arkib

Selasa, 10 Julai 2012

Inilah baru betul imam Mahadi

salam hormat!
Kesah benar ini berlaku kira kira lebih 45 tahun dahulu,tarikh tepatnya aku sudah lupa tetapi yang masih aku ingat ialah kata kata Pok Su Mamat yang ditujukan kepada aku bersama arwah nenek hadir bersembahyang subuh disurau Pok Teh Kob Kemuning ,katanya 'ooo...inilah baru imam Mahadi,kecik kecik sudoh rajin datang sembahyang subuh disurau",arwah nenek aku yang mendengarnya turut tersenyum tanpa berkata apa apa dan aku sendiri ketika itu belum mengerti apa apa,lalu didalam perjalanan pulang dari surau itu aku terus bertanya kepada nenek. "siapakah imam Mahadi itu nek?"dijawab nenek "imam Mahadi ialah seorang utusan Allah pada akhir zaman bagi menyelamatkan manusia dari kezaliman sebelum tibanya dajjal bermata satu,selepas itu turun pula jut makjut, kemudian malaikat peniup sengkakala dan diakhir sekali akan turun nabi isa aLMaseh kemudian barulah khiamat akan berlaku,tempoh masanya tidaklah diketahui,hanya Allah sahaja yang tahu" nenek memberi jawapan bersambung sambung bla.... bla.... bla...., "ooo... begitu" kataku sebagai tanda aku faham akan jawapan dari nenek itu walaupuin ada sebahagian yang disampaikan aku sudah lupa.Kapada pembaca kenapa tak mahu tanya siapa pula Pok Su Mamat dalam watak cerita benarku ini? untuk makluman, beliau adalah ayah kepada Che"Gu Ismail bekas Adun BN Kemuning.Jadi yang memberi gelaran imam Mahadi kepadaku itu adalah beliau (pok su Mamat) bukan sengaja aku mereka reka cerita buat pandai pandai sendiri meletak nama,alhamdulillah berkat kata katanya itu kini aku juga bolih menjadi imam tetapi imam sembahyang bersama dengan anok beranak sendiri sahajalah.....keh...keh...keh....

Selain daripada itu terdapat satu lagi kesah benar yang aku alami.Pada suatu hari aku hadir keMesyuarat Agong PIBG disalah sebuah sekolah tempat anakku belajar.Para ibubapa terlebih dahulu akan mendengar ucapan dari Perasmi,lalu berucaplah perasmi tersebut menceritakan  akan segala kesah jerit pekit kesusahan beliau yang lalu ketika turut sama belajar disekolah ini,katanya "sekolah ini pada ketika itu hanyalah mempunyai satu bangunan teres tidak bertingkat tingkat seperti hari ini,jika tiba musim banjir pula sekolah akan turut ditengelami air...bla... bla... bla...."sehinggalah kesuatu peringkat ucapannya ada menyebut "saya juga seorang Rosol....dot...dot....dot...' Terkojut aku,ingatkan saya tersalah dengar tetapi apabila orang disebelah saya berbisik "betullah dia Rosol tetapi Rosol tak ada wahyu sebab nama sebenar dia ialah Rosol", kehh... keh... .keh.... sempat lagi buat lawak yeah.

akan bersambung lagi dengan kesah benar yang lain....tungguu.....

Terkini:
Saya masih ingat kira kira 45 tahun dahulu juga disinilah (Rujuk rajah: tempat bertanda x) Che Pa laknaktullah telah menebang dan menarik keluar dengan rakusnya beberapa pokok balak yang masih berbaki disekeliling kawasan rumah nenek tanpa sebarang mohon kebenaran sepatah katapu daripada nenek ,orang lain tidak dapat merasai keperitan nenek tetapi aku
yang tinggal bersama nenek  ketika itu walaupun masih kecil tetapi tetap terasa sayunya dan bersimpati akan nasib nenek.
Kepada anak anak Che"Gu Pa yang saya rasa ada yang tidak mengtahui apa apa diharapkan anda bertanyalah kepada ayah kamu itu sementara beliau masih ada kerana baru beberapa bulan yang lalu saya difahamkan ayah kamu masih ada,seandainya jika kamu mahukan harta tapak rumah yang kamu duduki hari ini bersih dari sebarang hukum yang haram kerana aku akan ulangi kenyataan bahawa tanah itu (tapak rumah) nenek aku itu tidak dijual kepada ayah kamu tetapi tanah getah disebelahnya aku tidak mahu pertikaikan,ingatt...itu pun jika kamu masih mengaku sebagai orang islam !

tok ayah su-tempat jatuh lagi dikenang,inikan pula tempat tertumpahnya kasih....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan