arkib

Isnin, 13 Januari 2014

Dari meja analisis....

Salam hormat!

Sudah muak nak menulis pasal kenaikan harga barang atau kos sara hidup yang diperkatakan semakin meningkat pada masa kini, isu ini tidak akan habis sebagai mana selarinya dengan slogan kami sokong sejak "dulu, kini dan selamanya". Nak diulas panjang panjang rasanya semacam akan menghabiskan Boreh, atau buat menghabiskan karen, udahlah tarif karen juga naik harga, bab kata bidalan "seperti anjing menyalak bukit... bukit tidak runtuh sebaliknya anjing yang keletihan. Namun begitu jika diperhalusi terdapat tanda tanda kesan dari sumpahan olih ramai itu telah menjadi. Doa rakyat akhirnya tuhan tunjukkan bahawa doa itu telah pun diterima. Dalilnya diturunkan banjir besar berlaku dibeberapa tempat disekitar Kuantan, Pahang dan juga Kemaman di Terengganu.Kejadian banjir ini bolih diketegorikan BALA,sebabnya tidak pernah pun berlaku banjir luar biasa sedemikian rupa sebelum ini makanya ia dianggap satu kejadian pelik yang sengaja tuhan mahu tunjukkan,cuma kita sebagai manusia tidak bisa mengetahui melainkan kepada mereka yang ingin mengambil pengiktabaran.Ada pun terdapat bentuk azab (bala) Allah tangguhkan dan ada juga yang disegerakan balasannya sebagaimana yang tercatat didalam ayat AlQur"an Surah Al-Hajj ayat 44-45.
sisipan akhbar SH

Pun begitu berasaskan sedikit pengalaman lalu jadi saya kira ada baiknya dicatatkan sedikit komen berkaitan dengan majlis forum yang dianjurkan olih pehak Akhbar Sinar Harian berkenaan isu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.Apabila terbaca tutur bicara ahli forum sebagaimana dipetik berkata "Kerajaan perlu lebih telus dan jujur. Saranannya supaya kerajaan menyenaraikan terlebih dahulu apa apa barangan mahupun perkhidmatan yang mahu kosnya dinaikkan.Katanya lagi tempoh masa tertentu mestilah dijarakkan tidak seperti sekarang ini dimana kos kenaikan kebanyakanya berlaku serentak,ini menyebabkan bukan sahaja memberi kejutan ekonomi malah kesan bebanan yang terpaksa dipikul olih rakyat', begitulah daripada apa yang saya fahami.

Walaupun komen ini tahap kangkung dari akal menengah rendah tetapi perlu disedari hakikat sebenarnya siapakah yang paling terkesan merasa bahannya melainkan tiada lain selain mereka yang terdiri dari golongan menengah rendah inilah yang terkena tempiasnya.Bagi golongan atasan ataupun bangsawan hanya menjadikan kangkung sebagai satu sayuran berbentuk cerita metos sahaja. Masih adakah yang ingat kesah maharaja cina yang tidak mahu wajahnya dipandang. Singahsana dibina ditempat kedudukan yang tinggi,jadi tidak dibenarkan kepada sesiapa jua yang mendonggak keatas.Namun dek kerana kecerdikan golongan bangsawan maka dicarinya satu helah bagaimana cara untuk melihat wajah Maharaja Cina tersebut, lalu mereka memesan masakan sayur yang tidak dipotong atas alasan sayuran tersebut merupakan makanan wajib untuk bangsawan.Sebagai tetamu Maharaja Cina itu telah memperkenankan permintaan itu lalu diraikan dengan majlis makan makan.Disaat masa makan inilah golongan bangsawan telah mengambil kesempatan mendonggak dengan menjinjing sayur kangkung yang panjang itu keatas untuk disuap kemulut.Akhirnya terpandanglah jua rupa paras Maharaja itu.

sisipan imbasan dan keratan akhbar SH
Jesteru itu akal golongan bangsawan sebenarnya bukan sahaja sepanjang kangkung tetapi pandai pula mengambil kesempatan. Malangnya golongan bangsawan yang bijak pandai ini bukan sahaja mahu mengaut keuntungan keatas jerih perih keringat rakyat malah sampai sanggup juga me"Liboures" (kuli@hamba) kan rakyat semahu mahunya.Dalilnya kesempatan itu turut menjadikan ibubapa budak budak sekolah juga dijadikan mangsanya.Jika dilihat sekali imbas hasrat pehak sekolah memang baik,apa tidaknya, merangka program murid bermula sejak dari awal tahun sehinggalah sampai kehujung tahun,kemudian disenaraikan sekali ketetapan peruntukan yang perlu dibelanja macam senarai hendak beli barangan dipasar,siap dengan harga dan bajet yang diperlukan.Cuma yang tidak telusnya apabila program yang dirancang itu tidak dilaksanakan secara jujur,diambil peruntukan itu macam Robin Hood kemudian dibawa kemajlis Pekan Budaya anjuran Majlis Perbandaran Daerah, langsung tidak releven dengan niat sumbangan ibubapa untuk buat menampung aktiviti PIBG.

Bersambung dengan topik ISA vs Wahabi.....
Tok Ayah su-selamat menyambut hari Maulidul Rasul

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan