arkib

Sabtu, 25 Januari 2014

Hilangnya akan dirasai....

Salam hormat!
Dua peristiwa diawal tahun Masehi 2014 yang membuatkan saya terkedu, terkejut dan terpinga pingga sehingga membuatkan saya duduk termenung panjang, peristiwa pertama sudah tentulah pemergian kealam baqa' Tuan Guru Ust Dato" Harun Taib, walaupun sejak diakhir akhir ini sudah diketahui kesihatannya sudah sedikit membataskan urusan kehidupan harian beliau akan tetapi tidak pula dijangkakan betapa begitu cepat sekali saat kembalinya beliau kerahmatullah. Miski pun saya hanya insan biasa namun saya pernah mendapat sentuhan memori yang luar biasa disepanjang perkenalan saya yang sesingkat cuma masanya. Saya tidak menyangka sama sekali apabila keluarnya saya dari pintu Madrasah ditingkat bawah Pusat Tarbiah Qudsi Kubang Lembek tiba tiba terjonggol (tercegak) wajahnya dimuka pintu sambil menghulurkan tangan terlebih dahulu. Waduh....terpaku sekejap....jika mengikut protokol sepatutnya sayalah yang terlebih dahulu mengsua tangan untuk bersalam dengan beliau, akan tetapi keadaan itu sudah jadi terbalik, dalam keadaan segan silu saya pun turut membalas menghulur tangan untuk berjabat tangan dengan beliau. Sejak dari itu saya berperasangka bahawa Allahyarham tidaklah seorang yang sombong atau meninggikan diri,beliau seorang mudah mesra meraikan tetamu tanpa mengira siapa...begitulah yang bolih saya nilaikan akan kehebatan seorang tokoh agamawan yang amat disenangi olih kawan dan lawan itu. bersambung...


Sambungan-  pun begitu sudah menjadi lumrah alam, disebaliknya terdengar juga cakap cakap mengatakan beliau seorang lebih mementingkan orang luar berbanding orang dalaman,sebagai seorang yang turut sama mengetui gerakan siasah (politik) sudah tentulah ramai pengikut dan penyokong yang menaruh harapan tinggi agar mereka mendapat pembelaan daripada kepimpinannya, namun difahamkan arwah dikatakan lebih suka bersikap seperti menyusukan kera dihutan sedangkan anak diriba dibiar kelaparan.Contoh ditahun kerajaan PAS 2000-2004 memerintah beliau tidak banyak turun padang menemui pengundi, akan tetapi selepas kalah pada tahun berikutnya barulah turun menampakkan muka, begitulah bunyi tomahan tomahan nagatif yang kurang enak didengar dari mereka yang kurang senang dengan beliau. Meski pun begitu ada yang beranggapan sesungguhnya beliau bersikap begitu kerana ada muslihatnya, antaranya agar tidak mahu dilihat terlalu mengamalkan "kronilisme" didalam saf kepimpinannya. 

sisipan akhbar SH
Sikap kesederhanaan arwah terserlah apabila beliau tidak hanya memilih untuk hadir keprogram berbentuk mega dengan kehadiran yang ramai semata.Pernah saya menyaksikan didalam satu majlis bertemu muka dengan pimpinan kawasan, majlis itu hanya berjalan didalam sebuah rumah yang kecil dengan jumlah muatan hadiran hanya dalam sekitar 10-20 sahaja.Walaupun begitu beliau tetap bersemangat menyampaikan risalah dakwah dan siasah.Masih terbayang dimata apabila seorang hadirin diberi ruang berdialog dengannya,saya dapati hadirin itu semacam nampak terketar dan tergagap gakap untuk berucap walhal ucapan itu hanya untuk bertanya bagaimana pandangan islam terhadap dunia hiburan, saya rasa sipenanya itu rasa takut takut disebabkan kelazimannya melihat hiburan agak asing pada kaca mata seorang ulama".Selain daripada itu hadirin tadi turut mencadangkan agar hiburan dalam bentuk sukan dapat diberi ruang seterusnya dia mahukan setiap kampung yang belum mempunyai padang bola hendaklah diadakan (dibina).Jawapan arwah berseloroh, rengkas dan bersahaja "kalau ada duit...buatlah" katanya. Respon beliau itu membuatkan hadirin lain tergelak kecil....kih...kih...kih....kelakar juga siarwah ni rupanya. Walaupun begitu saya menganggp bahawa jawapan itu adalah satu ucapan  "greenligh" atau " satu perkenan" dari mulut seorang ketua dewan ulama' merangkap Yang DiPertua Kawasan . Ucapan salam Takziah kepada ahli keluarga alahyarham mudah mudahan arwah mendapat balasan baik jua daripada yang MahaEsa.

Peristiwa kedua ialah berkenaan kematian anak saudara saya yang berada diMachang Kelantan.

Tok Ayah su-Alfatihah buat arwah...takziah buat keluarga

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

peng-ekor khabar anda (peka)

muka buku tok ayah su

zon usaha-wang

pilih bahasa anda

SALAM HORMAT! Anda kini berada diZONE promosi pekej produkTIF MAHASOHOR 58...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Bina website

Tinggal yang haram dapat yang halal...!

lakaran memory

Lukisan contoh sahaja...bukan untuk niaga

Powered byEMF Online Payment Form

tempah cara E-dagang Pay Pal

Belum ada akaun PayPal - klik Logo

Daftar di PayPal, lalu mulai terima pembayaran menggunakan kartu kredit secara instan.

Memancing diDaratan

Memancing diDaratan