arkib

Jumaat, 22 Mac 2013

Tak perlu takut pada tuhan?

Salam hormat!
Kata kawan saya "kadangkala kita telah diberi salah penjelasan,apa tidaknya... pada setiap kali kuliah agama kita sering kali dengar para pendakwah menakut nakutkan dengan azab dihari akhirat,seksa kubur dan sebagainya sedangkan tuhan tidak sezalim itu malah dia (tuhan) maha adil.Buktinya tuhan telah menghidupkan kita dengan memberi roh/nyawa dan jasad secara percuma disepanjang hayat dimasa ketika hidup didunia ini,tidakkah itu tandanya tuhan itu maha pemurah lagi penyayang? sebaliknya kita lebih ditakutkan dengan manusia....mengertak sana.. . . gempak sini....ugut itu dan ini, semuanya itu disebabkan apa? sebab kita lebih ditakutkan akan kekuasaan manusia berbanding dengan kebesaran tuhan,itulah silapnya' kata kawan saya itu.Tambahnya lagi ,sebaiknya kita tanamlah sifat "terliaur pada syurga" dengan tujuan untuk mengalakkan mereka lebih cinta dan sayang  pada agama.Pelbagai kaedah lain yang bolih diambil untuk melahirkan rasa kasih pada agama antaranya dengan mengalakkan golongan muda yang hendak berkhawin agar dapat mengadakan majlis ikad nikah dimasjid dan sebagainya.

Secara kebetulan dalam siri kutbah Jumaat pada hari ini pun juga telah turut mengemukan topik kebaikan mengadakan majlis perkahwinan dimasjid dan adat serta tatasusila yang perlu dijaga ketika berada didalam masjid termasuklah larangan bagi kaum perempuan yang datang haid.Berlaianan dengan agama kristian, mereka pun berkhawin digereja tetapi soal berpakaian dan aurat tidaklah dipentingkan.Lumrah kehidupan ciptaan tuhan dijadikan secara berpasang pasangan,ada lelaki dan ada perempuan,maka sebab itulah syarat sah nikah adalah lelaki dengan perempuan bukan dengan kaum sejenis,ada saksi,ada wali dan berlaku lafaz ijab kabul dihadapan dato' nikah khawin (imam) Jadi pernikahan diMasjid hanyalah satu pilihan sahaja bukanlah termasuk dalam  syarat sah nikah.

Teringatlah pulak dizaman saya dulu....sebelum bernikah, perlu isi borang dan minta pengesahan janda duda teruna dara dari imam Tuan guru Haji Halim dikampung asal Kemuning,beliau sekarang masih ada dan dikhabarkan talah menjadi pengasas surau yang mana para jamaahnya terdiri dari kalangan penyokong Pas disana, sebelum itu beliau ini merupakan imam masjid Kg.Kijal. Belaiu juga merupakan ipar duai kepada bekas Yb Che Ismail,inilah uniknya Kampung Kemuning,didalam satu keluarga ada pelbagai kefahaman edeologi dalam memberi sokongan kepada parti politik masing masing.Tidak pula ada gaduh gaduh...jesteru disemasa saya berborak borak dengan dua orang Jkkkp sebelum tibanya Che Ismail selepas itu tatkala pada masa saya berkunjung kesana baru baru ini,saya ada bertanya beberapa soalan antaranya pasal orang ramai dok heboh hoboh berkaitan kekurangan bekalan air dan juga bagaimana kerjasama dengan ahli jawatan kuasa kerajaan tempatan, katanya hubungan kerjasama itu ada,tidaklah sampai bergaduh gaduh cumanya terdapat beberapa perkara yang masih tidak bolih memuaskan hati mereka,apa dia tanya saya? akan bersambung dalam tajuk yang lain selepas pada ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan