arkib

Rabu, 20 Mac 2013

u ulang i saman u....

salam hormat!
Dia kata pada kita bolih...tetapi apabila kita nak kata balik tak bolih... mulalah nak saman... demokrasi apa ke benda gitu atau kuku besi? itulah diantara ucapan Yb Dato" Rosol wahid yang tidak dapat saya tangkap apakah  maksud sebenar disebalik dari kata katanya itu, alahai...macam dalam cerita sendiwara P.Ramli lah pulak,"ini kepala bapak kau dan ini pulak kepala bapak aku,kalau berani marilah pijak...tetapi bila dipijak sungguh sungguh tak melawanlah pulak...lalu mengakui akan keberanian sikawannya itu.... keh... keh...keh....

Begitulah bunyinya sebahagian lagi dari siri siri berkenaan topik yang lepas cuma tajuknya telah saya tukar buat sambungan pada kali ini....tambah beliau lagi"jika hendak mengajar anak anak biarlah bersesuaian dengan keadaan semasa dizaman itu.tetapi masaallahnya pada zaman sekarang,aksi perang perang pun ada dialam siber (guna komputer) budak budak sekarang lebih mahir dan tahu main game perang perang,bila mati bolih hidup balik mulakan semula sebaliknya hakikat kehidupan sebenar tidak begitu,contohnya tengoklah dalam kes perang diLahad Datu itu,yang pergi terus pergi selama lamanya meninggalkan orang orang yang tersayang,jadi dinasihatkan kepada anak anak janganlah terpengaruh sangat dengan game mati hidup semula didalam komputer itu" Namun dari ucapan beliau itu saya bolih tafsirkan bahawa jika sekiranya BN kalah dalam PRU ke13 nanti maka harapan untuk hidupkan kembali amat tipis tetapi memandangkan ucapannya itu dilokasi sekolah maka ianya masih lagi menjaga sensitiviti orang yang hadir maka ucapannya tidaklah dibuat secra berterus terang.
Alang alang sudah tertubik berkaitan seKOLAH maksudnya satu kolah air bolih dibuat untuk menyuci beramai ramai kerana termasuk dalam ketegori air mustakmar walaupun bukan air  mutlak... itulah dia budak budak sekarang, belajar bab jenis jenis air dan jenis jenis najis pun belum khatam lagi tiba tiba nak dilangkau dengan ilmu perang...macam mana tu? projek lama belum beres tiba tiba hendak dibuat projek baru...itu tidak termasuk lagi dengan perkara perkara yang menjadi  7 jenis dosa dosa besar....

Kerana itulah saya perhatikan akan mata pelajaran yang diajar sekoalah aliran kebangasaan dengan aliran agama (arab) terlalu jauh beza bagaikan langgit dengan bumi. Sekolah agama diTerengganu dan sekolah agama diNegeri Kelantan pun terdapat perbezaan walhal atas nama bahasa pengantar yang sama.Maaf cakaplah...pada pandangan peribadi saya dari pengalaman anak sendiri dapati tidak ada pun mata pelajaran khusus berkenaan dengan ilmu tauhid,feqah,tasaauf,usulludin,qiraat,khat dan sebagainya diajar diperingkat sekolah menengah disekolah agama disini (Terengganu) apatah lagi disekolah kebangsaan sudah tentu jauh sekali.Kalau ada pun mungkin bahasa arab pertuturan dan sedikit sejarah kenabian serta rasul rasul.Sebab itulah  kata kawan saya sekolah sekarang banyak melahirkan generasi rempit dan berfikiran sempit....

Jika diimbas kembali dizaman saya bersekolah itu dulu tidaklah perlu dikeluarkan banyak duit seumpama sekarang seperti hendak membeli sijil atau berniaga ilmu dan bukannya hendak memberi ilmu....dulu hanya perlu dibeli buku bukunya sahaja,yuran dan lain lain bayaran tidak ada,pada hari hari sekolah cukup sekadar bawa duit tambang bas dan duit poket sahaja.Mata pelajaran akedemik seperti ilmu hisap sekarang dipanggil Matematik,bahasa Ingeris,B.Malaysia,sains,tawarikh sekarang dipanggil sejarah pun turut sama diajar,miski pun pasarananya seperti bilik makmal atau pun komputernya tidak ada,tetapi belajar tetap belajar walaupun dalam serba kekurangan namun ponteng tidak sekali kali.
lsh....ish...ish....habis tu yang engkau ni ada asas agama kenapa tidak jadi pendakwah saja? kerana aku hanya ada asas sahajalah maka aku ambil keputusan untuk pilih bidang kemahiran aku yang terkini...apa dia? jawabnya berniagalah....lagi pun aku, darah ahli perniagaan sudah memang tersedia ada sejak dari nenek aku lagi...dia hanya berniaga kecil kecik macam aku sekarang jugak,tetapi dia banyak berniaga dari hasil pertanian,jual buah limau yang ditanam dikebun emak saudara aku,kira kebunnya luaslah jugak,dia tidak belajar matematik pun, yang hairannya dia bolih buat kira kira untung rugi,katanya 'kalau mek nak beli secara borong sebab mek nak buat berniaga,mak cik bolih beri harga tok peraih,pakai borong"kalau makcik jual sendiri secara runcit harganya kira lainlah pulak".cakapnya pada seorang peraih.....heran....kan...kan...kan....tak sekolah pun bolih buat kira kira tolak campur.

 Selepas saya meninggalkan kampung merantau kenegeri orang,sempat juga saya belajar berniaga sambil bekerja diSebuah Hotel dan Restoran milik seorang taukey berbangsa cina,dari pengalaman taukey cina inilah juga telah sedikit sebanyak menyuntik semangat untuk saya turut berkecimpung dalam dunia perniagaan, menurut cerita taukey itu bahawasanya dia juga sebelum itu merupakah seorang yang susah, masuk kampung keluar kampung mencari barang barang buruk seperti botol dan apa sahaja yang bolih dikitar semula untuk dijual balik,beliau pun tidak ada pelajaran tinggi,kalau ada pelangan bangsa orang putih mulalah dia mengelabah kerana tak tahu nak berkomunikasi,katanya sedikit demi sedikit dia bolih memajukan perniagaan sehingga memperolihi sebuah restoran dan hotel diatasnya sekali...itulah hebatnya. Tidak ada sesiapa pun yang cemburu dan dengki sebagaimana orang melayu yang tidak bolih melihat bangsanya sendiri berjaya sedikit maka mulalah nak dipancung dan diambil kesempatan serta mengkhianati.
Tetapi perniagaan orang melayu ada pantang larang ada halal haram mengikut syariat agama islam itulah bezanya.Sebelum ini rasanya telah banyak saya huraikan...maka kerana itu saya juga pernah bergaduh dengan tokey ini gara gara dimusim hari raya yang kurang bekalan ayam sembelihan olih orang islam lalu saya mengsyaki terdapat ayamm yang tidak disembelih dengan betul...maka dengan itu saya ambil keputusan untuk berhenti kerja secara terhormat, tidak ada gaduh gaduh besar walaupun pada peringkat awalnya saya betul betul marah dan lawan tokey....l am sorry taukey...wa belum tahu apa itu makna cakap "tiu nia seng"... jangan malah haa....

Tok ayah su-mahu dapatkan status HALAL disegenap sudut....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan