arkib

Khamis, 5 Julai 2012

Wacana 9/10 punca rezeki ( tugas pedagang)

Salam hormat!
Petang semalam maksu telah hadir menziarahi jenazah seorang anggota polis yang telah meninggal dunia,asal usulnya anggota itu berasal dari kampung ini namun setelah berpuluh tahun dia tidak balik kekampung kerana sudah ketiadaan lagi kedua orang tuanya, yang tinggal hanyalah kakak kepada arwah tersebut, jadi jenazah tersebut dibawa balik kerumah kakaknya untuk disempurna dan dikebumikan.Jiran punya pasal maksu mengagahkah kaki untuk melawat bagi meraikan semangat kejiranan bersama sama dengan orang kampung, walaupun begitu saya tidak dapat  menziarahinya olih kerana tidak mendapat arahan dari maksu, maklumlah saya ni takut kebini sikit....kalau tak disuruh takut nanti kena maroh pulok...keh...keh...keh....demokrasi terpimpinlah katakan.


Sebenarnya saya ni rasa terkilan sikit,sebab apa saya kata begitu? sebelum ini ketika saya sibuk dengan urusan menolong maksu berniaga dikedai didapati dimasa yang sama begitu sibuk pula talipon saya berdering  masuk sms dan sebagainya untuk memaklum jika berlaku sebarang kes kematian,sedangkan diwaktu ini saya kurang sibuk sikit (kerana kedai maksu ditutup sementara disebabkan pembinaan longkang dihadapan kedai) persoalannya kenapa tidak ada pulak talipon menyampaikan sebarang mesej, sekali fikir seolah olah seperti dugaan yang sengaja mahu menganggu kesibukan saya berniaga sahaja.Sifat tidak konsisten pehak pimpinan yang sering memaklumkan sebarang berita kematian itu sebelum ini telah menjadi tanda tanya? sekejap ada sekejap tiada....itulah yang menghairankan,akan bersambung keagenda topik selepas ini...tungguu.....

Sambungan: 
Bila berbicara soal kecaknaan pimpinan ini jadi saya ingin menambah sedikit lagi apabila pernah pada suatu ketika seorang ahli korum mesyuarat telah berbincang hal bagaimana cara untuk memberi penambah baikkan lalu terdapat salah seorang telah sanggup menawarkan diri untuk mengadakan kertas kerja cadangan bagi direalisasikan olih cawangan namun setelah sekian lama kertas kerja tersebut dimajukan malangnya tidak ada apa apa respon dari pehak pimpinan lalu dia meluahkan perasaan didalam mesyuarat selepas itu dengan katanya "saya telah mengalami kejutan budaya kerja,kalau dulu semasa berada didalam satu organisasi lain setiap apa apa sahaja yang dia kemukakan pasti akan dilayan dan diberi perhatian olih pehak atasan,kerana pehak atasan menganggap setiap orang dibawah organisasinya adalah merupakan satu eset ataupun "modal insan" kepada perkhidmatan tetapi apabila saya balik berada disini nampaknya berlainan sekali cara kerjanya,nampak sangat ketidak caknaan pimpinan sehinggakan tidak memberi apa apa respon terhadap kertas kerjanya,putih tak kata,hitam pun tak kata,buruk pun tak kata apatah lagi kata baik sudah tentu jauh sekali....keluh ahli korum mesyuarat tersebut didalam mesyuarat secara berdepan dihadapan ketua organisasi barunya.

Pengalaman saya kedua apabila berada didalam satu mesyuarat cawangan PBTM,kami berbincang untuk mengatasi masalah anak anak muda melayu yang membeli minum minuman keras disalah sebuah kedai 24 jam,salah seorang dari ajk telah mengadakan satu cadangan supaya mengkuat kuasakan peraturan agar pehak pengusaha kedai yang menjual minuman keras itu tidak menjualnya kepada mereka yang mempunyai mykad berstatus islam,dan sebaiknya pehak PBT juga hendaklah tidak membenarkan menjual arak itu dikawasan yang majoriti penduduknya beragama islam, akan tetapi dikedai orang bukan islam pula hendaklah dihadkan berapa jumlah keperluan untuk mereka pada suatu suatu ketika,ini adalah kaedah untuk mencegah agar tidak sampai terjual kepada kepada pehak yang tidak sepatutunya. 

Soal sindiket jualan judi haram tanpa premis dan tanpa lesen juga dibincangkan tetapi malangnya terdapat suara sumbang katanya kita tidak bolih berbuat apa apa, jadi saya pun tak faham akan kata katanya itu ataupun memang hanya satu alasan saja untuk mahu mengelak diri sekaligus kelihatan mahu bersubahat untuk menghalalkan sama judi haram tersebut?entahlah....


Pengalaman saya yang ketiga-Sikap ketidak caknaan pimpinan masyarakat ini bolih memberi masalah kepada orang lain juga, contohnya masalah bermula apabila semasa  saya mahu mendaftarkan kelahiran anak,diwaktu ini pehak pendaftar kelahiran mahu dikepilkan sama kad khawin ataupun surat nikah ibubapa bayi itu.Apa yang terjadi pada saya ialah hanya mempunyai resit resit bayaran serta surat surat salinan nikah sahaja kerana apabila saya merujuk kepada iman khawin itu dulu katanya kad/surat nikah tersebut telah pun diserahkan kepada ketua kampung,apabila dirujuk kepada ketua kampung berkenaan katanya beliau telah pun meletakkan didalam satu bekas disurau kampung itu.Olih kerana saya bukan selalu berada dikampung kerana urusan tugas jadi saya minta sahaja pertolongan keluarga mertua tolong ambilkan,apa yang terjadi? kad dan juga surat nikah itu telah rosak kerana dimainkan olih budak budak nakal,subhanallah masaallah.Nasib baik saya mempunyai salinan jadi pergilah saya kepejabat agama untuk kesekian kalinya bagi melapurkan perihal tersebut,alhamdulillah bolih dapat diperbaharui semula, persoalannya bagaimanakah jika saya tiada mempunyai apa apa salinan sebagai bukti,sudah pasti menyukarkan kehidupan saya,jadi moralnya cerita cerita tadi adalah mengambarkan betapa pentingnya memilih seorang pemimpin yang suka memberi kecaknaan kepada anak anak buahnya... 

bersambung kesiri seterusnya....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan