undang uindang Pokai...opp silap...ejaannya POCA yakni satu akta yang baru diperkenalkan sebagai ganti kepada undang undang ISA. Jikalau akta ISA dikatakan zalim kerana disalah gunakan kepada pesalah politik sedangkan ianya satu undang undang  pencegahan jenayah dizaman dharurat dahulu dan tidak releven lagi didalam kedaan negara yang sudah diistiharkan aman kini.Jadi harap harap akta POCA tidak jadi polimik dimana dianggap tetap sama zalim walaupun tidak serupa dengan ISA.

tok ayah su-percaya syurga milik Allah s.w.t...hanya taqwa jadi bekalan kesana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan