arkib

Khamis, 23 Januari 2014

siapa tiru wahabi vs Isa (2)

Salam hormat!
sisipan akhbar SH
Saya ingin memberi sedikit lagi komen berkenaan isu Bughah yang hangat diperkatakan baru baru ini.Yang mendukacitakan sikit ialah apabila ada orang yang cuba mempersenda sendakan kenyataan Mufti yang kononya telah mengeluarkan satu fatwa yang tidak bertepatan dengan suasana kejadian.Keadaan sebenar adalah satu kejadian demontrasi menuntut pehak kerajaan menurunkan harga barangan namun telah diexploitasikan seoalah olah kumpulan berdemontarasi itu bertujuan untuk mengulingkan kerajaan.Olih kerana salah tafsir itulah makanya seorang Mufti telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak mengejutkan banyak pehak. Mereka yang menunjuk perasaan telah dilabelkan sebagai pemberontak dan perlu dijatuhkan hukuman Bughah, apa itu Bughah?  secara rengkas maksudnya dihalalkan darah untuk dibunuh.Wah...mengerikan jugak sehinggakan ramai yang kecut perut lalu ada yang membuat lapuran polis.

Ekoran daripada itu saya tercari cari didalam beberapa buku dan juga dari kitab AlQur"an,apakah ada ayat ayat yang menyamai dengan Bughah? cari punya cari terjumpalah juga dengan satu riwayat yang mengesahkan sekumpulan kaum musyrikin yang belum memeluk islam telah turut berhijrah terkemudian sedikit buat bersama dengan Nabi Muhammad S.A.W diMadinah, setelah memeluk islam mereka berbai"ah untuk sama sama berjuang dengan kaum muslimin kearah fisabilillah.Namun begitu kumpulan ini tidak dapat bertahan lama, diatas sebab tertentu mereka ingin kembali semula keMekah akan tetapi masih ada diantaranya tidak mahu serta sanggup kekal setia bersama Nabi dan kaum muslimin yang lain diMadinah. Kerana itu mereka merasakan kumpulan itu telah berpecah dua.Puak yang tidak setia ini telah diberi gelaran sebagai Munafik.Para sahabat telah cuba menghalang kumpulan ini kembali semula keMekah kerana bimbang akan berulang memerangi kaum Muslimin setelah dipengeruhi ketua kaum musyrikin Mekah kelak. Kemelut itu dapat diatasi setelah turunnya ayat bagi menangani situasi berkenaan.Arahan Allah supaya golongan munafik itu dibunuh sekiranya mereka masih berkeras untuk kembali semula keMekah.Ayat menghalalkan darah ini tercatat didalam surah An-Nisaa': 88-89 (wallahuaklam).

Bila berbicara pasal Munafik lalu teringat semula cakap cakap anak buah saya pada siri yang lepas,sambung balik apa yang diceritakan.Sedikit kecewa apabila dimaklumkan terdapat dikalangan orang kampung begitu
mudah mengelar atau melebelkan seseorang islam lain sebagai Munafik. Contohnya hanya dengan seseorang
itu memakai seluar pendek sahaja sudah memadai berperangai Munafik, bukan setakat itu sahaja malah jenazah si'Munafik Gelaran" ini tidak wajib disembahyang atau disempurnakan jenazahnya sebagai seorang Muslim.Alahai...teruk sekali, sampai ketahap itu extreamnya.Apakah itu juga ajaran Wahabi? Pun begitu abang Rashid cuba memberi pandangannya, katanya soal aqidah dan bab furuk perlu diambil kira,jika melibatkan aqidah barulah bolih terbatal iman tetapi didalam soal furuk mungkin hanya jatuh didalam golongan fasik,jadi kena pandai beza golongan yang tidak mengekalkan dosa besar dan  puak yang tidak berterusan melakukan dosa kecil. Harap harap ada pehak yang lebih arif bolih memberi pencerahan agar keadaan tersebut tidak menjadi lebih parah,mudah mudahan kita tidak terlewat untuk mengenali siapa dalang dan siap musuh orang Islam sebenar?

Sementara itu beralih pula kepada perkembangan lain.Pada hari Jumaat malam Sabtu 2 minggu yang lalu didalam kuliah mingguan olih Ust Mohd Noor,beliau ada menyentuh pasal isu kalimah Allah,katanya memang benarlah ujudnya kepercayaan agama mentauhidkan Allah malah terlebih dahulu mendahui berbanding dengan umat Nabi Muhammad S.A.W.Risalah risalah samawi (wahyu) telah diturunkan kepada Nabi atau Rasul mengikut kaum tertentu, Umpamanya kitab Injil diturunkan untuk nabi Isa a.s,Taurat kepada Nabi Musa a.s. kitab Zabur kepada Nabi Daud a.s, manakala kesemuanya itu dirumus dan disatukan didalam kitab AlQur"an yang diturunkan kepada nabi terakhir iaitu Nabi Muhammad S.A.W.  Walau bagaimana pun masih ada bangsa beragama Kristian yang mahu terus mengamalkan ajaran dari kitab kitab terdahulu itu, jesteru kita dapati kitab tersebut telah dijenamakan semula olih ahli kitab mereka (pendita) atau paderi dengan panggilan BIBLE.

Apabila saya menalaah pula sebuah buku bertajuk "Beriman kepada Malaikat dan Beriman kepada kitab Allah" yang dikarang olih Tuan Guru Dato" Seri Presiden Pas Ust Hj Abd Hadi Awang.Maka beberapa kesimpulan bolih ditafsirkan.
Pertama- Terdapat ayat ayat dari kitab Taurat mempunyai persamaan dengan hukuman syariat yang diwajibkan kepada Umat nabi Muhammad S.A.W, antara yang disebut berkenaan syariat untuk bani Israiel sama sebagaimana seperti yang tercatat  didalam AlQur"an surah Al-Maidah ayat 43-44 dan juga didalam surah Al-A"Raaf ayat 156-157.

Kedua-Akujanji membenarkan Allah S.W.T sebagai pemberi syurga terhadap orang orang yang berjihad kearah jalan fisabilillah yakni sama juga seperti yang disebut didalam Taurat dan juga Injil (surah At-Taubah ayat; 111) Jadi apakah hukum syariat kita meniru dari kitab injil yang diturun kepada ISA...opp...maaf...tersilap sebut....nabi Isa A.S.

ahh...banyak lagi jika hendak dirumuskan kesemuanya,untuk mengetahui lebih lanjut silalah dapatkan senaskah buku yang dimaksudkan itu.Mudah mudah anda tidak akan keliru dan mudah dikelirukan.
Wallah huaklam....amim!
 Tok ayah suانندي عدلله (agama disisi Allah adalah islam)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan